-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
hur ska jag göra?
4 inlägg • Sida 1 av 1
hur ska jag göra?Jag är med barn i vecka 8 och jag är bara 18 år.
har inte varit ihop med min kille länge, snart 3 månader. så jag blev ju med barn väldigt tidigt och jag har vetat att jag är med barn i 2 veckor nu. men vet inte hur jag ska göra Han vet om det och allt men han säger att han inte vill ha det han vill absolut att jag ska göra en abort, men jag är inte alls säker! Jag älskar barn över allt annat och har velat haft barn i några år nu, vet att jag är rätt ung för att skaffa det. Sen har jag epilepsi på det med och det blir ju inte bättre det vet inte vad jag ska göra, sitter ocg gråter mycket har försökt att prata med min kille men han vill inte prata om det. snälla några råd??
Re: hur ska jag göra?De finns folk som klarat en graviditet innan med Ep..
Du ska göra vad du känner, du ska absolut inte göra en abort bara för någon annan vill utan du måste vilja det själv.. du kan prata med kurator om du känner,hjälp och råd osv.. Du får försöka prata med honom om valet och säga att han inte kan dra ut på att ignorera för klockan tickar och de är ett liv de handlar om
Re: hur ska jag göra?Jag tycker att du ska fundera på vad DU vill. Att du har EP innebär inte att du inte kommer kunna ta hand om ditt barn. Om du kommer fram till att du vill behålla ditt barn så kan du därefter ta reda på vilket stöd du har, vad innebär det att du har ep och är gravid osv. Prata med barnmorskan då och du kan säkert få träffa en läkare för att få prata om det.
Klart du ska lyssna på pappan också vad han vill men i slutänden handlar det ju ändå om vad du vill och vad du klarar av. Jag var 18 när jag fick min son så åldern sätter inte gränserna utan det handlar om vilka förutsättningar du har för att ge barnet ett bra liv och en bra uppväxt. Jag hade varit tillsammans med pappan ca 1½ år när jag oplanerat blev gravid. Men som sagt, fundera på vad DU vill!
Re: hur ska jag göra?Går du i skolan fortfarande? Kan vara bra att gå till skolans kurator och prata med henne, eventuellt om du går till mvc och får prata med en kurator där.
Du måste tänka igenom för och nackdelar med att få ett barn i ung ålder. Och att din pojkvän vill göra abort, betyder inte att du måste lyssna på honom. Kommer du fram till att du vill göra abort, är det ditt beslut inte pojkvännens. Du ska inte göra abort för att han vill det, utan att det är ngt som du kommit fram till. Det finns många unga mammor som klarar av att ha barn. Men ett tips är att göra en lista på alla för- och nackdelarna och sen utifrån den fundera över om du är i ett stadie i livet, där ett barn kommer att fungera. Epilepsin gör inte så att du inte kan vara gravid eller ha barn. Har en kompis med epilepsi och hon klarade av en hel graviditet utan att få ett enda anfall. Så det borde du inte oroa dig över. Men om du oroar dig, prata med barnmorskan om det. Lycka till!!
4 inlägg • Sida 1 av 1
|