-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
I väntan på IVF
17 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
I väntan på IVFHej,
Jag startar en ny tråd för oss som står i kö till IVF, men inte är igång med själva IVF-karusellen. Jag vet inte hur det är med er, men jag känner mig inte riktigt delaktig i "Vi som håller på med IVF" för så långt har jag inte kommit... Jag är inte alls inne i sprutar och sprayar och plockar stadiet än. Men jag vill gärna diskutera och fantisera om hur det kommer att bli, hur länge man får vänta osv. Finns det någon mer som känner som jag så joina den här tråden. Vi kan diskutera tidsaspekten, överväganden om privata alternativ, väntan och längtan osv. ALLT! Jag är 32 år och vi har fösökt bli gravida sen maj 2009 (seriöst med ÄL test osv från december 2009). I maj 2010 började vi en fertilitetsutredning som visar nedsättning i spermier. Sambon har ett möte hos en Androlog på Sophiahemmet i Stockholm nästa vecka, men för övrigt är vår utredning klar och det finns inget annat att göra än att vänta och hoppas månad efter månad. Vi står i kö till IVF i Stockholms län. Remissen på Karolinska i Huddinge skrevs in den 29 juni 2010 och väntetiden är för närvarande 1 år. Någon annan som svävar mellan hopp och förtvivlan som vill dela denna tråd med mig?
Re: I väntan på IVFHej Soma!!
Vi fick tid idag på Sophiahemmets IVF. 8 december... Känns som en eeeeevighet men det är ju bara 2 månader typ när jag tänker efter. Hur mår du av hela den här karusellen? Jag känner att det är väldigt jobbigt och jag går runt och deppar mycket.. Därför bestämde vi oss för att ta privat hjälp (för att det ska gå fortare). Kram på dig!! // Pooh ♥
MF aug-10 MA dec-10 Mathilda föddes 19 jan 2012 ♥
Re: I väntan på IVFHej Pooh! Kul att se någon här! Jag mår faktiskt rätt bra. Men man längtar ju mycket såklart. Vi har också pratat om att gå över till privat, men avvaktar lite eftersom vi ska till andrologen igen (sambon har varit där själv en gång) och då trodde han inte att det kanske behövde gå så långt som IVF överhuvudtaget. Men vi får se hur det går. Vi har inte jättestor lust att vänta 18 mån på första IVF försöket. Hur mycket kostar en privat IVF?
Re: I väntan på IVFDet kostar lite olika beroende på behandling. På Sophiahemmet kostar det 16.000 för en ostimulerad IVF (då ger de inga hormoner så det plockas bara ut ett ägg). Lättstimulerad IVF (som min läkare trodde var rätt alternativ för oss, för att ök chanserna så mkt som möjligt. Då framkallar de flera ägg att plockas ut) kostar 24.000 kr och en stimulerad IVF (ännu mer hormoner och så. För dem som ex har problem med egen Äl och så) kostar 31.000 (tror jag det var?)..
Vi hade bokat en resa till Dubai efter nyår men vi har nu avbokat den för att vi eventuellt behöver pengarna till IVF istället.. Behöver man dessutom göra flera försök bli det ju väldigt dyrt! Hoppas andrologen kan ge positiva besked till er. Det verkar ju väldigt jobbigt detta med IVF. Och tänk om det inte lyckas, vad mycket pengar som bara kastas iväg då Jag mår väl inte så bra just nu, det har verkligen blivit jobbigt detta med att inte bli gravid. Enligt naturens alla regler borde vi vara superfertila (unga, hälsosamma och inga "fel" enligt utredning) men det blir bara inget.. En gång blev det ju något och jag försöker tänka att det kan ske igen. Men jag har ändå ställt in mig på IVF nu typ.. så får vi se om vi lyckas själva innan Du bor också i Sthlm va? Tycker att det är galet att endast karolinska i Huddinge gör IVF på landstingets bekostnad här. Köerna är ju på tok för långa Kram på dig! ♥ // Pooh ♥
Re: I väntan på IVFDet är faktiskt galet med så här lång kö i Stockholm, och orättvist. I vissa landsting är det ingen väntetid alls och i Stockholm upp till 18 månader. Det är ju galet. Fattar inte varför man inte kan åka till ett annat landsting och göra IVF... eller jag fattar ju att man bara får göra i det landstinget man betalat skatt, men det är ändå så knäppt!
Känner mig också rätt deppig nu av all väntan... eller inte deppig utan mer tom. Men det kommer bättre tider. Kram på dig!
Re: I väntan på IVFHej soma och pooh!
Jag håller er gärna sällskap om jag får? Kramar! ![]() Make a pregnancy ticker-------------------------------------------------------------------------------------------------- 13/6 RUL
Re: I väntan på IVFHej Lektra! Klart att du får joina! Undrade just var du blivit av!
Min sambo har träffat en androlog (motsvarar gyn som bara behandlar kvinnor). Enligt honom är de spermatest som görs för "hårda" och oftast är inte spermierna så dålig som testet visar. Förhoppningsvis stämmer det på er. Vi ska på ett nytt möte snart och satsar på insemination medan vi står i kö till IVF. Förhoppningsvis gör det susen för jag ser verkligen inte fram emot att börja käka hormoner osv. Är tillräckligt tempramentsfull ändå, kan bara tänka mig hur jag blir med lite piller i systemet
Re: I väntan på IVFVa skönt att det inte är så superlång kö för er Lektra, men jag vet ju också att varje månad känns sååååå långa när man väntar på att bli gravid.
Hur gör man med IVF om rörligheten hos spermierna är låg. Kan de ändå befrukta ägget? Eller har de ngn metod för att ge hjälp på traven? Nu är det 5 veckor kvar tills vi får träffa läkaren på Sophiahemmet, weii ☺ // Pooh ♥
Re: I väntan på IVFTack soma
Haha, nä jag känner lite samma sak! Mitt humör är redan rätt ordentligt.. plus att mitt tålamod är = 0 haha så det ska bli intressant och se hur jag blir Jag håller verkligen tummen för inseminationen! Pooh, jaa veckorna verkligen släpar sig fram Ja dom kommer att få injicera hans spermier in i ägget.. skönt att vet att det går att göra så! Spännande! Är det ivf planeringen? Kramar till er! ![]() Make a pregnancy ticker-------------------------------------------------------------------------------------------------- 13/6 RUL
17 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|