-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Innohepsprutor i förebyggandesyfte vid preeklampsi?
3 inlägg • Sida 1 av 1
Innohepsprutor i förebyggandesyfte vid preeklampsi?Hej
Den här tråden vänder sig först och främst till er som någon gång fått tidig havandeskapsförgiftning och sedan fått använda innohep sprutor i förebyggandesyfte till havandeskapsförgiftning under nästa graviditet? Har det fungerat eller har ni blivit sjuka ändå? Jag fick svår havandeskapsförgiftning i min förra graviditet och fick göra ett akutkejsarsnitt i vecka 28. Nu är jag gravid igen och ska börja ta dessa sprutor varje dag. Känns ju lite olustigt att ta blodförtunnandemedel så jag skulle gärna vilja höra hur det har varit för er andra. Tack på förhand.
Re: Innohepsprutor i förebyggandesyfte vid preeklampsi?Jag har aldrig haft havandeskapsförgiftning så kan inget om dessa sprutor. Dock reagerade jag på att du tar blodförtunnande. Det är inte alls ovanligt att ge till tjejer som haft missfall (även fast det än inte är tillräckligt forskat om att det hjälper) för att de ska undvika att få fler missfall.
Jag är med i en studie där 50% får placebo och 50% får en liten dos blodförtunnande. Får reda på först efteråt vad jag tagit. Iaf så sägs blodförtunnande minska risken för blodproppar i moderkakan och att man ev fått missfall pga just det. Sen är det väl inte helt ovanligt att få blodförtunnande i samband med havandeskapsförgifting så jag tror inte att du ska behöva oroa dej. Däremot så har jag hört att om man drabbats av havandeskapsförgifting, men fortfarande har samma pappa till barnet i nästa graviditet, så är inte risken så stor att få det igen. Men om man där emot har en ny pappa till nästa barn så kan man drabbas. Så sa de iaf till svägerskan som fick plocka ut deras bebis i v 30 pga svår havandeskapsförgiftning.
Re: Innohepsprutor i förebyggandesyfte vid preeklampsi?Hej
Tack för ditt svar. Det är vad jag oxå har hört, att det minskar blodproppar och dyligt. Så hoppas det fungerar på havandeskapsförgiftning oxå. Jag har även läst precis som du skrev att om det är samma pappa som minskar risken, jag hoppas det stämmer. Jag har dock pratat med många andra som fått det två ggr på raken fastän att det var samma pappa, så frågan är om det är slumpen som avgör i slutändan. Det som påverkar oxå vad jag förstått är hur tidigt man insjuknade första ggn, ju tidigare så är risken större att det händer igen. Vi får helt enkelt hålla tummarna att blodförtunnande medel är en ordentlig superkur för oss båda, även om du inte vet vad du tar för något.
3 inlägg • Sida 1 av 1
|