Hur varma kläder?

Hur varma kläder?

Inläggav CarinÅsa 10 mar 2011, 19:04

Hej!
Hjälp, vad svårt det är när det inte längre är en massa minusgrader och man bara visste att lilla dottern skulle slås in i mycket kläder för att inte frysa. Idag har det halvregnat här, varit några plusgrader, blåsigt, men ändå varmt. Vad klär ni era 3-månaders bebisar i då? Hur gör man när hon ska i och ur bilen? Hur gör man när man ska ut å gå och hon bara ska ligga i vagnen? Hur länge ska man ha den varma åkpåsen i vagnen? Hur gör man sen när det bli +10 grader och lite sol som värmer, men bara i lä? Det känns som om min bebis är "varmblodig" (precis som sin far som inte vill ha för mycket/varma kläder), däremot blir händer och fötter kalla!

Nämnde jag att jag är förstagångsmamma..? :oops:
Please, help!
Kram Carinåsa
CarinÅsa
Stammis

Re: Hur varma kläder?

Inläggav 08nin 11 mar 2011, 00:37

Hej CarinÅsa. Det där är svårt. Men eftersom vi fortfarande har runt noll-strecket så är det fortfarande vinterklädseln på här. I vagnen har vi ett lammskinn, klädsel blir då en lättare tröja, fleeceoverall plus en filt över som gäller. Blir det kallare så är det åkpåse istället för filten, och en tjockare tröja under. Vantar har jag inte använt för overallen har man kunnat täcka händer och fötter. Däremot har jag använt tossor ibland när det varit riktigt kallt eftersom man inte gräver ner händerna alltför mycket.

När det blir varmare så är ju filten det första som ryker. Sen en något tunnare overall. Lager på lager är bästa metoden, och lättaste sättet. Om vi ska åka nånstans där vi är inne så har jag ändå på samma kläder men öppnar upp när man kommer in i värmen. Oavsett om han ligger i vagn eller sitter i babyskyddet.

Små barn håller ju inte värme som vi så jag kommer nog ändå ha samma typ av klädsel, men att den är tunnare när det blir varmt. Stick in handen under kläderna på din bebis så känner du hur varm/kall h*n är. Oavsett så kommer nog tröja och nån slags mössa hänga med långt in på vår/sommar. Sen byts väl mössan mot en solhatt.
Bild

MA 4 dec - 08 v 12
MF 23 nov - 09 v 8+0
Användarvisningsbild
08nin
Alltid online

Status: Stolt mamma

Inläggav HannaE 11 mar 2011, 02:20

Jag har kört på att ha åkpåsen i nollgradigt eller ett par minusgrader, men skippa overallen. Vi kör på kofta, vantar och mössa och vanlig body+byxa. Men hon har nästan alltid varit svettig när vi kommit in, så jag tycker också att det är svårt med kläder...
Bild
MF 3/11-2009 (v 8+5)
HannaE
Alltid online

Bor: Norrbotten
Status: mamma

Inläggav Litli-stjarni 11 mar 2011, 14:54

beror lite på vad man har för vagn, åkpåse o overall oxå tycker jag. Har själv ett termoöverdrag på liggdelen o en varm åkpåse jag sytt, det blir för varmt när det är över nollan. Om det inte blåser vill säga, då kan det gå åt ändå, för overallen är ganska tunn och inte vindtät.
Bästa är ju att känna i nacken på bebisen om den känns "lagom", men det kan ju vara svårt om man själv har kalla fingrar.
Testa o lägg en termometer i vagnen så ser du ju lite vad temperaturen är på olika ställen (inne i åkpåsen o vid huvudet) så kan du gå lite på det oxå.
I bilen kör jag lager på lager metod med filtar så att man kan ta av när det blir varmt i bilen.
Litli-stjarni
Stammis

Status: Nybliven lycklig mamma

< Återgå till Decembermammor 2010

Support: support@minbebis.com     Press   Priser och info

Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Malmskillnadsgatan 39, 111 38 Stockholm