Såhär har jag skrivit i ett annat forum som ingen svarade på:
Förlåt för det långa inlägget, blir så ivrig i åsikterna när det gäller ridning under graviditeten!

Jag rider ca 3 ggr i veckan, då jag inte har egen häst, men är ute mycket och brallar i skogen och än så länge går det bra, förra helgen var jag med på en hoppträning, då jag iofs var livrädd eftersom hormonerna får mig att grina för allt

och att jag inte ridit på 1 år nästan ( har ridit i 13 år annars).
Jag har redan nu får en ganska rejäl mage fastän jag bara är i v.14 snart, och har lyckats ta mig upp på hästen på "vanligt vis" 2 gånger hitills, när jag väl vågade tro att jag inte var för osmidig haha. ( annars tog jag stolen

)
Hästen jag rider är en sprittig tinker som tycker det mesta är lite läskigt, men hon har börjat vänja sig vid stol nu så det är det eller en bänk jag hoppar upp på. Sen har hon lärt sig att jag är väldigt osmidig när jag ska av, eftersom jag måste slänga högerbenet över halsen och glida av med ryggen, så hon står så stilla och fint nu när jag bökar mig av, med en och annan häl på hennes hals!
Vissa säger att de bara skrittar och travar när de gått ganska långt, men jag anser ju att man kan galoppera bättre istället, eftersom traven är mer skumpig. Just nu sitter jag inte ner i traven och kommer nog fortsätta med lättridning, sen lär jag nog vara med på fler hoppträningar, men bara går på hinder om jag är supersäker på att vi kommer över, annars känner ju hästen av det och tvärnitar, och jag har ju ingen lust att flyga av

Sen är jag en flitig hjälpreda, så jag mockar gärna åt fler än "min" häst, springer med spånkärr hit och dit och drar runt med höpåsar överallt, så jag tar det inte lugnt förrän kroppen säger åt mig att lugna mig

Så jag tycker att du ska köra på så länge du känner dig säker

Hästar är ju som sagt oförutsägbara, så det kan ju alltid hända något, men jag är tex alltid ute med någon när jag rider, just pga att jag är gravid. Innan grav. brukade jag flänga ut med oerfarna unghästar och sprittiga fullblod och få mig riktiga lattjoturer med busbockningar och vissa skenturer

, det utsätter jag mig inte för nu, utan är alltid ute med någon annan!