Maria Wigbrant

Hej! Core är toppenbra träning. Det du ska undvika om separatio...

Träningsrådgivare

Hur vill du föda?

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Re: Hur vill du föda?

Inläggav succubusan 19 nov 2009, 21:10

kanske man ska ge sig in på det yrkes spåret?? tjäna fina pengar med si så där 2-3 förlossningar om dan... :lol:
Bild
succubusan
Alltid online

Inläggav LillaLola 19 nov 2009, 21:31

hehe njae... alltså förlossningar är ju inget du direkt kan boka in att ha 2-3 om dagen hehe och jag tror att Noomi la ut ca 18 timmar på oss totalt utöver förlossningen, med möten innan och efter och min förlossning tog ca 6 timmar totalt från det att vattnet gick. första värken fick jag i bilen upp till BB hehe...

och ja, vi hade också turen att få ha med Noomi gratis eftersom vi var hennes första par och under hennes utbildning, men jag känner att 4000kr hade det lätt varit värt för oss om man ser till vad man får.
och 4000 är bara ett pris som jag tagit från en annan sida, jag vet att Noomi har skrivit ut sina priser på sin hemsida också!

Men jag antar att doula-experterna är mer lämpade att svara på det här med priserna och så ^^
LillaLola
Alltid online

BF: 110810

Inläggav LillaLola 19 nov 2009, 21:33

ah just ja ^^ doulorna sitter även jour en månad innan beräknad förlossning tills det att bebis tittar ut.
LillaLola
Alltid online

Inläggav Kira_85 20 nov 2009, 10:50

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet, LillaLola. Låter fantastiskt bra!
Bild

Bild
Kira_85
Alltid online

Inläggav doula-Noomi 20 nov 2009, 11:29

TACK finaste Lola för dina fina ord! :) Jag är glad att jag fick en positiv betydelse i er söta pojkes födelse. <3

Precis som du skrev bokar man som doula ofta in max ett par per månad pga jourtiden. Nu kommer jag börja samarbeta med andra doulor i Stockholmsområdet, så vi kommer kunna hoppa in och ta jour för varandra om det behövs. Så trots att jag varit fullbokad länge kan jag nu ta emot fler uppdrag - wihoo! :D

Jag tror att snittkostnaden för de flesta doulor är runt 5000 kronor idag, inklusive allt. Alltså alla samtal innan och efter förlossningen, runt en månads jourtid (då man inte kan resa bort el så om man inte har en back-up-doula) och att man är med under hela förlossningen. Som längst har jag varit på förlossningen i två dygn så det kan ju bli ett par timmar...

Det är alltså det som kostar, att man som doula inte alltid kan planera in annat under jourmånaden, att man eventuellt behöver ta semester från sitt ordinarie jobb när förlossningen börjar osv. En doula i ODIS (organisationen som utbildar doulor) räknade häromdagen ut att hennes timpenning blev 56 kr för ett par hon nyss doulat, som hon fick 3500 kr av. Sen går ju mer än hälften till skatt...

Jag tror också att doulande är på frammarsch. Även om man inte är rädd eller så är det ju ganska lyxigt att ha nån där som kan ge åtta timmars massage, hjälpa pappan, och serva båda föräldrarna så att de inte har så mycket ansvar på sig att veta hur man slappnar av, när man ska gå på toa, äta, dricka osv... :D
Användarvisningsbild
doula-Noomi
Stammis

Inläggav LillaLola 20 nov 2009, 12:25

Åh vad härligt Noomi att ni får hjälp av varandra, att ha back-up liksom :D härligt härligt!!!

Ja jag kan tänka mig att timlönen inte är den bästa om man slår ut det över hela tiden man doular. Och som sagt med tanke på vad man får så är 4000 - 5000 billigt.

Ja och exakt så sa även jag det att det kändes så otroligt lyxigt att ha med en doula. En som faktiskt gjorde det man ville hehe och som stod på sig för min sak.

<3 lycka till Noomi
LillaLola
Alltid online

Inläggav <mys-mamma> 20 nov 2009, 13:01

Detta kanske är OT men jag tycker att det är lite sorgligt att kvinnorna idag inte tror på sig själva tillräckligt mycket för att våga ha en naturlig förlossning om de inte har stöd ifrån annat håll. Vad hände med tron på att den egna kroppen klarar detta? Jag tror stenhårt på att min kropp kommer hjälpa mig igenom ytterligare en förlossning, och jag tror även på att om någonting skulle gå fel så har läkarna koll på det så att de kan lotsa mig igenom ev kejsarsnitt eller att axlarna fastnar... Jag önskar att man istället kunde lära ut kvinnor att våga göra detta själv och inte vara så beroende av att någon annan står där och pushar på dem.
Men det verkar vara attraktivt med doula ändå, och det är ju positivt för den som utbildat sig till det såklart!

Men sedan är ju jag en sådan som tar avstånd även till föräldragruppen och andningskurser så jag kanske inte har en talan i ämnet...
Älskade, underbara barn
Teodor 2007-12-06
Vilgot 2010-03-31

barnbus.blogg.se
<mys-mamma>
Alltid online

Inläggav MariaTheres 20 nov 2009, 13:18

Det är klart du har en talan i ämnet mys-mamma, det har alla :)
Jag håller med i vad du säger.. Jag vet inte riktigt vad jag känner inför förlossningen. Jag känner mig osäker och det skulle säkert vara skönt med extra stöd men samtidigt vill jag känna mig stark och, som du säger, lita på att min kropp klarar av det. Och om inte, lite på att läkarna är kompetenta nog att lösa eventuella problem. Andingskurs vill jag gå på men jag är också skeptisk till föräldragrupper. Det känns som att det är ganska mycket "så här är en bra mamma/pappa", även om det kanske inte är uttalat..
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

BF: 100602
Status: Mamma till världens finaste gos!

Inläggav LillaLola 20 nov 2009, 13:55

Men det är ju det hela doulandet går ut på. att få kvinnan att känna att hon ÄR stark och att kroppen är skapt för att föda barn och att kroppen vet själv hur den ska göra. det är ju det som är så häftigt, men i dagens samhälle är det tyvärr många som inte vet det eller känner så och ÄR rädda för att föda barn.
så det är jättetoppenbra att du känner så. men alla gör inte det.
själv taken med en doula är att hon hjälper dig att tänka så även under förlossningen när man har ont och inte kan tänka själv. hon hjälper dig att slappna av, tänka positivt under födandet och det var inte det lättaste hur väl förberedd man än är.
LillaLola
Alltid online

Inläggav LisaCap 04 jan 2010, 20:02

Med hjälp av profylaxandning. Det har varit så bra. Fungerat som i stort sett enda smärtlindringen, lite lustgas i slutet bara!
LisaCap
Nykomling

Föregående

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm