-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Igångsättning - erfarenheter?
5 inlägg • Sida 1 av 1
Igångsättning - erfarenheter?Undrar om någon har erfarenhet av igångsättning?
Har hört att det ska göra ondare? Varför? Vad händer vid igångsättning? Finns två olika sätt - sticka hål på hinnan så vattnet går och ballongsprängning? Tar det längre tid? Ska p+å 42+0besöpk på tisdag (föär jag får väl ställa mig in på att inget händer innan dess för allt är som vanligt - inga värkar bara lite allmöänna sammandragningar ibland). Då gör de en bedömning - enligt BM är det läkaren som avgör igngsättning (dess inställning och personlighet) kan man puscha på för att de ska sätta igång tro för jag vill inte vänta ytterligare några dagar...nu får det vara nog faktiskt!
Re: Igångsättning - erfarenheter?Hej!
Jag blev igångsatt med mitt första barn, då applicerade dom en gel på livmodertappen(??). Jag hade preeklampsi, vilket var orsaken till min igångsättning, jag födde i v. 37+5. Det blev väldigt intensiva värkar med en gång när det väl började, kraftiga värkar med bara några minuters mellanrum. Jag har ett barn till som kom utan hjälp och dom värkarna kom mycket mer smygande innan jag fick "etablerade" värkar, det gick i och för sig också snabbt, 3 timmar kanske. Med mitt första barn tog det 4,5 timmar från första värk tills hon kom ut, med nr 2 tog det bara 2,5 timma men då upplevde jag inte att det gjorde ont på samma sätt. Med första fick jag spinal-bedövning, det tror jag gjorde att det tog längre tid, med nr2 hade jag inget behov av smärtlindring. Jag är medveten om att mina förlossningar varit snabba, och kan tänka mig att upplevelsen av igångsättningen påverkas av hur lång tid det tar. Hoppas du redan fått din bäbis när jag skriver detta. Lycka till! Charlotte
Re: Igångsättning - erfarenheter?Du kanske redan är igångsatt och har fött, grattis i så fall! Jag skriver ändå.
Om man har fått tid till igångsättning så kollar de först hur barnet ligger och även hur det mår med hjälp av CTG. Då ser man även om man har några sammandragningar. Självklart kollar man hur mamman mår också. Sen så kommer det en läkare som kollar om livmoderhalsen är mogen, om den är mjuk och börjat utplånas. Och så tar man ett beslut där efter om man ska sätta igång och på vilket sätt. Är livmoderhalsen omogen så lägger man ett gel i snippan eller i livmoderhalsen för att få den att mogna. Detta upprepar man först 6 timmar senare ifall inget hänt innan dess. Sen gör man en ny bedömning dagen efter ifall inget hänt. Kan bli samma behandling igen. Är livmoderhalsen mogen när man kommer in för igångsättningen så kan man reta livmoderhalsen genom att massera där och/eller ta hål på hinnorna. Då brukar värkarna komma igång men gör de inte det så kopplas man till värkstimulerande dropp. Sen är det säkert lite som kiljer från sjukhus till sjukhus men detta är nog det vanligaste. Vissa går det på några timmar, för andra kan det ta längre tid. Vissa upplever droppet som väldigt smärtsamt medans andra inte gör det. Väldigt olika alltså! Tur är ju att det finns smärtlindring!
Re: Igångsättning - erfarenheter?Blir ett snabbt svar eftersom en viss liten herrn inte låter mammsen sitta vid datorn. Jag blev igångsatt 42+2 och har endast positiva tankar kring min igångsättning. Dom tog hål på mina hinnor och sedan tog det 7 timmar allt som allt. Fort och smidigt. Lycka till!
Re: Igångsättning - erfarenheter?Lite sent omsider men min igångsättning gick inget vidare. Blev igångsatt v. 42+1. Startade med hormongel på morgonen som jag hade pinvärkar av hela dagen. Eftersom jag inte öppna6t mig tillrckligt på kvällen bestämdes att de skulle fortsätta med ballongkteter dagen efter, vilket gjordes. Spenderade natten på BB i väntan på detta.
Gick hela dagen efter med ballongkateter (inte så skönt precis) som till slut trillade ut runt 4 på em. Då var jag öppen ca 4 cm. Dock kunde de inte ta hål på hinnan så att vattnet gick så istället fick jag värkstimulerande dropp. På kvällen kunde de till slut ta hål på vattnet och jag fick även fortsätta med värkstimulerande dropp. Hade värkar varannan till varje minut hela natten (med tack gode gud för EDU som hjälpte ett par timmar i alla fall innan värkarna började leta sig nedåt baken och låren ?). På morgonen vid 8-9 kom läkaren och då hade jag bara öppnat mig ytterligare 1 cm efter hela denna natt. kl. 11.30 blev det till slut kejsarsnitt. Två dygn av förlossningsarbete till inget större nytta ...men jag försöker intala mig att det var bra för att amningen som kom igång så bra. Så kan det gå men det är nog inte det vanliga. Allt som allt var det inga större problem med dessa dagar ändå tycker jag även om det låter jobbigt. Hoppas på bättre förlossning nästa gång det är dags (om det nu blir det...just nu känns det inte så aktuellt
5 inlägg • Sida 1 av 1
|