-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Inget körkort, hur gör man vid förlossningen
18 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Inget körkort, hur gör man vid förlossningenHejsan!
Jag undrar om någon vet hur man tar sig till förlossningen ifall man inte kan köra och ingen man känner bor i närheten? Ringer man taxi då eller sjukresa kanske? Tar taxi emot en födande med risk för att bilen blir kladdig exempelvis? Händer det på dagen kan man väl antagligen ta bussen eller hitta någon som kan köra en men mitt i natten börjar väl de flesta födslar och då går det inga bussar och folk sover. Någon som har erfarenhet av detta? Eller som bara vet hur man gör? Tacksam för svar! /Caroline
Re: Inget körkort, hur gör man vid förlossningenVi åkte taxi, både dit och hem och dit en gång innan allt drog igång med ifall det kanske hade börjat!
Stackars taxichaffisen som körde in oss när jag hade värkar, han ringde stressat på deras ringklocka flera gånger på förlossningen innan dem han komma och öppna... Om det blir kladd i deras bil, får man väl antagligen stå för urstädningen själv...? Min pysselblogg:
http://sofiahsblogg.wordpress.com/ Junies blogg: http://minbebis.com/blogg/juniesmamma/ ![]()
Re: Inget körkort, hur gör man vid förlossningenJag har en vän som tog taxi till förlossningen. Nu bodde de bara 10 min från sjukhuset, men tror inte att det var några problem.
Jag tycker att du ska ringa till taxibolagen och fråga om deras policy, det är ju skönt att veta sånt i förväg. Tror inte att du är sugen på att ta bussen när du är mitt uppe i värkarna! Usch, bara tanken på att stå o vänta på en buss i det läget Du kan ju alltid ha plastad frotté med dig in i taxin och en dyna ovanpå det som "suger upp" fostervatten för att ev slippa betala rengöring av sätet. Har för mig att sån rengöring är dyr och kanske att du måste stå för den kostnaden isf? Det är förresten alltid bra att ha en bit plastad frotté hemma inför förlossningen. Den kan man ha i soffan eller i sängen om vattnet går. Fostervatten är väldigt fett och svårt att få bort har jag hört. Kan tänka mig att det inte är så kul att få bäddmadrassen full av det. Mitt vatten gick inne på BB så jag har ingen större erfarenhet av det men det är vad jag hört. Lycka Till! Ha det underbart
Re: Inget körkort, hur gör man vid förlossningenjag kommer ta en sjukhustransport. det är typ som en sjukhustaxi och kostar 50 kr enkelresa.
samma på vägen hem och dom har bilstol(barnskydd) i deras bilar så inte behöver man hyra någon heller.
Re: Inget körkort, hur gör man vid förlossningenfast är du väldigt orolig inför resan så ring din förlossningsavd, och fråga hur dom har som praxis att göra. dom kanske har ett eget "bättre" system
Re: Inget körkort, hur gör man vid förlossningen
Att söla ner en vanlig taxis klädsel är en jävligt dyr historia och en sanering för baksätet kostar ca 2000 om du skulle läcka nått så det är inget jag rekomenderar men tyvärr kan det vara bästa alternativet för några
Re: Inget körkort, hur gör man vid förlossningenTack för alla svar! Jag tror jag ringer förlossningsavdelningen och frågar då. Annars får jag tvinga ågon kompis att ställa upp som jour
Tack igen!
Re: Inget körkort, hur gör man vid förlossningenIngen av oss har körkort och vår plan var sån att svärmors gubbe skulle köra oss, eller i krisläge så hade vi flera kompisar att ringa.
Annars var det taxi som gällde. Det man ska göra dock är att ringa de olika bolagen (om det finns fler att välja på) och fråga om de verkligen kör en födande till FL. Det är inte alla som gör det och då kan det ju bli lite väl jobbigt när man står där när det är dax och inte ens har en taxi som kör. Sen skulle jag förbereda förlossningsväskan med typ plastad frotté och stora badlakan. Du skulle ju även kunna kolla med din BM ifall de inte har ett engångsunderlägg att ge dej (sånt som finns t ex på sjukhus). Jag snodde med mej flera såna från jobbet faktiskt. Du kanske känner ngn som jobbar inom vården eller omsorgen som kan "låna" hem några till dej? Nu sprack våran plan då jag fick tidig vattenavgång mitt i natten hemma och inga värkar förens 2 dagar senare. Så vi fick tider till förlossningen så då kunde vi planera lättare. Fast det blev ett jäkla åkande fram och tillbaka flera gånger för kontroller så att allt såg bra ut. Ena gången åkte vi buss och det är inte att rekomendera för det rann rätt mkt vatten under den resan. Och jag hade inte velat åka buss med värkar det kanjag lova. Vattnet i sej är som vanligt vatten typ så det förstör inte kläder eller liknande. Mindre frächt bara kanske. Du ska se att det löser sej, i värsta fall får man väl ringa ambulans om man inte hittar ngt sätt att ta sej in på.
Re: Inget körkort, hur gör man vid förlossningenSjukresa är en taxi, det som skilljer är priset, stor skillnad!
Sjukresa ska alltid finnas tillgängligt. Fråga din bm så ger hon dig numret dit! Det ska de ha tillgång till. Ha med dig att sitta på ifall vattnet gå som många säger. Lycka till!
Re: Inget körkort, hur gör man vid förlossningenFast sjukresa finns inte alltid tillgängligt, även om det ska det. Min sambo har jobbat i växeln på Gbgs största taxibolag och det krånglar en heeel del med de resorna kan jag säga. De nekar och kan neka 3 ggr innan de hamnar sist i kön. Så vill de inte köra så kör de fulspel, tyvärr. Och jag kan verkligen tänka mej att det är samma överallt. Möjligtvis bättre på mindre orter då de är mer beroende av sina körningar.
18 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|