-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Hur ont????
26 inlägg • Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Re: Hur ont????Em 87, jag fick bedövning innan jag skulle sys. Utdrivningen kändes väl inte skön, men det gick så fort så jag minns inte det som nåt jobbigt alls.
Re: Hur ont????Min pojke var stor, 4540 g och 37 i huvudomfång. Tyvärr slutade det hela i akut kejsarsnitt men om det berodde på storleken vet jag inte. Jag blev nämligen igångsatt då jag gick övertiden och det hela höll på i två dygn så därför blev det kejsarsnitt till slut. Det kan ju ha berott på storleken men man röntgade inte för att se om jag var trång så ingen vet tyvärr.
Som en del skrivit så beror det kanske inte på vikten utan så många saker spelar in - huvudomfång t.ex. Dock tror jag att man kan göra vissa saker för att minimera sprickandet - t.ex. be barnmorskan att hålla tillbaka dvs. säga till att du inte ska krysta fram bebisen för fort utan låta det tänja ordentligt innan. Vissa ställningar ska väl vara bättre också. Det bör det veta på förlossningen. Skriv ett utförligt brev som du kan ta med dig där du berättar om din rädsla och vill ha hjälp för att undvika spricka så mycket. Lycka till!
Re: Hur ont????Har en kompis som fött två barn på en bra bit över 4 kg o båda hade ganska stort huvudomfång o hon behövde inte sy ett enda stygn nån av gångerna så försök att inte oroa dig så mycket innan
Min tjej vägde 3205 o hade 33 cm i huvudomfång om jag inte minns fel.. Dessutom kom hon ut snabbt tog bara ca 15 min från att krystvärkarna startat o jag fick bara sy tre små stygn då det blivit som en liten reva.. Tyckte det sved obehagligt när dom bedövade och som nån skrev tidigare så är man ju inte så upplagd för att dom ska pilla där nere precis när man fött.. Man vill ju mest vara ifred med bebisen och så är man ju rätt lättad av att förlossningen är över
Re: Hur ont????Hoppar in och lånar tråden lite, ber om ursäkt för det. Men jag bara måste säga grattis till Yra! Kul att du har nummer två på gång, det är flera gamla julimammor som är gravida igen så kom gärna in på vmb och säg hej!
Re: Hur ont????Hej,
Jag har ingen egen erfarenhet men har hört följande: Huvudet är det det hänger på (som många redan skrivit)! Sedan sa min barnmorska, eftersom jag oroat frågat samma sak som du, att ibland kan det vara läggare att föda fram en lite tjockare bebis, eftersom de har mindre chans att "haka i", tex när axlarna ska ut etc. Jag har ingen aning om det verkligen stämmer, eller om hon sa det för att trösta eller lugna mig. Det åerstår att se: min lilla snutta har legat över medel hela tiden. Jag och pappan är iofs båda större än medel människan. Ut kommer de väl alltid, de små liven. Man glömmer säkert alla eventuella krämpor snabbt. Lycka till - det kommer gå bra!
Re: Hur ont????jag har funderat en del kring det där med spricka åså. känner mest att spricker jag så spricker jag, fasen folk överlever att bli halvt mosade, sönderslagna, man kan amputera ben och byta hjärtan i folks kroppar, en lite uppriven mutta överlever man, det läker, man har ju en bebis att vara glad över, down there läker ihop och det finns smärtlindrande tabletter. vad är några veckors läkande mot ett helt liv med ett barn
26 inlägg • Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
|