Första trimestern - gravid vecka 0-12. När du skapar en tråd så döper du den till exempelvis "gravid vecka 10 - inskrivning" skriv den vecka du vill prata om.
av chewing 09 maj 2010, 09:11
Hej, jag är nu i vecka 7 och i nu i helgen har jag börjat må super illa, är jätte rädd för att spy så håller i mot och jag har försökt att äta något innan jag går ur sängen. Jag ber till och med min sambo att laga riktig mat till frukost som jag kan äta i sängen. Men mår ändå super illa. Har ni några tips som kan hjälpa så jag slipper må pyton?? Jag har SEA band men det hjälper inte... 
-
chewing
- Stammis
-
- BIM: 28
- Status: ung gravid|| lilla älskling stanna kvar.
-
av newhell 09 maj 2010, 09:23
köp åksjuketabletter. Sen är mitt number one tips ÄT DET DU ÄR SUGEN PÅ FÖR DAGEN! Kan bli lite dyrt nu några veckor men det hjälpte mig, inge skoj o äta nå man mår illa av tanken på. Drick mycke vatten =)
-

newhell
- Alltid online
-
- BF: 100826
- Bor: Gävle
- Status: Mor till <3 Vincent =)
-
av Kleo 09 maj 2010, 09:45
Åksjuketabletter (postafen), sådana där sjösjukeband man har på handlederna, ingefärste (hjälper jättebra för vissa men tyvärr kräktes jag av smaken, men kanske värt ett försök?). Sen precis som Newhell skriver, ät det du känner att du kan äta just den stunden. Blir det värre så prata med din BM, det finns andra tabletter du kan få också - and they are a little piece of heaven mot illamående! 
-
Kleo
- Stammis
-
- BF: 100815
-
av chewing 09 maj 2010, 09:54
okej tack  ska köpa åksjuketabletter idag, och försöka hitta något gott som jag kan äta! 
-
chewing
- Stammis
-
-
av *nea 09 maj 2010, 10:00
Ja, ät det du kan tänka dig att äta (för mig var det typ enbart sushi och färska räkor...dyrt blev det ja) och viktigast av allt: ät! ät innan du mår alltför illa, ät fastän du mår illa och ät även om du måste springa och spy mitt i. Det är viktigt att hålla blodsockret uppe, så sätt klockan och låt det aldrig gå mer än 2 timmar utan att du stoppat i dig åtminstone en macka. Det är också för att man inte ska tappa för mycket energi och bli orkeslös och inte orka hantera illamåendet. Jag har haft illamående i båda mina graviditeter och första gången var jag så dålig att jag låg hemma och stirrade rakt fram och orkade knappt resa mig och fick vara sjukskriven i flera månader. Denna gången var jag förberedd och åt mig igenom det värsta. Om jag så satt och höll för näsan och bankade huvudet i bordet så skulle jag bara trycka i mig maten. Och det funkar faktiskt! Det gick snabbare att återhämta sig och blev aldrig lika dålig.
MF 7 juli -07 MA 25 maj -07, v.12
-

*nea
- Alltid online
-
-
av chewing 09 maj 2010, 10:07
tack för tipset! Får ha mat med mig vart jag än är 
-
chewing
- Stammis
-
-
av ha22cu 24 maj 2010, 07:19
Hej! I min första graviditet mådde jag illa väldigt mycket. Jag brukade lukta på en apelsin eller citron, det hjälper!! 
-
ha22cu
- Nykomling
-
-
av trollsländan 24 maj 2010, 07:27
Jag drack mycket citronvatten och kolsyrat, det tyckte jag hjälpte. Om du spyr så gör det inte så mycket, barnet får i sig det den behöver ändå, förstår att du tycker det är obehagligt, men ibland känns det ju bättre efteråt, att bli av med den där illamåendekännslan, sedan kanske du kan äta igen sedan när du känner dig hungrig på nytt. Små portioner och att äta ota funkade för mig med. kokt mat, lätt och kall mat, som sallad, frukt etc.. Hoppas du mår bättre snart!
-

trollsländan
- Alltid online
-
- Bor: utomlands
- Status: Stolt mamma, försöker igen
-
< Återgå till Första trimestern
|