Hur ont gjorde det att föda barn? Känsliga läsare varnas!

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Hur ont gjorde det att föda barn? Känsliga läsare varnas!

Inläggav Stina 23 jan 2012, 13:51

Hej! Till en artikel kring smärtan under förlossning behöver vi veta hur du upplevde den! Känsliga läsare varnas - just för att det i denna tråden är meningen att man ska få skriva precis så som man upplevde smärtan vid förlossningen.

:)

Går själva smärtan och känslan i underlivet att beskriva? Och hur vill du då beskriva den?

Hade du några särskilda tankar i utdrivningsskedet?

Vilken smärtlindring hade du?

Tyck till om hur du upplevde smärtan under förlossningen!
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Re: Hur ont gjorde det att föda barn? Känsliga läsare varnas!

Inläggav emeliehjaertajonas 23 jan 2012, 14:51

Det brände som in i attan det kommer jag ihåg mest. Konstigt hur fort man glömmer den smärtan, lillgrabben är bara 3 veckor men kommer knappt ihåg smärtan. Men brände gjorde det, drog och spände.

Mina tankar när han skulle ut var att han skulle ut. Skrek i huvudet att de skulle ta ut honom men sa ingenting. Jag trodde inte att jag skulle lyckas få ut honom själv, de hade beredskap för kejsarsnitt faktiskt. Lite rädd var jag så i huvudet ville jag bara åka ner till op för det visste jag att jag klarade.¨

Epidural och lustgas. Men jag fick värkstimulerande så epiduralen hjälpte inte så mycket. Lustgasen kände jag inte att den hjälpte, det enda den gjorde var att få mig att fokusera på att andas.
Du och jag sen den 8 augusti 2005
Bild
Bild
http://emeliehjaertajonas.blogg.se
Användarvisningsbild
emeliehjaertajonas
Alltid online

BF: 111225
Status: Gift, mamma och gravid

Inläggav Afasi 23 jan 2012, 15:14

Det gjorde ont men inte så ont som jag hade trott att det skulle göra.
Jag tycker det var en tryckande känsla, det spände, drog och ibland var det som mensvärk.

När han skulle ut så tänkte jag att jag aldrig kommer få ut ungen eftersom han gled in efter varje krystning. Värkarna var en aning för korta och svaga och det irriterade mig. När barnmorskan sa att han nääästan stannade så blev jag bestämd och tog i allt vad jag orkade och lite till.

Jag hade epiduralen och lustgas, jag var dock så hög på lustgasen att jag inte tyckte att epiduralen gjorde någon skillnad, trycket nedåt var ju det jobbiga eftersom jag inte fick hjälpa till att trycka på!

Det är riktigt häftigt och under förlossningen sa jag ett flertal gånger att jag vill göra det igen! :D
Afasi
Alltid online

BF: 140731
Status: Mamma och gravid

Inläggav Danem 23 jan 2012, 15:33

Första barnet:

Det brände väldigt mycket i underlivet när huvudet stod i öppningen, det kändes som att jag hade en stor boll där. Vilket det ju nästan var :wink:

Jag tänkte, och skrek det även, att bebisen satt fast och skulle aldrig komma ut. Jag var så arg för att det kändes som om ingenting hände men två krystvärkar senare var bebisen ute!

Jag hade eoidural och fick andas lustgas inställd på det lägsta mellan krystvärkarna för att bebisen behövde syre och det var lite bråttom att få ut honom men jag märkte då inte av någon effekt av lustgasen då det var mest syre.

Jag trodde att det skulle göra ondare, visst kändes det men det var bara den brännande känslan när underlivet var uttöjt som gjorde ont. När huvudet väl kom ut kändes inget.

Andra barnet:

Den gången sved det på ett annorlunda sätt, det stack som till upp mot urinröret och jag vågade inte trycka på så mycket då jag var rädd för att jag skulle spricka för det var så det kändes.

Jag sa till om det och fick lägga mig på rygg istället (låg på sidan innan) och då stack det inte lika mycket, jag tryckte på och ut kom bebisen.

Den gången hade jag bara epidural.

Hon kom med ansiktet uppåt så det gjorde att det tog lite längre tid än vad det skulle ha gjort att krysta eftersom omkretsen blir så mycket större, hade det inte varit så hade det nog inte känts lika mycket.

Jag är då verkligen inte avskräckt utan ser fram emot en tredje (och fjärde :) ) förlossning!
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav hannispannis 23 jan 2012, 15:54

Det gjorde inte så ont som jag trott och krystvärkarna var ju mest bara en enorm kraft och jag tyckte att det var riktigt grymt!
Det Kändes som att någon tagit över min kropp med en så otrolig kraft (förstår inte hur man kan hålla emot och VÄNTA med att krysta när känslan väl kommer)
Det som jag var mest rädd för var "den brännande känslan i utdrivningsskedet som jag hört om" men för mig brändes det till mot urinröret och sedan brändes det inte mer (kan bero på att jag fick en bristning på labia/klitoris) och det jag minns mest är att jag nästan tyckte att det var skönt, som att gå på toa när man VERKLIGEN VERKLIGEN behöver det! haha konstigt men så kändes det!

Jag använde mig av värme, lustgas och Epidural.
Bild

Bild

Bild
hannispannis
Stammis

BF: 130330
Status: gravid och mamma till en plutt <3

Inläggav naellie 23 jan 2012, 20:55

Det gjorde så vansinnigt ont så jag bara skrek, och skrek och skrek. Rena urgrundsvrålen. Ett slags skrik jag inte trodde att jag hade. Det gick rundgång och susade, pep och tjöt i hela huvudet. Lustgas och Eda. Men fick värkstimulerande så Edan funkade inte. Sista cm, kanten och nerträngningen var vidriga.

Det kändes som att hela kroppen bändes sönder under värkarbetet. Det isade och ilade i skelettet. Krystvärkarna brände. Men där var det bara att bestämma sig. Antingen vara passiv och låta det dra ut i all oändlighet, eller ta i för kung och fosterland för att få ut ungen.
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav soma 23 jan 2012, 21:24

Vad olika det kan vara. Jag hade ingen smärtlindring. Öppningsfasen var jobbig för det gjorde superont i ryggen. Som någon tog en kniv och vred om. När väl krystvärkarna kom och jag fick trycka på försvann smärtan till stor del. Klart att det brände till när bebis kom ner, men smärtan var långt ifrån så hemsk som jag hade föreställt mig. Jag kommer till och med ihåg att jag låg och tänkte på att det hela tiden skulle göra ondare för det hade ju alla sagt att det skulle göra. Fast det blev aldrig så hemskt som min hjärna hade föreställt sig att det skulle bli :D
BildBild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Bor: Stockholms län
Status: Tvåbarnsmamma <3 fd långtidsförsökare

Inläggav L8i 23 jan 2012, 22:31

Mina värkar blev väldigt intensiva direkt. Precis som någon annan beskrev var det som knivhugg i ryggen, magen och ljumskarna och med bara en eller ett par minuters vila mellan. Jag öppnade mig väldigt fort och under timmen jag gick från 2-7 cm låg jag och skrek i lustgasen. Därefter fick jag epidural som hann verka ca 15 minuter innan det var dags för krystvärkarna. Givetvis spände det och sved under utdrivningskedet, men det gjorde inte alls så ont som jag tidigare trott. Öppningsskedet var dock mest pina och enligt mig gjorde det sådär fruktansvärt ont som man hört andra berätta om.
Samtidigt var förlossningen det häftigaste jag varit med om och i samma sekund som sonen var ute längtade jag efter nästa gång! :)
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Inläggav Vitlilja 23 jan 2012, 23:57

Hm... hur ont det gjorde. Jag somnade snabbt mellan värkarna för att det gjorde så ont att all min energi tog slut.
I krystvärkarna skrek jag, ville bara hem och orkade inte mer. Min bm sa bara att jag skulle sluta skrika så jag tänkte mest mordiska tankar mot henne just då och skrek på bäst jag ville.
Det kändes som om någon först körde över mitt bäcken och sedan så började det svida, spänna och göra förbannat ont när hon skulle börja töja öppningen.
När hon stod i öppningen med huvudet och värken tog slut trodde jag bokstavligen att jag skulle dö! Det kändes som man var på väg att spricka upp till hakan och värre smärta har jag aldrig varit med om! Då fanns inga tankar alls, ENBART smärta! 20 sekunder efter var hon ute och den smärtan var bortglömd!

jag använde lustgas och eda(som inte funkade så bra)

Men helt ärligt, även om smärtan är utom all förståelse så vill man göra om det igen, dels för att det gjorde så fruktansvärt ont, dels för att det är en häftig upplevelse och sen för att man får något så underbart efter så man helt glömmer bort hur ont det gjorde!
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Inläggav E Maria 24 jan 2012, 10:47

Jag trodde d skulle göra mer ont. Jag började med lustgas någongånh strax innan jag var 8 cm öppen.. De två sista cm var jobbigt o gjorde mycket ont. Men när krystvärkarna kom fick jag äntligen hjälpa till.. Det var en brännande känsla i hela underlivet.. 3 dagar efter förlossningen var jag fullt redo att göra om d om d hade behövts.. Att föda fram ett barn e d häftigaste jag varit med om...
Bild

Bild

Bild

130203 pojke
E Maria
Alltid online

Status: Mamma till två små kottar

Nästa

< Återgå till Förlossningen

Support: support@minbebis.com     Press   Priser och info

Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Malmskillnadsgatan 39, 111 38 Stockholm