Maria Wigbrant

Hej! Trappa upp träningen successivt, känn efter hur det känns ...

Träningsrådgivare

Ingen alls som rider gravid??

Tips om träning under graviditeten, ta hand om din hälsa.

Ingen alls som rider gravid??

Inläggav Kalasbulle 05 feb 2010, 00:30

Har försökt svara i flera Ridning- Forum, men får ingen respons alls... Ids inte skriva om allt såklart, men skulle vara kul om man fick respons för det man skrivit...
BildBild
Användarvisningsbild
Kalasbulle
Alltid online

BF: 100725

Re: Ingen alls som rider gravid??

Inläggav pumasara 05 feb 2010, 01:54

Jag har missat denna tråd!
Jag har ridit under graviditeten men inte som träning. Bara "sällskapsturer". :)
Var dessutom i SydAfrika där vi tog en heldagsritt nere vid Indiska Oceanen o det var sååå häftigt!
Var då i v 20 ca. Jag är erfaren ryttare så jag var inte rädd för att sätta mig på en vilt främmande häst medans dom andra tyckte att jag var galen! :oops:

Men men, jag fick en upplevelse o jag skulle gjort om det igen! :)
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
pumasara
Alltid online

Inläggav Kalasbulle 05 feb 2010, 19:59

Såhär har jag skrivit i ett annat forum som ingen svarade på:

Förlåt för det långa inlägget, blir så ivrig i åsikterna när det gäller ridning under graviditeten! :lol:

Jag rider ca 3 ggr i veckan, då jag inte har egen häst, men är ute mycket och brallar i skogen och än så länge går det bra, förra helgen var jag med på en hoppträning, då jag iofs var livrädd eftersom hormonerna får mig att grina för allt :P och att jag inte ridit på 1 år nästan ( har ridit i 13 år annars).
Jag har redan nu får en ganska rejäl mage fastän jag bara är i v.14 snart, och har lyckats ta mig upp på hästen på "vanligt vis" 2 gånger hitills, när jag väl vågade tro att jag inte var för osmidig haha. ( annars tog jag stolen :P )
Hästen jag rider är en sprittig tinker som tycker det mesta är lite läskigt, men hon har börjat vänja sig vid stol nu så det är det eller en bänk jag hoppar upp på. Sen har hon lärt sig att jag är väldigt osmidig när jag ska av, eftersom jag måste slänga högerbenet över halsen och glida av med ryggen, så hon står så stilla och fint nu när jag bökar mig av, med en och annan häl på hennes hals!

Vissa säger att de bara skrittar och travar när de gått ganska långt, men jag anser ju att man kan galoppera bättre istället, eftersom traven är mer skumpig. Just nu sitter jag inte ner i traven och kommer nog fortsätta med lättridning, sen lär jag nog vara med på fler hoppträningar, men bara går på hinder om jag är supersäker på att vi kommer över, annars känner ju hästen av det och tvärnitar, och jag har ju ingen lust att flyga av :oops:
Sen är jag en flitig hjälpreda, så jag mockar gärna åt fler än "min" häst, springer med spånkärr hit och dit och drar runt med höpåsar överallt, så jag tar det inte lugnt förrän kroppen säger åt mig att lugna mig :P
Så jag tycker att du ska köra på så länge du känner dig säker :) Hästar är ju som sagt oförutsägbara, så det kan ju alltid hända något, men jag är tex alltid ute med någon när jag rider, just pga att jag är gravid. Innan grav. brukade jag flänga ut med oerfarna unghästar och sprittiga fullblod och få mig riktiga lattjoturer med busbockningar och vissa skenturer :lol: , det utsätter jag mig inte för nu, utan är alltid ute med någon annan!
BildBild
Användarvisningsbild
Kalasbulle
Alltid online

Inläggav Kimulf 06 feb 2010, 08:46

Hej jag vill bara hojta å säga att jag med red.... jag red tills jag kände att magen var i vägen.. jag jobbar med hästar (trav) så jag körde åxå.
Jag har varit helvild på alla sätt och väldigt oaktsam å satt mig upp å ridit ut på våra oinridna hästar.....(lättare med travare att göra så) Men när min lilla son föddes blev jag plötsligt lite fegare.... om hästen snubblat kraftigt eller gick omkull som min gjorde då det var berg under snön så kände jag rädsla för första gången....och kom på då att jag var rädd att skada mig så jag inte skulle kunna ta hand om lillen.
Men jag tycker att du kan rida så länge det känns ok för dig.. min väninna red till v.36
Jag galoppera måste vara mycket behagligare...jag rider ju travare å då måste jag stå i fältsits hela tiden det e jobbigt å magen e i vägen.....Mvh kim
Kimulf
Alltid online

BF: 110209

Inläggav fiffiluria 06 feb 2010, 08:51

När jag väntade mitt första barn så red jag fram till vecka 30 sen kände jag mig lite för klumpig, dock så va jag ute på härliga skrittturer ända fram tills slutet
fiffiluria
Alltid online

Inläggav Kalasbulle 09 feb 2010, 23:53

Kimulf , otäckt att den drattar omkull så häftigt! Kan ju förstå att du inte orkar stå upp i fält med en stor badboll mellan dig å framvalvet å manken haha :P

fiffiluria , Red du på som vanligt till v.30? Alltså alla gångarter å så, dressyr osv? Jag brukar ju rida ut i skogen och dressyr ca 2 ggr i veckan, sen händer det att jag hopptränar ibland när det hyrs in en tränare. Känner att det går bra än så länge iaf, förutom att bebis sprattlar extra mycket efter jag hoppat av hästen haha!
BildBild
Användarvisningsbild
Kalasbulle
Alltid online

Inläggav soffilina 10 feb 2010, 20:19

nu har jag inte min häst kvar, men hade jag haft, hade jag ridit sålänge det bara hade gått! :)
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav Mini23 11 feb 2010, 18:42

om jag hade haft egen häst igen som jag litade på hade jag ridit än i dag, men min medryttar häst som jämt snubblar å ramlar vill jag inte sitta i vintertid på, hon snubblar både sommar å vinter så det spelar ingen roll. Förra vintern gick vi omkull när vi skrittade :S så tänker inte utsätta mig för det igen :P (( och ja, jag vet att hon har fel men var inte det som var poängen :) ))

min mamma tävlade dressyr med mig imagen å hon är dessutom röreslehindrad med jätte dålig balans, men det gick det också...jag tänker inte göra det iaf :P
Bild
Mini23
Stammis

Status: lyckligaste mamman <3

Inläggav Kalasbulle 12 feb 2010, 11:39

HAHAH, på tal om balans :P Jag följde med en vän till ridskolan igår då hon rider lektion, och fick samtidigt sätta igång en pålle som varit halt en längre tid, men då fanns såklart ingen sadelgjord till hennes sadel, och bara ponnygjordar i sadelkammaren, så jag gick in med henne till de andra i ridhuset och red barbacka istället, skulle ju bara skritta runt i 10-15 minuter ändå.
Så då blev hon rädd för ett hörn inne i ridhuset och backade lite lugnt, jag höll på å RAMLA AV!!! HAHAHA, fatta hur dålig balans man fått på bara ett ååår :lol:
BildBild
Användarvisningsbild
Kalasbulle
Alltid online

Inläggav Mini23 12 feb 2010, 16:26

hahaha :P ja men fort kan det gå rätt som det är så ligger man där :P haha, i höstas red första ggn på kvällen när det blivit mörkt och jag red barbacka, utan pannlampa, såg inte ett dyft.. .jag mådde fan illa till slut för när jag skulle trava eller galoppera såg jag inte vart hästen tog vägen så man försökte hålla sig kvar men det gick verkligen inte... det var mån ljus ute så becksvart var det inte men jag kände ju inte vart hon tog vägen när vi vinglade så haha det var en märklig känsla :)
Bild
Mini23
Stammis

Status: lyckligaste mamman <3

Nästa

< Återgå till Träning & hälsa under graviditeten

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm