Teresa Hellgren

Hej Erika! För några år sedan pratade jag med en barnallergolog p...

Kostrådgivare

Hur stor chans

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Hur stor chans

Inläggav Scene 21 feb 2011, 14:46

Hej!

Jag hade enligt olika ägglossningsberäknare ägglossning den 17-18/2 (De flesta visade 18/2)
Hade oskyddat sex 14/2, 17/2 och 18/2..
Hur stor chans finns att jag är gravid? Hur många dagar innan ÄL hade ni sex och blev gravida?
Tack på förhand! :)
Scene
Nykomling

Re: Hur stor chans

Inläggav Gotland 21 feb 2011, 15:15

Det sägs att prickar man äl så har man 25% chans att bli gravid. Om det stämmer vet jag inte. Bara att vänta och se....
Men testa inte för tidigt, då kommer du att titta på testet och bli förvirrad, är där ett streck eller inte?
Och då startar du en tråd med bilder på otydliga test och beskriver helt normala pmssymptom och vill att folk ska veta om du är gravid eller inte. Och det kan man omöjligt svara på. Testa tidigast på bim. Lycka till!!!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav Mullew 21 feb 2011, 15:18

Scene skrev:Hej!

Jag hade enligt olika ägglossningsberäknare ägglossning den 17-18/2 (De flesta visade 18/2)
Hade oskyddat sex 14/2, 17/2 och 18/2..
Hur stor chans finns att jag är gravid? Hur många dagar innan ÄL hade ni sex och blev gravida?
Tack på förhand! :)

På babycenter står det: "Par med normal fertilitet har 20-30% chans att bli gravida varje menstruationscykel"
Med förutsättningar att man har sex dagarna innan ägglossningen eller under ägglossningsdagen.
Spermierna kan leva upp till 5 dagar så om man har sex innan ägglossningen så har man chans att bli gravid. Ni hade ju sex både innan och under ägglossningen så ni har definitivt 20-30% chans att det tog sig :)
MF 25 dec-09, v.10
MA 21 sep-10, v.13, fostret dött v.12
MF 11 dec-10, v.6/7
Utredning startad den 1 februari, provsvaren är bra.
MF 24 apr-11 v.6
MF 30 maj-11 v.5

Bild
Mullew
Alltid online

BF: 110408

Inläggav madddee 21 feb 2011, 15:36

Svårt att säga...

sen kan ju ägglossningsberäknare ha fel lite också. 8) våra kroppar är unika. På ägglossningstester tex säger de i beskrivningen att testpersonen har ÄL inom 24-48 timmar efter fullt utslag men på andra kan det säkert ta ännu längre tid innan ägget faktiskt släpper (detta enligt tjejers gynekologer som har skrivit om det gyn sagt här inne på forumet så jag har ingen annan källa än det på det påståendet) Men det kan göra att man kanske missar ÄL fast man har sex när ÄL-tester ger utslag.

För att maximera chanserna tror jag att regelbundet sex (typ varannan dag som ofta förordas genom hela cykeln) är det bästa...

Jag försökte testa med ÄL-tester första cykeln vi skulle försöka igen att bli gravida på (försökte lite året innan men det blev inget och tog lite paus och körde med skydd igen) men de gav aldrig utslag och vi hade väl sex lite hipp som happ...och jag blev gravid :lol: så för att svara på din fråga har jag ingen aning om exakt när jag har äl, men har väl gissat på ett antal dagar i cykeln och sen haft varannandags-sex runt de datumet en vecka innan till en vecka efter typ. (tyvärr slutade det första i MF, men nu sista som verkar hålla sig kvar gjorde vi så med ;) )

Lycka till :D
Bild
madddee
Alltid online

Status: Stolt mamma till Emil!

< Återgå till Bli gravid

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm