-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Förälder
-
Föräldrasnack
- > Shopping, mode & skönhet
- > Grattistrådarna
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Pyssel för barn
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Bak & tårttrådarna
- > Föräldrabloggar
- > Relationen & samlivet
- > Familj & livet som förälder
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
- > Barnaktiviteter & Leksaker
- > Bloggtävlingar
- > Familjen Annorlunda eftersnack
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Hur ont????
26 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Hur ont????Hej!
Var till barnmorskan idag och hon sa att de är ingen liten bebis jag har i magen Jag hade ett sf mått på 37 nu och hon kände o klämde lite på magen och sa att han väger absolut över 4 kilo nu,men då har jag ca 2 veckor kvar! Ni som fått stora barn,gjorde de ondare o föda? Sprack ni mycket? Jag är livrädd för o spricka mycke!Och de är väl större risk att man gör de om bebisen är stor? Sen en till fråga, va eran bebis mer aktiv dagen/dagarna innan förlossningen satt igång???
Re: Hur ont????Det min barnmorska berättade för mig när jag var orolig för att föda ett stort barn var att det är huvudet det hänger på, det är det som är det största och när det är väl ute så slinker kroppen ut lätt.
Nu vägde inte Oliver så mycket när han föddes men hade ett huvudomfång på 37 cm vilket är i den övre skalan. Under förlossningen är det oerhört viktigt att lyssna på vad barnmorskan säger att du ska göra, ska du sluta krysta så gör det även om det är så sjukt svårt att inte göra det när huvudet är där nere. Om man krystar några gånger så huvudet får åka lite fram och tillbaka så hjälper det att töja slidan så att det blir mindre risk för att spricka. Jag sprack inget men fick en liten bristning men det vart bråttom att få ut honom pga hjärtljuden, ifall allt hade sett bra ut så skulle jag ha sluppit det. Men det kändes inte fast nog brände det när huvudet var där och jag var tvungen att hålla emot men det är en kort stund så det gick bra att härda ut! Så är det olika hur aktiv bebisen är innan förlossningen, vissa är lugnare än vanligt medan andra är livligare och vissa är som vanligt.
Re: Hur ont????Em87 Nu fick jag ingen stor bebis utan en liten snutta på 2850 gr,men uppfattade aldrig att själva födandet gjorde ont. spände lite bara,men inte ont.
men kan säga det som vi pratat om här omkring med snart blivande och nyss blivna mammor att ju mer smärtlindring du använder destu mindre känner du kroppens begränsningar och har därför lättare att krysta dig förbi bristningsgränsen och därmed spricka. Om du tillåter dig själv att ta det lugnt och precis som Danem säger krysta lite och sen slappna av så huvudet på barnet åker in igen en bit så anpassar sig kroppen och mjukar upp slidan. därmed mindre bristningar. Om detta är sanningen vet jag inte men jag tyckte när vi diskuterade att det lät "rätt" så vi gjorde ett litet expriment jag och mina väninnor som väntade våra runt samma BF och det har hjälpt oss att inte spricka. Dom av oss som inte använde mer än lustgas klarade oss med bara 1 stygn i nån bristning, medans hon som fick ryggbedövning fick sys på flera ställen. (hon kan medela att det inte är så hemskt som det låter att spricka) Jag tycker du ska vara ärlig mot den BM som kommer förlösa dig och be om lite x-tra coatchning i den frågan- det gör dom så gärna för dig!! och dom både vet och ser vad som händer där nere! hoppas du inte stressar upp dig över detta. jag håller tummarna för er!!
Re: Hur ont????Min bebis vägde 4018 gram när han kom ut och hade ett huvudomfång på 34cm om jag minns rätt. Sved gjorde det nåt så in i norden och jag sprack, men det kände jag inte utan fick reda på efteråt. Jag kunde förstå att jag spruckit men det var inte så farligt som jag befarat. Jag har också hört att man ska ta det lite lugnt sista biten för att tänja försiktigt och därmed minimera skadan. Lycka till! Du har inte långt kvar nu
Re: Hur ont????Victor hade ett huvudomfång på 34,5cm och jag fick 2:a gradens bristningar....dvs lite till och det hade varit hela vägen till bajjan. Jag tror det är individuellt som allt annat det där. Men det är klart, går det snabbt är det större sprickrisk.
Min BM sa åt mig att när hon säger stopp så får jag inte trycka på mer...och det var såååå svårt att låta bli, men det gick. Då stannade hon upp mig när huvudet var mitt i "hålet" så att säga och sen väntade hon in nästa värk innan jag fick föda fram resten. Men jag sprack ändå...vet bara att det plöstligt brände till och sen var det över...det tog ½ sek. Det jobbiga är inte att spricka, det går så fort....det jobbiga är att sys efteråt Re: Hur ont????När jag fick min son sprack jag en hel del vad jag har förstått. När jag frågade barnmorskan hur många stygn hon fick sy så sa hon -Fler än 20 och mindre än hundra. Vilket i och för sig inte var så exakt svarat men man fick ju nåt hum om hur många det va. Det jag vill berätta är att jag inte har några som helst men efter "sprickningen". Klart att det gjorde ont ett tag efteråt men det läkte förvånansvärt snabbt. Tänkte bara att det kunde va skönt o veta att det inte behöver va så farligt att spricka.
Barnmorskan berättade också att hon under förlossningen hade funderat över om hon skulle klippa upp ett snitt för att jag inte skulle spricka så mycket, eller ej. Men hon tog beslutet att inte klippa. O efteråt så sa hon att hon ansåg att hon hade tagit rätt beslut.
Re: Hur ont????Danem:
Tack för ditt svar! Okej,ja jag har hört att man måste lyssna på vad bm säger,men kan tänka mig att de är super svårt. Oj,skönt o slippa spricka.Ha de bra o tack för ditt svar! Emma&tobias: Va skönt att det gick så bra för dig. Och grattis:) Ja jag kan tänka mig att det är lättare o vara lite mer fokuserad på vad som händer där nere när man inte är helt bedövad.Jag hr iofs planerat att t eda,OM ja behöver vill säga,inte helt säkert man hinner ens. Ja de kommer jag vara på min bm om,hon måste hjälpa mig med de. Tack för ditt svar! EW:Tack för ditt svar! Okej,men vad skönt ändå då att du kände att de inte va så farligt,de låter nog värre än vad de igentligen är,hoppas jag:) Sprallos: Aha,gud vad alla säger olika,så många som sagt att de känns INGENTING o sys,men jobbigt för dig o spricka såå mkt,usch! Tack för dtt svar föresten!
Re: Hur ont????Sen måste jag också säga att jag upplevde inte att det var jobbigt alls att sys. Jag var så bedövad så det var inga problem. Många tycker det är jobbigare än förlossningen men det håller jag verkligen inte med om. Det är sååå olika hur man upplever allting!
Re: Hur ont????Skumbollen:
Oj,men ändå skönt att du inte tyckte de va så farligt. De som är bra är att de läker ju så himla fort o bra där nere. Okej,skönt att du säger så=) Fick du bedövning där nere under utdrivningen eller tog du bedövning efteråt när du skulle sys??
Re: Hur ont????Min "lilla" hade ett huvudomfång på 37 och hon vägde 4085 och var 53 cm lång. Jag sprack mycket och fick även klippas, men det berodde inte på hennes storlek utan på att hon fick dras ut med sugklocka. Då får man ju inte den där ut och in grejen som mjukar upp utan hon bara drogs ut på en gång. Kände ingenting men var lokalbedövad. Det som jag minns mest är ljudet av klippet, det slipper jag gärna igen. Men att sy var inte så farligt (och jag fick sy både utanpå och innanför, även på livmodertappen som vägrade sluta blöda) och efteråt så läkte det helt fantastiskt. Aldrig varit med om något liknande. Kanske har jag ovanligt bra läkkött men stygnen ramlade av snabbt och det dröjde inte många veckor innan jag kände mig ungefär som vanligt där nere och vi kunde ha sex osv (med skydd naturligtvis med tanke på avslaget). Så det är ingenting du behöver oroa dig för såhär i förhand. Händer det så händer det och för de allra flesta så blir det inte så farligt. Ska också säga att min bästa vän fick en son för en månad sedan som inte ens vägde tre kg och hon fick sy ganska mycket. Så storleken har nog mindre med det att göra och mer hur fort det går.
26 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
|