Teresa Hellgren

Hej Soha! Koffein finns det i choklad, men främst i mörk choklad....

Kostrådgivare

Hur säkert kan man se vecka på tidigt VUL?

Frågor och tankar om bebisen i magen. Ladda upp din ultraljudsbild här

Hur säkert kan man se vecka på tidigt VUL?

Inläggav Januari2012 08 jun 2011, 16:37

Känner mig väldigt orolig efter tre VUL på senaste veckorna på grund av blödningar. Varje gång har jag träffat olika läkare och den senaste uttryckte viss oro över tillväxten, men han kändes osäker hela han.

Enligt min sista mens borde jag vara 8+1, jag har dock ingen koll på min ÄL.

Mina tre VUL visade:
30/5: vecka 6+2 (vilket idag skulle vara 7+4)
3/6: vecka 7+1 (vilket idag skulle vara 7+6)
idag 8/6: vecka 7+3

Läkaren, en ung manlig, var allvarlig under hela undersökningen och pratade mer med sin kollega än med mig. Gjorde mig jätteorolig då tidigare läkare varit väldigt pedagogiska och direkt visat mig vad de sett och försäkrat att allt var ok. Jag fick fråga honom om det såg ok ut och det sa han att det gjorde. Däremot tycker han det borde ha vuxit mer sen i fredags. Kan de verkligen se så exakt? Ska tillbaka om en vecka för ännu ett VUL och kommer oroa mig hysteriskt tills dess. Dessa återkommande blödningar gör inte saken bättre, men de var han inte så orolig över utan sa att det var vanligt.
Bild
Användarvisningsbild
Januari2012
Nykomling

Re: Hur säkert kan man se vecka på tidigt VUL?

Inläggav E Maria 08 jun 2011, 17:10

Jag gjorde UL för tre veckor sen som visade 9+1. Precis enligt mina egna beräkningar. UL idag visade 12+4 (som egentligen då skulle vara 12+2.) Jag frågade om det och hon sa att det beror lite på hur bebisen ligger och att deras utustning inte är så exakt så det är svårt att veta, men + - några dagar var inget som verkade oroa henne i alla fall...
Bild

Bild
Alltid online

Status: Lycklig mamma

Inläggav Januari2012 08 jun 2011, 17:24

Tycker ju själv att det borde vara svårt att se så exakt och speciellt när det är olika läkare som gör undersökningen, men blir ju orolig när läkaren verkade så bekymrad över att det inte var större skillnad i jämförelse med i fredags.
Bild
Användarvisningsbild
Januari2012
Nykomling

Inläggav E Maria 08 jun 2011, 17:33

Jag förstår det. Men samtidigt måste väl alla barn växa i sin egen takt, även inne i livmodern... Men det är ju typ 5 dagar det diffar på för dig, så det är väl inte jätemycket och inte så konstigt om det är svårt att mäta exakt. Men det är ju dom som är experterna, så man blir ju alltid oroliga om dom är det. Hoppas det går bra! Mår du illa?
Bild

Bild
Alltid online

Status: Lycklig mamma

Inläggav Januari2012 08 jun 2011, 17:45

E Maria skrev: Mår du illa?

Inte ett dugg. Mår nästan oroande bra. Det spänner och har sig i magtrakten, mer vissa dagar än andra, och jag är grymt gasig :oops: Annars är det framför allt brösten som jag märker skillnad på. De har blivit en storlek större, man ser blåa ådror och det är för det mesta ordentligt ömma. Men så är det ju det där med att jag blöder... :(

Ju mer jag tänker på det, ju mer osäker kändes den där läkaren jag träffade idag. Tror jag ska försöka att inte ta hans ord på så mycket allvar. Han pratade knappt till mig alls. Jag fick fråga om det såg ok ut efter att jag gått ner från gynstolen och han inte sagt något. Och jag fick fråga om jag skulle komma tillbaka efter att han uttryckt sig bekymrad över tillväxten. Han var inte den mest pedagogiska läkaren direkt.
Bild
Användarvisningsbild
Januari2012
Nykomling

< Återgå till Bebisen i magen & ultraljud

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm