Madeleine Kil...

Det är vanligt med tryck nedåt och du anger orsaken själv. Det har...

Barnmorskan

Ingift svärfar kör över oss och riskerar skada vårt barn!

Familjeliv, här diskuteras livet som förälder.

Ingift svärfar kör över oss och riskerar skada vårt barn!

Inläggav Heartan 30 nov 2011, 19:25

Det här går snart inte längre. Jag har utvecklat en depression nu, kanske på grund av att min "svärfar" (ingift för några år sedan) anser sig kunna hantera vårt barn bättre än mig/oss och vägrar att lyssna när vi säger åt honom. Han VÄGRAR att stödja nacken på honom, har inte gjort sen han föddes. Han plockar upp honom ur vagnen när jag lagt honom om vi tex är på besök och slänger runt honom så som man kan tänka sig att en vildare treåring uppskattar...dvs vänder honom upp och ned, SKAKAR honom (!!) och har vid ett flertal tillfällen varit så våldsam att sonens huvud slängts både hit och dit och några gånger varit ytterst nära att tappa honom. Vi säger åt honom, vi försöker hindra honom att ta upp honom. Men han är som en galen unghund och så fort vi blinkar till en sekund så är han där och då sitter vi stela av skräck och vågar inte andas. Sonen är rädd för honom, men han ska ändå dig och visa att "han minsann kan få honom glad, och han vet minsann hur man tröstar ett barn..." osv i all evighet. Dessutom har jag sagt ifrån hur många gånger som helst att den som dricker alkohol INTE rör honom, annat än klappar honom där han ligger. Inte heller ska man hålla honom medans man äter eller dricker kaffe. Tror ni det hjälper??? NIX! Det är dövörat till.

Mig lyssnar han inte på - det är som att jag inte har något att säga till om vad gäller barnet. Det är liksom HANS leksak?! (Han har ett annat barnbarn i grannstaden som han av någon anledning inte verkar träffa.... vad kan DET bero på?) När jag säger något eller försöker ta tillbaka mitt skräckslagna gråtande barn så går han bara iväg och fortsätter, men värre. Jag skulle vilja skrika och be gubben dra åt skogen - men jag är rädd att han faktiskt skulle kasta honom i golvet då, som en trotsig skitunge. För, det är så han upplevs. Jag mår så fruktsansvärt dåligt av det här. Min sambo försöker också få stopp på det - men vi är som sagt var luft. Syns inte - hörs inte - finns inte.

Sist gömde jag oss på rummet och sa att vi ammade, och då var "svärfar" sur hela kvällen istället. (Fast det slapp jag se, men iskylan nådde till oss ändå.)

Jag gör allt för att inte träffa dem - men jag älskar min svärmor och vill ju att hon och sonen ska få en bra relation och laddar med ursäkter när vi måste träffas istället.

Vad ska jag göra? Jag mår alltså så dåligt att jag ibland ställer in mig på att få lov att genomlida min egen sons begravning för att jag inte alltid kan vakta över honom. Så ska man väl inte känna inför sin svärfar???

Snälla, tips! Snart känner jag att jag exploderar och då har jag väl sabbat hela släkten... :cry:

Men INGET är viktigare än mitt barn, så klart! Krävs det så flyttar jag - men det vill jag ju inte. :cry:
Heartan
Nykomling

BF: 110818
Status: Fostervatten i hjärnan och knäna!

Re: Ingift svärfar kör över oss och riskerar skada vårt barn!

Inläggav Snigel 30 nov 2011, 19:45

Hm, vilken svärfar... Men egentligen är väl svaret rätt givet här? Om svärfar inte fattar och är farlig för er son så kan han inte få träffa honom. Svårare är det faktiskt inte. Att ni kommer att få en olidlig relation är nog självklart, men att skydda sonen måste ju vara viktigare än någonting annat. Farmor kan träffa sitt barnbarn hemma hos er, utan honom!
Du nämner att flytta- varför då? Ni bor väl inte tillsammans med svärföräldrarna?
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav Heartan 30 nov 2011, 21:50

Självklart kan det verka som den enda lösningen, men faktum är att det förmodligen inte kommer att fungera. För han kommer ändå. Och kräver jag att svärmor kommer utan honom misstänker jag att min sambo ställer sig mitt emellan och inte vågar ta mitt parti. (Han är mycket nära sin mamma av förklarliga skäl och det vill jag inte heller äventyra, för då har han ingen... )

Ett tips jag fått är att ha lilla älsklingen i Baby Björnen när vi träffas. Visserligen blir jag utan mat då, men det är det värt!!

Har även beslutat att vara öppen med min (förlossnings?)depression och säga att jag inte orkar med att andra håller på med honom. Förvisso lär han inte tro på det heller, men det ger mig fritt spelrum att freaka ur hur mycket jag vill...
Heartan
Nykomling

BF: 110818
Status: Fostervatten i hjärnan och knäna!

Inläggav SweetChili 30 nov 2011, 22:09

Eftersom du har en nära relation med svärmor, kan du inte försöka prata med henne om detta? Jag menar, vem som helst förstår ju att detta som din svärfar gör, INTE är normalt. Och även om det vore ett normalt beteende så är det DU och din man som bestämmer helt hur ni skall uppfostra och vad man får och inte får göra med ER son.

Kanske kan hon banka något vett i honom?

Jag förstod inte riktigt delen om att din sambo skulle ställa sig emellan och ta deras parti om du förbjöd svärfar att komma. Det var väl hans mor han stod nära och inte hans "plastpappa"?

Hoppas det löser sig!
BildBild

Utomkveds: 2011-09-01
SweetChili
Alltid online

BF: 120713
Status: Gravid, första barnet :)

Inläggav mia85 03 mar 2012, 18:36

Ser att det är en gammal tråd nu, men är nyfiken på hur det går/har gått?

Han verkar ju ha noll koll på hur man hanterar ett barn!
Hoppas det är bättre nu och att ni hittat en lösning för så ska man absolut inte behöva ha det :( alla är lite extra vakande över sitt första barn men i det här fallet känns det verkligen befogat.
BildMake a pregnancy ticker

Bild

Bild

mariaj85.blogspot.com
Användarvisningsbild
mia85
Alltid online

BF: 120822
Status: Äntligen en trea påväg! =)

< Återgå till Familj & livet som förälder

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm