Madeleine Kil...

Det är vanligt med tryck nedåt och du anger orsaken själv. Det har...

Barnmorskan

Illamående! Hjälp mig!

Första trimestern - gravid vecka 0-12. När du skapar en tråd så döper du den till exempelvis "gravid vecka 10 - inskrivning" skriv den vecka du vill prata om.

Illamående! Hjälp mig!

Inläggav chewing 09 maj 2010, 09:11

Hej, jag är nu i vecka 7 och i nu i helgen har jag börjat må super illa, är jätte rädd för att spy så håller i mot och jag har försökt att äta något innan jag går ur sängen. Jag ber till och med min sambo att laga riktig mat till frukost som jag kan äta i sängen. Men mår ändå super illa.
Har ni några tips som kan hjälpa så jag slipper må pyton??

Jag har SEA band men det hjälper inte... :(
[url][url=http://www.pregnology.com/pregnancy/01/02/2011]Bild[/url]Make a pregnancy ticker[/url]
chewing
Stammis

BIM: 28
Status: ung gravid|| lilla älskling stanna kvar.

Re: Illamående! Hjälp mig!

Inläggav newhell 09 maj 2010, 09:23

köp åksjuketabletter.
Sen är mitt number one tips ÄT DET DU ÄR SUGEN PÅ FÖR DAGEN!
Kan bli lite dyrt nu några veckor men det hjälpte mig, inge skoj o äta nå man mår illa av tanken på.
Drick mycke vatten =)
BildBild
Användarvisningsbild
newhell
Alltid online

BF: 100826
Bor: Gävle
Status: Mor till <3 Vincent =)

Inläggav Kleo 09 maj 2010, 09:45

Åksjuketabletter (postafen), sådana där sjösjukeband man har på handlederna, ingefärste (hjälper jättebra för vissa men tyvärr kräktes jag av smaken, men kanske värt ett försök?). Sen precis som Newhell skriver, ät det du känner att du kan äta just den stunden. Blir det värre så prata med din BM, det finns andra tabletter du kan få också - and they are a little piece of heaven mot illamående! :oops:
Kleo
Stammis

BF: 100815

Inläggav chewing 09 maj 2010, 09:54

okej tack :) ska köpa åksjuketabletter idag, och försöka hitta något gott som jag kan äta! :)
[url][url=http://www.pregnology.com/pregnancy/01/02/2011]Bild[/url]Make a pregnancy ticker[/url]
chewing
Stammis

Inläggav *nea 09 maj 2010, 10:00

Ja, ät det du kan tänka dig att äta (för mig var det typ enbart sushi och färska räkor...dyrt blev det ja) och viktigast av allt: ät! ät innan du mår alltför illa, ät fastän du mår illa och ät även om du måste springa och spy mitt i. Det är viktigt att hålla blodsockret uppe, så sätt klockan och låt det aldrig gå mer än 2 timmar utan att du stoppat i dig åtminstone en macka. Det är också för att man inte ska tappa för mycket energi och bli orkeslös och inte orka hantera illamåendet.
Jag har haft illamående i båda mina graviditeter och första gången var jag så dålig att jag låg hemma och stirrade rakt fram och orkade knappt resa mig och fick vara sjukskriven i flera månader. Denna gången var jag förberedd och åt mig igenom det värsta. Om jag så satt och höll för näsan och bankade huvudet i bordet så skulle jag bara trycka i mig maten. Och det funkar faktiskt! Det gick snabbare att återhämta sig och blev aldrig lika dålig.
Bild
Bild
MF 7 juli -07
MA 25 maj -07, v.12
Användarvisningsbild
*nea
Alltid online

Inläggav chewing 09 maj 2010, 10:07

tack för tipset! Får ha mat med mig vart jag än är :)
chewing
Stammis

Inläggav 08nin 09 maj 2010, 10:51

Ett tips är att verkligen känna efter vad man tror att man kan få ner. Själv tålde jag inte matos så det blev en del kall mat. Filmjölk och hårda mackor, råa grönsaker, thé, kolsyrat vatten och frukt var min matlista under en till två veckors tid. Sen gick det något bättre att äta lagad mat, bara jag slapp att göra den och känna oset.

Mår inte så illa längre men känner fortfarande avsmak och får kväljningar av en hel del. Många säger att socker gör dem mer illamående.

Lycka till!
Bild

MA 4 dec - 08 v 12
MF 23 nov - 09 v 8+0
Användarvisningsbild
08nin
Alltid online

Status: Stolt mamma

Inläggav ha22cu 24 maj 2010, 07:19

Hej!
I min första graviditet mådde jag illa väldigt mycket. Jag brukade lukta på en apelsin eller citron, det hjälper!! :D
ha22cu
Nykomling

Inläggav trollsländan 24 maj 2010, 07:27

Jag drack mycket citronvatten och kolsyrat, det tyckte jag hjälpte. Om du spyr så gör det inte så mycket, barnet får i sig det den behöver ändå, förstår att du tycker det är obehagligt, men ibland känns det ju bättre efteråt, att bli av med den där illamåendekännslan, sedan kanske du kan äta igen sedan när du känner dig hungrig på nytt. Små portioner och att äta ota funkade för mig med. kokt mat, lätt och kall mat, som sallad, frukt etc.. Hoppas du mår bättre snart!
Bild
Användarvisningsbild
trollsländan
Alltid online

Bor: utomlands
Status: Stolt mamma, försöker igen

Inläggav Theresexox 24 maj 2010, 07:46

Ingefära ska vara bra, jag mådde dåligt men kräktes aldrig.. Drack apelsinjuice och sov mig igenom det i början.. Sen en dag när jag vaknade poff var det bara borta.. I vecka 10. Så härda ut.. :wink:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Theresexox
Alltid online

BF: 120323

Nästa

< Återgå till Första trimestern

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm