Anna Wilsby

Hej Marie!Vad roligt att du hade glädje av boken ”Innan du föder” ...

Profylax

hur säkert är ägglossningstesten?

Diskutera symtom, tecken och tips vid ägglossning.

hur säkert är ägglossningstesten?

Inläggav Paris 26 jan 2012, 21:44

Har idag gjort ett ägglossningstest som visade negativt, testade clearblue. Men enligt min senaste mens ska jag ha ägglossning nu. Tänkte på hur säkre dom är, eller om de kan vara så att jag ej har ägglossning? tacksam för svar
Paris
Stammis

Re: hur säkert är ägglossningstesten?

Inläggav soet 27 jan 2012, 11:55

Har du regelbunden mens alltid eller? För om den inte är det så kan det variera lite på hur många dagar det går från mensen fram tills man får ägglossning. Det som alltid är samma är dagarna mellan ägglossning och mens. Som jag som har oregelbunden mens kan ha ägglossning på dag 15 ibland och dag 25 ibland...
Kram!
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
soet
Stammis

Inläggav Paris 29 jan 2012, 13:01

Jag har regelbunden mens. De varierar på 2, 3 dagar. Jag misstänker att jag inte har ägglossning. Vad finns de för symtom? Är de typ som när man har mens? sugen på saker, kan få värk mm? Kram
Paris
Stammis

Inläggav soet 29 jan 2012, 17:47

Det är inte alla som känner av ägglossning. Vanliga symtom är värk (lite annorlunda värk än mensvärk) på ena eller båda sidorna i tjejmagen, flytningar som liknar äggvita, illamående, ont i brösten. Hur har du känt de andra månaderna? Du kan ju ha fått ägglossning lite tidigare och därmed missat den med stickan. Eller så har du den lite senare än vanligt eller så får du ingen denna månaden vilket också kan ske.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
soet
Stammis

Inläggav Paris 02 feb 2012, 10:48

Jag brukar känna som när jag har mens vissa månader ibland ömmar brösten, blir på dåligt humör, sötsugen då brukar jag räkna ut när jag hade min senaste mens o att de är alldeles för tidigt för den o då har jag märkt att de är 2 veckor i mellan ungefär. Så då brukar jag tänka att de är min ägglossning men jag har ingen aning alls. Jag håller ju på o "utreder" mig eller vad man ska kalla de för. Dom hade hittat cystor på båda äggstockarna som dom tagit bort nästan allting men fortfarande kvar men de ska inte vara skadligt , o dom kan inte hitta att jag är infertil men jag o min pojkvän har snart varit ihop i 2 år o de har inte hänt något, första året försökte vi inte alls han drog ut den innan han kom, men jag har känt att något är fel. O dom har tagit prover igen o de visar att mina äggstockar har för lågt värde. Så tagit prov igen o så får svar den 13. Plus att jag är överviktig de tjatar min läkare om jämt så måste göra något åt den med. :(
Paris
Stammis

Inläggav soet 02 feb 2012, 16:03

Oj, stackare :( låter inte alls kul för dig/er. Men skönt att ni verkar ha fått lite hjälp iaf! Vad händer sen efter att du fått svar den 13?
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
soet
Stammis

Inläggav Paris 04 feb 2012, 22:02

Ingen aning faktiskt. Få svar på äggstockarna på värdet om de finns något man kan göra o sen få svar helt säkert på om man kan bli gravid eller inte. Hoppas dom kan komma med något klokt svar. Blir inte riktigt klok på vad som händer faktiskt. Trodde aldrig man skulle behöva gå igenom de här :(
Paris
Stammis

Inläggav soet 06 feb 2012, 14:14

Stackare.. :( nej sånt vet man ju aldrig innan man börjar..hoppas allt går bra för er. Skriv gärna och berätta! Kram!
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
soet
Stammis

Inläggav anile 06 feb 2012, 16:30

usch, låter verkligen jobbigt! Hoppas provsvaren blir någorlunda bra för er iaf! Som svar på dig fråga så är äl-test inte alltid tillförlitliga. om du har ägglossning men testet inte ger utslag så kan det t ex bero på att du testat på fel tid på dygnet (bäst att testa på em) eller att urinen inte varit tillräckligt koncentrerad. Man kan också få positiva ägglossningstest utan att få ägglossning. Det är t ex vanligt vid PCO/PCOS.

Den säkraste metoden att avgöra om/när man ägglossar är att tempa!!! googla på temp-metoden. För symtom på ägglossning rekommenderar jag dig att googla billingsmetoden. att använda sig av kalender är mycket osäkert eftersom alla är så olika. det blir mer osäkert om din mens varierar några dagar. en ägglossningskalender kanske säger att du har ägglossning dag 15 om du räknar på en cykel på 30 dagar. men om din cykel istället denna gång är 33 dagar, och din lutealfas är så kort som 11 dagar (vilket din kalender inte anpassar sig för) så har du kanske ägglossning på dag 21-22. Så du ser ju hur tokigt det kan bli om man litar blint på kalendrar/appar. Det är ju inget fel med det (om man har regelbundet sex så prickar man ju in förr eller senare ändå..), men om man vill veta vilken dag man ägglossar är det en dålig metod.

Jag kan ju också tillägga att ägglossningstest visar ju positivt INNAN själva ägglossningen. Så om du faktiskt hade ägglossning den 26:e (när du skrev inlägget) så skulle ett test i så fall visat positivt dagen innan. Hoppas det går bra med allt. Lycka till!
Bild
MA okt -10 vecka 13 (v 9)
MA april -12 vecka 8 (v 6+0)
Utredning påbörjad april 2012
anile
Alltid online

Inläggav ellji 06 feb 2012, 18:49

Jag håller med anile, den absolut bästa metoden är att tempa!

Jag har aldrig fått utslag på ägglossningstest och eftersom jag har endometrios va jag ju då helt säker på att jag inte har ägglossning alls!

Men efter att ha pratat med min läkare så berättade han att ibland kan man ha så låga "värden" att de i sin tur gör att de inte kan visa utslag på testen. Kommer inte riktigt ihåg alla begrepp och ord men han sa att det inte alls behöver visa sig på testen för alla utan att det bästa sättet är att tempa, skriva ner och sedan kan man se ett samband där.

Lycka till med allt!!
Mf (10+4) 2009
Mf (11+3) 2012
ellji
Stammis

Status: de va inte vår tur den hör gången heller..

Nästa

< Återgå till Ägglossning

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm