Marina

Hej! Det är helt normalt att ett spädbarn har magknip dom 3-4 förs...

Fråga BVC

Inför förlossningen- några tips för mig och partner?

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Re: Inför förlossningen- några tips för mig och partner?

Inläggav MariaTheres 17 feb 2011, 12:49

kajo___ skrev:Någon som har något man inte får glömma att ta med sig, förutom det vanliga? Något som du eller din parter hade bra nytta av? eller saknade?

Mobil ;) Kanske något att läsa om man har tid till det. Ombyte som sagt och väldigt sköna kläder! Kläder till bebben i några olika storlekar, som man ser är lite olika om det man tänkte inte passade.

Hett tips! Shampoo och balsam eftersom det som finns där, om det nu fanns något, är skitdåligt!

Nästa gång tänker jag ta med en kopp och ge bebben bara lite ersättning så att man får sova. Det är ju olika hur man vill göra där.. Är ju inget som rekommenderas av bvc men jag tänker göra det.

Hårsnoddar om man har långt hår :)

Bindor i olika storlekar. På BB har de megabindor, typ blöjor, men de behöver man kanske inte hela tiden. Det beror på hur mycket avslag man har!

En del av de jag såg på BB hade med sig dator och lyssnade på musik i samma rum! Det var otroligt störande så det är inget jag rekommenderar.. Om man är tyst så visst men det finns annat att fokusera på :)

En annan grej, om ni hamnar i samma sal som någon annan, ha inte volymen på mobilen på så högt. Det hade de andra, tre mammor, i min sal och Signe vaknade hela tiden och skrek som en galning.

Ett eget nattlinne/pyjamas kommer jag ta med nästa gång, de på BB är typ genomskinliga haha.
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

BF: 100602
Status: Mamma till världens finaste gos!

Inläggav MariaTheres 17 feb 2011, 12:50

Godis tog jag med mig också :)
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

BF: 100602
Status: Mamma till världens finaste gos!

Inläggav kajo___ 17 feb 2011, 12:57

Tack för tipsen!

Godis, schampo, balsam och hårsnoddar är nedpackat :)

Jag har inga förutbestämda idéer om hur förlossningen ska vara, försöker se det som att det blir som det blir och bara låta kroppen jobba och försöka koncentrera mig på det som sker här och nu!
Jag har haft en hel del förvärkar både regelbundna och oregelbundna så jag har övat :) Har redan märkt av hur öm man blir efter ett tag och har haft "träningsvärk" dagen efter en dag full med värkar!
kajo___
Alltid online

BF: 110301
Status: *lycklig och längtar*

Inläggav ToToRo 17 feb 2011, 13:00

:) efter ha läst ovanstående tillägger jag kanske inget tips men ett val jag gjorde bägge gånger som jag är sjukt nöjd. Skippa BB :lol:

BB har ju sämre vård än ett fängelse. :lol:
Bild
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online

Inläggav Gladis 19 feb 2011, 18:08

Vilka bra tips ni alla kommer med. SKa verkligen försöka att lyssna på kroppen, andas och möta smärtan. Så svårt att försöka förbereda sig för något man aldrig varit med om tidigare.. man får helt enkelt ta det som det kommer! Vattenflaskan kommer iaf packas ! :)

http://tofva.blogspot.com
Bild
Gladis
Stammis

BF: 110501
BIM: 100827
Bor: Falun
Status: Längtar efter våren & Vår fina Bulle:D

Inläggav Barn är underbara 21 feb 2011, 16:22

Lite reserv mat till pappa. T.ex. små knäckebröd som finns färdiga att köpa eller att stanna på en tapp och köpa med någon mat. Min man fick för sig att han var tvungen att äta och han höll på att missa vårt första barns förlossning för det, han kom tillbaka precis till krystvärkarna. Gick fortare än väntat :) Kram och lycka till!!!
OBS: Glöm inte KAMERAN!!!!!! absolut super nödvändigt!!! :D
Barn är underbara
Alltid online

BF: 110510
Status: Äntligen är han här vår Wilmer

Inläggav Tinnitussan 27 feb 2011, 17:41

Kan lägga till såhär efter vår förlossning: Inför BB tiden:

Packa ner ett litet block och penna! Det kommer antagligen behövas, särskillt om det blir t.ex amningskomplikationer m.m. Mkt information som man bara får talat till sig. Så penna och block för anteckningar. Hjärnan är ju som MOS efter förlossningen så det mesta försvinner ur huvudet på 3 röda!
*Påbörjad resa till att bli gravid började april 2010*

Positivt graviditetstest 13/6-2010

Bild
Tinnitussan
Alltid online

BF: 280211
BIM: 260410
Status: Vi två ska bli tre!

Inläggav Dezert Roze 02 mar 2011, 00:03

plutten07 skrev:Säger samma som sagts tidigare. Tänk att det kommer vara det mest smärtsamma du varit med o lita på personalen. Ta det som det kommer. Annars blir man besviken. Det är omöjligt att planera sin förlossning för man vet inte hur den blir. Var öppen för förslag.
Ett tips som jag tänker använda av vid min kommande förlossning är att spara en spinalbedövning för ev. snitt så man slipper bli sövd. Visste inte detta sist gång utan "gjorde slut" på alla ryggstick o då fanns bara narkos kvar när det sen blev akutsnitt. Och det är inget roligt, fick inte se min lille plutt på flera timmar utan låg på uppvaket o bara väntade :cry:
När det gäller ens partner så är det svårt att förbereda dom tycker jag man vet ju knappt själv. Men om du har särskilda önskemål om förlossningen så kan du ju be honom framföra din talan när du själv inte kan, man är inte sig själv när man har så ont o allmänt förvirrad :wink:

Lycka till!!

Hej Plutten07,

Vet du gumman. Jag fick en total sfinkterruptur och fick opereras med spinalbedövning. Ush säger jag bara, aldrig mer spinal. Det var sååå hemskt, värre än förlossningen. Jag kände mig levande begraven och kunde inte känna ett stick i kroppen. Bedövningen rörde sig sakta uppåt mot bröstet och mina armar började darra och bröstet slog och darrade.. det var hemskt. Jag kunde inte andas normalt och personalen pratade med mig om allt möjligt för att distrahera mig... Sen när jag var klar och fördes in till min man och kära dotter, så lade de henne i min famn och utan vetskap pressade jag henne med mina armar och höll hårt om stackars käraste, kunde inte känna nåt och jag börja gråta. Bedövningen gick ut långsamt men efter någon timme efter ankomst till min dotter kunde jag hålla och fortsätta amma. För jag fick henne i min famn en stund innan jag opererades, hon tog bröstet direkt och det var den bästa känslan i världen =) Man glömmer allt efter all smärta och det blir en upplevelse man vill vara med om igen och igen =) Tack Gode Gud för alla välsignelser!
Användarvisningsbild
Dezert Roze
Stammis

BF: 110909
Status: Lycklig...الحمد لله Tack till Gud! =)

Inläggav tezzano 13 mar 2011, 10:45

När det känns som djävligast under förlossningen- tänkt att för varje värk är du en värk närmre att träffa ditt underverk :) vet att det är svårt att tänka så när de känns som man inte orkar mer, men de kan hjälpa lite.

Sen skulle jag vilja rekommendera (uttjatat må hända, men ack så sannt) att ta de lungt när ni kommer hem. jag kände mig pigg som en nötkärna och ville inget hellre än att ta emot besök varenda dag, men de är något jag ängrar nu i efterhand. de hinns ju med ändå, de där första dagarna är så värdefulla, passa på att njuta ni 3 av dom, istället för att stå i köket och brygga kaffe=)

lycka till!
tezzano
Nykomling

Inläggav elinorlilja 30 apr 2011, 13:00

Här kommer lite tips från mig:

* Försök att inte tänka så mycket på BF datumet, jag tänkte på det datumet på tok för mycket och när jag gick över det blev jag så deprimerad. Jag födde inte min dotter förrän veckan 41+3 eller BF+11. Det är svårt jag vet! men gör vad som helst som gör att du inte tänker så mycket på det. Jag ungicks mycket med kompisar under tiden och var hos mina föräldrar för att fördriva tiden.

* Under förlossningen: mitt tips är att inte ge upp lustgasen för snabbt, det tar ett tag innan den börjar verka och jag såg till att droga ner mig riktigt riktigt ordentligt så jag var inte medveten om tid eller rum. Hörde bara människor som pratade men jag uppfatttande knappt vad dom sa. Det gjorde inget för det hjälpte mig att ta mig till en värld långt ifrån förlossningen och det gjorde att jag orkade med utrivningsskedet sedan.

* Ta epidural! för mig var det som att komma till himmelriket!, jag behövde bara det och lustgas så jag är så glad för det!. Värkarna försvann helt. Dock finns det enorma trycket kvar (det känn som att du skiter på dig!) och det är enormt svårt att stå emot att krysta. Det är helt otroligt vad kroppen är stark!.

* Försök inte få igång förlossningen på olika sätt för det går oftast inte. Det enda jag kan rekomendera är att om du blir trött på att vänta så gråt!. Jag var rent av ett nervvrak när jag hade gått över så mycket och efter min gråtattack gick vattnet! och jag födde min dotter dagen efter:).

Finns massor med tups jag kan ge eftersom jag var så medveten under min förlossning( jag ville verkligen reflektera över den) men det här får nog räcka:).
Mamma till Heiley (110123)
Användarvisningsbild
elinorlilja
Alltid online

BF: 110123
Bor: Skärblacka
Status: Mamma till Heiley

Föregående

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm