-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Hur tänker man när man väljer namn?
6 inlägg • Sida 1 av 1
Hur tänker man när man väljer namn?Grejen är att jag vill att min son (första) som kommer nu i januari ska ha namnet Joaquín. Latinamerikanskt. Men så börja som vanligt folks kommentarer. De är gammaldags, det är dittan o dattan. Att det är svårt att uttala osv. Men den kommentaren som fick mig tänka mest va, hur man borde sätta namn efter land och kultur så att barnen kan ha det lättare att få jobb och bli accepterat i samhället. Jag tycker det va riktigt tokigt och ignorant att säga så? Eller vad säger ni? Tänker ni så när ni namnsatt/namnsätter era barn. Att namnet ska passa hans framtid...mindre mobbning, bättre jobb etc. Jag menar doktor hans-åke eller doktor pedro etc? Hoppas ni förstå vad jag vill komma till...
förutom det. Vad tycker ni om Joaquín? svårt att uttala? fint? jag älskar det i alla fall. Hoppas ni är ärliga tjejer...jag tål kritik!;)
Re: Hur tänker man när man väljer namn?Jättefint namn!
Vi har tänkt rätt mycket när vi valt namn till våra barn. Vill att de ska vara enkla, fungera internationellt (främst Portugal då sambon har släkt där) och, ja, passa in i samhället och i framtiden, faktiskt. Men det viktigaste för oss var ju såklart att namnen skulle vara fina och att vi tycker om dem! Vi har haft väldigt svårt att komma fram till namn som vi båda varit överens om och tyckt om båda två. Jag personligen (vi kan nog räkna in min sambo där också) hade inte valt ett namn som man troligtvis måste stava varje gång man presenterar sig där personen i fråga ska skriva ner ens namn. Det händer ju titt som tätt och t.o.m. jag som har ett väldigt vanligt namn behöver ofta bokstavera (typ med 'c' eller 'k' osv). Men det är ju upp till var och en när man väljer sitt barns namn. Varför ska andras åsikter påverka ert val? Som sagt, det är ett väldigt fint namn och tycker ni om det så kör på!
Re: Hur tänker man när man väljer namn?Vi berättade inte vilket namn vi hade valt en månad innan vår son föddes. Istället berättade vi det när han föddes och ingen har sagt något eftersom han redan fått namnet!
Re: Hur tänker man när man väljer namn?Ett av våra första kriteria vad gällde namn var att det skulle var rimligt lätt att uttala plus stava. Jag har själv bott i England med ett typiskt svenskt namn och höll på att bli tokig på att bokstavera det varenda gång....
Sedan ville vi helst också att det inte skulle vara ett namn som andra skulle göra sej roliga på, genom rim eller jobbiga öknamn. (även om någon med den avsikten säkert kan hitta på nåt skoj med vilket namn som helst). För mej ligger väl i ärlighetens namn inte Joaquin på topplistan men det spelar ju ingen som helst roll- om ni gillar namnet så är det ju rätt!
Re: Hur tänker man när man väljer namn?Jag tycker att Joaquin är kanon fint. Och framför allt att man bestämmer själv vad ens barn ska heta!!
Min son heter Ossian, det var många som protesterade mot det och tyckte det var fult. Men jag stod fast vid att jag tycker att det är fint och det gör även min sambo. Nu när han är född så säger alla att han är en Ossian och att det är jätte fint. Jag tror att ett namn blir ett bra namn när barnet kommer. Sen kanske man inte ska döpa sin unge till något jätte extremt, läste att det var någon som ansökt om att döpa sin son till Östfront och det kanske blir lite tokigt. Dessutom har min sambo ett annorlunda efternamn så Ossian kommer alltid behöva stava
Re: Hur tänker man när man väljer namn?Jo vi vill också försöka komma på bra namn som funkar internationellt. Man vet aldrig vad knodden kommer att pyssla med i framtiden, och om han/hon isf kommer att tillbringa mycket tid utomlands eller ej. Så där vill vi gärna underlätta, utifall att. :•)
6 inlägg • Sida 1 av 1
|