Madeleine Kil...

Det är en rekommendation att man inte ska äta produkter som är gjo...

Barnmorskan

Hur startade din förlossning?

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Hur startade din förlossning?

Inläggav Piillaan 12 mar 2010, 19:50

Hej alla!
Sitter här i väntas tider och "letar" tecken på att förlossningen ska starta. Nu är det visserligen ca 2 veckor kvar till BF, men bebis är ju "färdig" nu och jag med :D
Är lite nyfiken på hur er förlossning startade?
Märkte ni någon skillnad dagarna innan det satt igång tex?

Jag har börjat fått mycket sammandragningar på kvällarna med "mensvärk". Inte så att dom gör ont, men ändå lite jobbigt ändå. Kan det vara på G snart? Haha, man hoppas ju så mycket :oops:

Tacksam för svar. Kramar
BildMake a pregnancy ticker

BF: 280310

Re: Hur startade din förlossning?

Inläggav Mullemamman 12 mar 2010, 20:07

Min 1a förlossning startade genom att jag kände hur Plutten sparkade till lite varefter vattnet fullkomligen FORSADE detta var någonstans runt 3-tiden på natten. Värkarna startade någon gång runt 5-tiden på morgonen i bilen på väg mot BB (de ville att jag kommer in på kontroll eftersom han kom i säte) och 08.23 var allt klappat och klart :) INGEN som helst förvarning dagarna innan alltså :)

Förlossning nr2 startade på kvällen runt 11-tiden genom att slemproppen gick och jag fick typ lite mensvärk. Sedan avtog i stort sett allt för att vid 2-tiden på natten återkomma igen (då var jag redan inne på BB) och 05.04 var det hela klart :)
Inte mycket förvarning heller.

Denna gång har jag haft förvärkar i drygt en månad och de senaste dagarna har flytningarna ökat ngt. Idag har det varit rejäla "snorklumpar" :oops: så jag hoppas det är slemproppen som börjat ge vika. Annars inga särskilda kännetecken än så länge i alla fall. Är nu 39 +3.. :)
http://minbebis.com/blogg/mullemamman

Mamma till:
Plutten född juni 2007
LillaTjejen född november 2008
Lillprinsen född mars 2010
Minstingen född november 2011

MF juni 2009 i v7, därefter direkt gravid med Lillprinsen
Användarvisningsbild
Mullemamman
Alltid online

Status: 4-barnsmamma, Gift

Inläggav Piillaan 12 mar 2010, 20:15

Mullemamman tack för ditt svar :D Förhoppningsvis är det slemproppen. Ska hålla tummarna för dig :)
BildMake a pregnancy ticker

BF: 280310

Inläggav Happy 12 mar 2010, 20:34

jag gick 13 dagar över tiden och var till bm och gjorde hinnsvepning, sen hade vi massa sex, och sen kom värkarna FORT.. sen kom han efter 2 timmar inne på förlossningen :lol:
hade förvärkar lääänge.. säkert en månad innan han kom och va in å ut på FL och trodde de va på G. tredje gången gillt kom han :wink:
Bild

Bild
Happy
Alltid online

Inläggav Strumpan 13 mar 2010, 01:08

Jag gick över 13 dagar och jag kände inte ett jota förens dom riktiga värkarna kom, hade bara regelbundna sammandragningar utan någon som helst smärta. Slemproppen gick precis när vi skulle in till förlossningen. Från första värk tog det 36 timmar.

Den här gånngen har jag tidigare haft ganska onda förvärkar, men ingenting som inte gått att lösa med alvedon. Har ganska mycket sammandragningar, speciellt på kvällarna, men dom gör inte ont. Flytningarna har blivit mycket mindre än dom varit genom hela gravven. Så det är väl bara att vänta och se om det kommer igång någon gång eller om jag hinner bli igånsatt.

Hoppas det inte dröjer länge för dig nu!
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav stajners 14 mar 2010, 16:46

Den startade med vattenavgång. Sen blev det att åka till förlossningen två dagar i sträck för kontroll eftersom värkarna inte satte igång. 2.5 dagar senare fick vi tid för igångsättning och då var jag öppen 3 cm, sen masserade det lilla av tappen som var kvar och värkarna kom igång.

Men ca 10 dagar innan så tror jag att slemproppen gick. Iaf vad jag förstått i efterhand. Hade extremt slemmiga flytningar som var snorgröna. Fråga min BM om detta men hon sa inget direkt vad det var. Dessutom vaknade jag 2 nätter i rad i samband med detta och hade diarré.

Den kvällen som vattnet gick så var ungen heeelt galen i magen. Hon hoppade på sitt huvud flera timmar i sträck, så jag tror att det var därför som hinnan sprack tillslut. Efter att vattnet gick så var hon hur lugn som helst, kände knappt att hon rörde sej och på varje CTG så var hjärljuden nere på 120, annars var hjärljuden på 148 för det mesta. Inte ens när en barnmorska ruskade runt min mage så reagerade hon, så hon sov verkligen fram tills värkarna satte igång.
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav Elin83 16 mar 2010, 20:43

Hej,

Min förlossning startade med att vattnet gick ett på natten till måndagen. Sen hade jag inga värkar förrän kl 15 dagen efter, men då var de väldigt oregelbundna. Innan dess hade jag haft ganska mycket förvärkar och bebin var igång väldigt mycket på nätterna innan vattnet gick. Men samma dag som vattnet gick var jag helt övertygad om att jag skulle gå över tiden. Jag hade en lång latensfas så min son Leo föddes först efter igångsättning på onsdagen då jag hade så oregelbundna värkar. Vid igångsättningen konstaterades det att livmodertappen var helt utplånad och att jag redan var 4 cm öppen.

Jag förstod inte att något skulle hända förrän vattnet gick. Men både värkar och vattenavgång är svåra att missa så då förstod jag att det var på gång ;)
Mamma till finaste Leo som kom 100210
Elin83
Stammis

Inläggav Malin Norge 16 mar 2010, 22:12

Elin83, grattis till bebis :wink: Gott att høra din berättelse. Har de senaste dagarna haft førverkar och lillebror är oxå väldigt aktiv. Tycker det verkar lovande att det kan ske så pløtsligt och utan direkta førvarningar før då går man inte och letar alla møjliga olika tecken hela tiden..... Bara det att du trodde du skulle gå øver tiden dagen innan :lol: Skønt att allt gick fint även om det blev lite utdraget. Grattis igen :wink:
Malin Norge
Alltid online

Inläggav MinEllie 17 mar 2010, 09:17

Jag hade som du mkt "mensvärk" och sammandragningar två veckor innan. Jag hade havandeskapsförgiftning så bm gjorde två hinnsvepningar under en veckas tid och imellan dessa gick slemproppen. Efter sista hinnsvepningen fick jag första värken på natten efter, sen fortsatte dom ungefär var tioende minut och gjorde inte särskilt ont. Det var en jättebra mjukstart på min förlossning, vi åkte inte in förrän på kvällen. Men jag kände inte så mkt innan men visst anade jag eftersom bm hade hjälpt mig på traven :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
MinEllie
Alltid online

BF: 100809
Status: Längtar efter bebis nu!!

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm