Marina

Hej! Det är helt normalt att ett spädbarn har magknip dom 3-4 förs...

Fråga BVC

Hur ska man göra?

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Hur ska man göra?

Inläggav Sandramom 26 maj 2011, 21:47

Jag är mamma till en son som är 1,5 år och nu känns det som att det börjar bli dags att skaffa en till liten!
Problemet är pengar. Min sambo jobbar men inte jag så vi lever på hans lön.. Om jag fick ett jobb nu så skulle det inte vara något att fundera på, både han och jag vill men vi oroar oss för pengar..

När vi fick vår första så hade ingen av oss jobb men vi klarade oss i alla fall. Men nu har vi en större lägenhet och mer utgifter.

Vore det egoistiskt att skaffa en till med bara en inkomst? Hur ska man göra? någon som har några råd och kloka tankar att komma med?
Jag känner mig kluven, och arg att pengar ska styra så mycket!

Mycket tacksam för svar!
Sandramom
Nykomling

Re: Hur ska man göra?

Inläggav grynet_å_jag 26 maj 2011, 22:21

Jag håller med om att det är tråkigt att pengar ska styra så mycket. Vad man än ska göra så finns den ekonomiska aspekten som ett elakt troll i bakgrunden. Men men, mitt råd är att ni gör en realistisk budget för era kostnader. Ta med allt ni vet och kan förutsäga. Räkna sen på era inkomster. Även om du får lägsta ersättning från försäkringskassan så blir ju det några tusen, så barnbidrag på det. Förhoppningsvis behöver ni inte göra så många inköp till den nya bebisen heller. Lycka till nu!
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online

Status: Mamma till Nils & Theo ♥

Inläggav Elvi 28 maj 2011, 18:34

Javisst är det jobbigt att pengar ska styra så mycket men jag tycker inte heller de borde komma i vägen för något man verkligen vill. Vi har två småttingar och väntar nu vårt tredje, här lever vi också på den enas lön. Min man jobbar, vi har huslån, billån men vi klarar oss. Det gäller att prioritera, vad tycker ni att är viktigt i livet?

Barnen tycker många gånger det är roligare att göra en picknick ute i skogen nånstans som att åka på någon längre dyr resa. Många saker kostar inte så mycket.
Och det går att spara mycket på kläder, vi har köpt t.ex. neutrala ytterkläder och vinterskor. Svårt med sommarskor då de oftast är så typiskt kill eller tjej. Vi har två tjejer men önskar oss en lillebror nångång så utifall att kan de använda samma ytterkläder (och många andra plagg).

Jag brukar alltid tänka att det ordnar sig på nåt sätt. Och ifall man vill går det ju att jobba tills man får nästa bebis =)

Lyssna på dig (er) själva, vad vill ni? vad är det viktiga?
Elvi
Stammis

Inläggav MammaTroll 28 maj 2011, 18:52

Jag tycker Elvi skrev mycket bra!
Vi har det ganska knapert med pengar också. Jag jobbar 100% och likaså min man, men han är på provisionslön och vissa månader kommer det inte in pengar. :/
Vi har ett barn. Mycket kläder har vi köpt på second hand och det sparar man mycket pengar på! Och vi kollar noga efter vart vi sätter våra pengar. Därtill har vi just byggt hus - så mycket (läs: allt) går dit.
Men vi försöker nog på en 2:a. :D
BildBild
MammaTroll
Stammis

BIM: 040611
Bor: Finland

< Återgå till Bli gravid

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm