-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Igångsättning Västra Götaland -Sahlgrenska???
4 inlägg • Sida 1 av 1
Re: Igångsättning Västra Götaland -Sahlgrenska???Hej!
Förstår din oro då jag var i samma sits som dig för snart ett halvår sedan... Tyvärr är det så att om din kropp och din bebis mår bra så kommer du inte bli igångsatt förrän 42+6. När du har gått 14 dagar börjar du på överburenhetskontroll, antingen på Östra eller på Mölndal, det kan du välja själv. Jag var inte imponerad av Östra, för min del fick vi bättre hjälp på Mölndal. Var på båda. Du skall gå varannan dag försöker de med något annat så får du stå på dig. De kommer köra ctg, mäta fostervattenmängden med ultraljud och kontrollera vad som har hänt med din livmodertapp. Är allt bra då så kommer de inte sätta igång på 42+6. De är ganska hårda tyvärr... Jag vet att det är jätteoroligt. Tråkigt med sådana kommentarer, det slapp jag iaf. Alla vet ju att 14 dagar är normalt, man måste ju räkna med dem... Sedan blir det värre kan jag säga. Det enda jag kan rekommendera är att stänga in dig och inte svara i telefon och på något vis få dagarna att gå. Kan du komma ut på en liten promenad så gör det men känn dig inte tvingad. Just det, jag födde på 42+5, kom igång själv så jag har ingen erfarenhet av igångsättning men däremot blev det ett akut snitt. Det är inget fel på din bebis, den bara trivs väldigt bra i magen Lycka till!
Re: Igångsättning Västra Götaland -Sahlgrenska???Septemberbebis förklarade det hela ganska bra. Två veckor är fortfarande inom "ramen" för det normala. Det är först efter att två veckor har gått som man talar om överburenhet och blir inbokad på en extra kontroll på sjukhus. Anledningen till det är att moderkakans livslängd är 42 veckor och efter det måste man kolla att det fortfarande finns flöde i den och att du har tillräckligt med fostervatten osv. Samt såklart att bebisen och du mår bra!
Många får en överburenhetskontroll inbokad, men få går på den. Det vanligaste är att man kommer igång innan man gått två veckor över tiden. För en förstföderska är "medeltalet" att man går ca 10 dagar över tiden, så det får man tyvärr räkna med fastän man mår skit på slutet. Det gör alla! Jag gick 17 dagar över tiden i högsommarvärmen i juli 2008. Prick två veckor över tiden gick vattnet, men jag fick inga värkar. Eftersom vattnet gått är förlossningen "igång", så jag fick komma på en vattenavgångskontroll istället för min inbokade överburenhetskontroll samma dag. När vattnet har gått måste man sättas igång inom 72 timmar pga infektionsrisk. Det blev 48 timmar för min del eftersom de tyckte att bebisen verkade lite stressad. (Hon hade lite höga hjärtslag). Jag tyckte att igångsättningen fungerade väldigt bra och man jag verkligen motiverad att äntligen föda barn när man gått så långt över tiden! Jag födde på Östra. Jag tycker det är konstigt att du får den typen av pikar. De flesta brukar förstå att det är grymt jobbigt att gå och vänta på förlossningen, med allt vad det innebär av stress och oro. Och att samtidigt vara så höggravid tar verkligen på krafterna. Jag hoppas att du får åka och föda barn snart och försök att vila, ät och ta hand om dig fram till dess.
Re: Igångsättning Västra Götaland -Sahlgrenska???Lindsay: om du mår så dåligt (speciellt psykiskt) tycker jag att du ska prata med din bm och förklara hur det ligger till! Visst kan man i vissa fall få igångsättning tidigare! Du har ändå gått över tid och det ska inte vara några hinder att du föder nu! Frågan är hur mkt du ska bry dig om dessa ignoranta människor som ger såna kommentarer! tycker oxå att det är jätte konstigt att de säger så! Alla vet ju att det är helt normal ifall man går övertid 2 extra veckor!!!! Tycker annars om du orkar vänta ett par dagar till så får du en riktig bokad igångsättning ifall bebisen inte tittar ut innan!
kram till dig!
Re: Igångsättning Västra Götaland -Sahlgrenska???Oftast tar de ju ingen hänsyn trots att man själv mår lite dåligt, men man kan ju alltid försöka få dem till att göra det. Fast ens BM har ju inget att säga till om direkt eftersom det krävs en läkare som ger godkännandet och de vill hellre att det kommer naturligt när bebisen är mogen.
Tom om man drabbas av tidig vattenavgång utan värkar så sätter de inte igång det förens efter 72 timmar eftersom bebisen mår bäst av att förlossningen sätts igång av sej självt och då är ändå risken för infektion ganska stor både för mamman och bebisen. Man sätter ju inte igång det i "onödan" eftersom att risken för snitt ökar så kraftigt vid en igångsättning. Men jag förstår att du tycker det är jobbigt. Hoppas att det har satt igång och att du kanske redan fött eller att det kommer igång väldigt snart!
4 inlägg • Sida 1 av 1
|