Ingefära!

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Ingefära!

Inläggav Skatten 03 dec 2008, 15:47

Nu blev jag orolig! Jag tycker ingefära är supergott och har ätit inlagd ingefära till sushi och ingefära karameller som är ganska starka.

Men så hittade jag detta idag (http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1351):
Ingefära är vanligt att gravida använder mot morgonillamående. Det kan ha god verkan men bör inte äta stora mängder. När det kommer till preparat med koncentrerad ingefära eller extrakt är stor försiktighet mycket klokt och de unviks bäst helt när man är gravid

Detta visste jag inte, förutom att jag hört det där med att det är bra mot illlamående. Någon som vet om det är skadligt och på vilket sätt? Jag har inte överkonsumerat men ändå ätit det nån gång i veckan.
Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Skatten
Alltid online

Status: I väntan på ett plus

Re: Ingefära!

Inläggav Nimla 03 dec 2008, 16:39

Jag älskar ingefäran man får till sushi ju =/
Användarvisningsbild
Nimla
Stammis

Inläggav Hallonros 04 dec 2008, 22:37

Ingefära till sushi är ju nödvändigt! När jag precis, precis hade blivit gravid, hade jag ett otroligt sug efter inlagd ingefära. Trodde jag skulle bli tokig. Så min man köpte 4 burkar åt mig, jag åt två och nu vill jag inte ha mer. Jag hoppas att detta inte är skadligt, klart att man blir orolig. Dessutom så har jag ätit salami i helgen då jag inte hade en aning om att även det kunde vara skadligt. Fick veta det igår av bm.

Så ni kan tro att jag är nojig nu, går och oroar mig för att jag omedvetet har ätit skadliga saker och det gör mig gråtfärdig. Man vill ju sitt barn väl, både nu, sen och för alltid.
Hallonros
Nykomling

BF: 090717

Inläggav Skatten 05 dec 2008, 14:37

Hallonros: tror inte att du behöver vara så orolig. För att ditt barn ska påverkas så måste du själv också bli dålig och det ör ju inte ofta man blir det av lite salami. Jag har också tagit en smakbit och sen frös jag in resten i 3 dagar och så kunde jag ändå äta det! Restiktionerna är nog mer om man skulle äta det varje dag. För några år sedan fanns inte alls dessa restriktioner och på min arbetsplats så äter de gravida både salami, lufttorkad skinka och brie, tror inte att deras barn blir sjukare än våra.

Så jag hade inte oroat mig så mycket för just det!
Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Skatten
Alltid online

Inläggav Linita 05 dec 2008, 14:58

det är ingen fara med lite ingefära, men du kanske ska passa dig med ingefärsgodisarna. Men det var ju just preparat med koncentrerad ingefära de talade om.
Bild
Linita
Stammis

Inläggav Skatten 08 dec 2008, 13:58

Japp, det ska jag! Det blir definitivt inga mer av dem. Nu har jag ju inte ätit dem varje dag men någon dag har jag kanske tagit 2 st.
Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Skatten
Alltid online

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Support: support@minbebis.com     Press   Priser och info

Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Malmskillnadsgatan 39, 111 38 Stockholm