-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Igångsättning, hur går det till?
8 inlägg • Sida 1 av 1
Igångsättning, hur går det till?Jag ska eventuellt bli igångsatt om inte min bebis tittar ut inom den närmsta veckan. Det måste ju finnas en del här som blivit igångsatta, hur går det till?? Kan ni inte berätta hur det var för er!?
Re: Igångsättning, hur går det till?jag har ingen egen erfarenhet, men här är iaf en bra länk
http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Fo ... gsattning/
Re: Igångsättning, hur går det till?Jag blev igångsatt och då var det dropp som gällde för mig, men jag tror det finns flera olika sätt. Jag blev igångsatt för att jag hade förtidig vattenavgång och inga värkar..
Mina värkar kom igång ganska fort med dropp och dom var ganska intensiva..
Re: Igångsättning, hur går det till?Hej,
Jag blev igångsatt pga. tidig vattenavgång och långdragna "pinvärkar" alltså värkar som inte gör att förlossningsarbetet fortskrider. Eftersom mitt vatten hade gått fick jag oxytocindropp. Det innebär att man får ett dropp med hormoner som stimulerar värkarbetet. Jag hade dropp i olika dos under hela förlossningsarbetet. Det var första (men förhoppningsvis inte sista!) gången jag födde barn så jag vet inte om det kändes något annorlunda mot att föda barn utan att bli igångsatt. Fördelen, förutom att förlossningsarbetet satte igång ordentligt var att jag fick mer "övervakning" i form av CTG under hela förlossningen samt tätare kontroller/besök av personalen. Man hör ibland att igångsättning av förlossningen kan göra att man får ondare och att det går fortare. Jag kan inte jämföra smärtan mot en förlossning som kommit igång på egen hand, så det vet jag inte. Att det gick fortare än vad det skulle gjort om jag fortsatt gå med mina pinvärkar är jag bara glad för ! Lycka till! Mamma till finaste Leo som kom 100210
Re: Igångsättning, hur går det till?Hej!
Jag blev igangsatt med sk BARD-kateter. En ballong som fors upp i livmoderhalsen och fylls med koksalt. Tanken ar att livmoderhalsen ska vidgas av detta. Det ar ett ganska naturligt satt att starta forlossningen pa. Den far bara sitta i 12 timmar och for mig var jag 5 cm oppen och ballongen hade redan trillat ner nar de kollade. Efter det tog de hal pa hinnorna sa att vattnet gick. Darefter blev varkarna ganska snabbt mycket mer intensiva. Jag stod still ganska länge pa 6 cm och fick ocksa värkstimulerande dropp. Min upplevelse av igangsattning är väldigt positiv. Jag har ju som manga andra ocksa hört att det kan vara mer smärtsamt men som Elin83 ságer ar det ju svart att veta. Daremot har jag hört tvärtom, att förloppet kan bli mer langdraget vid igangsattning men det behover ju inte bli det. Det kommer sakert ga jättebra! Lycka till!
Re: Igångsättning, hur går det till?Jag fick havandeskapsförgiftning och blev igångsatt i v38+0. Först med ballongmetoden som Karin Jo skriver om, men det funkade inte, sen med en typ av vagitorie som inte funkade den heller. Det var första dagen. Andra dagen försökte de med en tablett som stoppades upp vid livmodertappen på morgonen och som skulle verka i 8 timmar. Då fick jag lite svaga värkar. Dessutom gjordes det en hinnsvepning på kvällen. Dagen efter när jag vaknade fanns inte tillstymmelse till värkarbete. Då var jag rejält besviken. Läkaren tyckte att vi skulle köra samma metod som dagen innan, men fylla på med mer tabletter om förlossningen inte hade kommit igång efter 8 timmar. Att jag inte fick det dagen innan beror på att det är svårt att hejda värkarbetet om det blir för kraftigt. Det fick jag erfara den där tredje dagen då det plötsligt sa kluck i magen och värkarna drog igång som bara den. Jag var ju inte det minsta mogen för förlossning, och det var inte min dotter heller, så då var det nog extra svårt att sätta igång förlossningen. Är det så att du har gått över tiden och kanske är på väg att mogna, då går det säkerligen lättare! Lycka till!
Re: Igångsättning, hur går det till?Tack tjejer för era svar! Det verkar var väldigt olika hur igångsättningen görs och varför. Droppet känner jag igen, det fick jag när jag födde mitt första barn och vad jag minns så tyckte jag att värkarna blev väldigt starka av det. Men den förlossningen var inte jättelång, det tog 6 timmar, så jag hoppas på att denna förlossningen inte blir mycket längre i alla fall. Men det är ju väldigt olika.
Karin Jo, gjorde det ont med ballongen och kändes det när den släppte? Lotta72, oj vad jobbigt att du fick göra så mycket innan det kom igång! Ja min bm säger att jag "ser mogen ut". Så vi får väl hoppas!
Re: Igångsättning, hur går det till?Nej, det gjorde inte alls ont med ballongen. Det var lite meckigt att fa dit den och da kandes det lite obehagligt men inte ont direkt. Jag gick omkring som vanligt hela dagen och det drog lite ibland eftersom det hanger ut en slang som sitter fasttejpad pa benet men det kandes inte mycket. Jag visste inte ens att den ramlat ner, det var läkaren som berättade, sa det gjorde inte heller ont.
8 inlägg • Sida 1 av 1
|