-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Igångsättning
22 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
IgångsättningNär blir man igångsatt?
På måndag är mitt BF men jag har en känsla av att jag kommer gå över tiden. Tyvärr så är det min stora skräck. Jag sover jättedåligt nu mera. När jag ska sova hittar jag ingen bekväm ställning och kan inte slappna av. När jag väl somnat så Vaknar 1 gång i timmen och måste kissa. När jag lagt mig för att somna om efter toabesöket känns det som jag inte kan andas och jag måste böka omkring för att hitta en ställning jag kan andas i. Då upptäcker jag att jag är hungrig och måste gå upp och äta. När jag kommer tillbaks till sängen är det bara att vända om för att gå och dricka. För att sen böka omkring igen och ska precis somna när jag upptäcker att jag måste kissa igen. Så gör jag det. Och sådär håller jag på. 1 gång i timmen. Jag har dessutom ont i ryggen, oj vad jag klagar, och har fått karpaltunnelsyndrom. Så fingrarna är stela och oböjliga varje gång jag vaknar och det värker och gör ont ända upp i armbågen och axeln. Dessutom är halva handen konstant domnad och det ställer till problem. Är exempelvis en stor risk att laga mat eftersom jag inte känner om jag skär mig eller bränner mig. Förlåt att jag klagar, kommer snart till min fråga.. Förutom sömnbrist, ont i handen och värk i ryggen så är det dessutom svårt att kissa. Blåsan är full men det kommer bara 3 droppar varje gång. sen tar det 1 minut så känner jag att jag fortfarande är kissenödig. Jag kan aldrig tömma blåsan ordentligt. Sömnbrist, kisseproblem, ont ihanden och värk i ryggen gör mig rätt nedstämd om dagarna och jag känner att jag inte skulle orka gå speciellt mycket över tiden. (kan troligen inte göra så mycket åt det). Nu till mina frågor, När blir man igångsatt? Vad krävs för att man ska slippa gå över tiden med typ 2 veckor...? Finns det nåt man kan göra?
När jag låg inne för min njurbäckeninflammation för 2 veckor sen så var dom lite oroliga för min njure. Men inte ens för det skulle jag sättas igång utan det vart tal om kateter in i njuren via ryggen istället...*skitkul*
Allt det du berättar om är helt vanliga graviditetsgrejjer man har för sig på slutet och det kommer dom inte sätta igång dig för är jag rädd...OM det inte skulle visa sig att bebisen inte mår bra alltså. Det är det enda som spelar roll...sen att mamman mår sisådär är inte lika noga. Det är bäst för bebisen att ligga kvar i magen tills den själv vill ut och som sagt ska man ju gå över först 2 veckor, sen ska det bedömmas osv innan så man kan i praktiken gå över nästan 20 dagar... ...vi sitter lite i samma båt och visst fan är det frustrerande. Jag vill verkligen inte heller gå över, men vad ska man göra? Jag har diskuterat med en FL-läkare ang igångsättning. Jag hade svåra FL med mitt 1:a och mitt 3:e barn. Båda var stora (4 420 gr resp 4 860 gr) och FL var långdragna med svaga värkar och båda ungarna fastnade med axlarna på vägen ut. Albin var andingspåverkad när han kom ut och Emma andades inte alls + ingen puls. Så läget var minst sagt kritiskt (det där programmet riskförlosningar på tv 4 fakta kan slänga sig i väggen!!!). Detta vill jag under inga omständigheter uppleva igen!! Ska jag vara ärlig så är jag skiträdd för att behöva gå en dag över tiden, pga att riskerna för att få ett större barn ökar
Nr 2 vägde 3 520 gr och jag hade en jättelätt FL med henne. Hon kom ut efter 4 timmar med värkar och 3 krystvärkar. Efteråt mådda vi båda jättebra! Så vad säger FL-läkaren? jo, "Det är ofta inte storleken på barnet som ger såna komplikationer, utan det är styrkan på värkarna. Så med starka, bra värkar kan man i princip föda hur stora barn som helst!". BULLSHIT, sa jag då. Det var INTE svaga värkar som gjorde att mina ungar fastnade med axlarna!! De för juh för stora för att "dra ut", annars hade juh läkarna bara kunnat lirka dem lite fram och tillbaka så hade de "pluppat ut" utan värkar!! Så nu har jag ett datum för en undersökning om livmodern är mogen för igångsättning. Är den det så gör de det. Annars får jag vänta... Att ha fött stora barn tidigare, ger juh ingen garanti för att det ska vara ett stort barn den här gången. Och nu när BM har mätt livmodern, så påkar kurvan neråt istället för uppåt, så då kommer de väl att säga att det är ett normalstort barn eller t om litet och då får jag väl ändå gå tiden ut och lite till
Jag blev också igångsatt. Hade bf 3 maj men han kom först den 21:e maj...
Jag kände mig först totalt misslyckad, varför kunde inte jag "föda barn" Dessutom fick jag "bo" på förlossningen i nästan 4 dygn p.g.a. att ingenting ville hända!! Trots 4 vagitorier med stimulerande gele varje dag. Jag började tillslut bli rädd att jag skulle tvingas snittas vilket jag ABSOLUT inte ville! Men så... "du är öppen 1,5 cm! Grattis!" Upplevde sedan förlossningen väldigt.. under kontroll, jag visste ju precis vad som skulle hända! Lycka till nu! Jag tror inte du behöver bli igångsatt! Det är vanligt att man går över ca en vecka!
Usch chivas inge kul att inte kunna sova. Tyvärr tror jag dom inte sätter igång för man har gått lite över tiden. Dom anser att från v38 till v42 om inga konflikter finns är helt normalt att föda. Efter v 42 eller närmare v42 så kan dom dock börja tänka på att starta det. Men hör med din BM för det verkar variera från län till län! Hoppas din lilla vill titta ut snart!
Re: Igångsättning
När du gått 14 dagar över tiden får du göra ett läkarbesök. De gör ett VUL och kollar bland annat efter hur mycket fostervatten som finns kvar, bebisens hjärtljud och hur moderkakan ser ut. Ju längre tiden går ju sämre näring tillför moderkakan och vattnet kan minska då bebisen tar sådan plats. Finns det för lite fostervatten eller moderkakan verkar vara i dåligt skick (eller något annat) så blir du igångsatt. Finns olika metoder på det beroende på om du är öppen något redan eller inte. Om allt ser fint ut får du åka hem och komma tillbaka varannan dag för samma kontroll i hopp om att förlossningen ska starta av sig självt! Hoppas du fick svar på dina frågor nu
bodde du i usa så blidde det så
för varför ska man behöva vara rädd å ängslig å har man då fött med svåra komplikationer ska man då straffas för att Adam ville ha äpple
22 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
|