Maria Wigbrant

Hej! Core är toppenbra träning. Det du ska undvika om separatio...

Träningsrådgivare

Insemination nästa vecka - ngn som gjort? Tips?

IVF forum för dig som planerar och går igenom IVF behandling.

Insemination nästa vecka - ngn som gjort? Tips?

Inläggav Solen73 07 okt 2010, 10:56

Hej,

Vi ska göra en insemination v 41.
Jag undrar om det är ngn som genomgått en insemination;
Hur kändes det?
Blev d ngt plus?
Fick ni några förhållningsregler innan, vad man ska äta, alkohol, kaffe osv...?

Försöker hålla förhoppningarna nere då det inte ngn garanti att detta fungerar heller........men det är svårt!

Det har varit en jobbig tid nu, man ser fram emot detta men jobbigt när alla runt omkring inte vet vad som pågår + att jag fick ljuga ihop ngt på jobbet för jag vill ej att de skall veta vad jag skall göra........

Psykiskt påfrestande...... :cry:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Solen73
Alltid online

Status: Lycklig mamma till Disa 120107!

Re: Insemination nästa vecka - ngn som gjort? Tips?

Inläggav avlängtantilldig 08 okt 2010, 14:22

Vi har gjort en insemination, hade en till inplanerad men den gjordes om till en IVF eftersom jag hade så många äggblåsor.

Som du kanske förstår iom att vi gjort fler behandlingar så fungerade det inte för oss.

Själva inseminationen kändes ingenting, var som ett vanligt gynbesök. Minns inte att vi fick speciella förhållningsorder (fast kan ha glömt det - har gått igenom ett par IVF:er sedan dess också), förutom att mannen inte skulle ha utlösning ett visst antal dagar innan och att man skulle ha samlag ett visst antal dagar efter för att öka chanserna.

Det där med att minska koffeinintag har väl som jag förstått med ökad missfallsrisk att göra så det bör man göra när det finns en chans att man är gravid, inte bara vid insemination. Angående alkohol så ska mannen vara måttlig i konsumtionen innan för att öka kvaliten på spermierna (men även det gäller ju överhuvudtaget när man vill bli gravid, inte bara vid insemination).

Sorry, inte så mycket hjälp kanske men lite input i alla fall. Det ÄR psykiskt påfrestande att gå igenom barnlöshetsbehandlingar, absolut. Man får hitta styrkan hos varandra. Sen väljer man ju själv om man vill berätta för andra eller ej, för egen del tycker jag det är skönare nu när folk vet.

Lycka till!
MF juni 08, v6

http://enmammautanbarn.blogspot.com
Användarvisningsbild
avlängtantilldig
Alltid online

Inläggav Solen73 16 okt 2010, 11:33

Tack för svaret!

Det blev insemination i onsdags :-)
Skönt att ha det gjort men liiite stressigt med åkande mellan kliniken o sjukhuset o hämta sambon osv........
Men det blev bra till slut!
Hade äl-värk mån-tis som fortsatte, efter inseminationen så kändes jag lite uppblåst i magen och på kvällen, tors- fre har jag haft jätteont på vänster sida, riktigt ont........ Igårkväll blev jag orolig och när jag googlade så verkar det vara väldigt vanligt med värk just på vänster sida.......

Ngn som varit med om detta?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Solen73
Alltid online

Inläggav soma 05 nov 2010, 10:41

Solen73: Hur gick det? Är du gravid eller blir det ett nytt försök? Hoppas du har fått ditt plus!

Nu har även jag fått tid för insemination. Ska på VUL på fredag 12/11 på Sophiahemmet och beroende på hur det ser ut så ska jag insemineras antingen på fredagen, under eller efter helgen. Det ska bli spännande! Jag har läst att man kan bli lite uppsvullen dygnet efter insemineringen. Men det är man ju under ÄL i vanliga fall också. Jag väger ca 1,5 kg mer både under mens och ÄL så jag är helt klart svälld och vattenfylld de dagarna - sen försvinner kilona... konstigt men sant.

Tar gärna emot alla tips som finns. Har fått rådet att sambon inte ska få utlösning på 5 dagar innan, det är typ allt. Får väl veta mer när man väl kommer dit, men jag tar gärna emot era erfarenheter.

Vill gärna höra om någon som haft en lyckad insemination där mannen har slöa simmare (för så är det i vårt fall). Behöver all positiv pepp man kan få. Vi har försökt sen maj 2009 utan att ens vara nära ett skuggstreck på ett test... :roll:
Bild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Bor: Stockholms län
Status: Mamma till världens finaste Elvira!

Inläggav Solen73 10 nov 2010, 11:14

Hej Soma!!!

Har helt missat detta inlägg :?
Jag gjorde ju en insemination den 13/10 som dessvärre ej tog sig men kan ju dela med mig av upplevelsen ändå :-)
Jag fick först komma den 11/10 men då var ej äggen "mogna" nog och när jag sen kom den 13/10 så kunde det ha varit så att ägglossningen varit på tisdagen men det kan ju ändå ta sig - men det gjorde det dessvärre inte.

Nu gör vi detta på en privatklinik i Jönköping, kanske fungerar annorlunda där du ska göra det.
Jag fick först åka till kliniken, kolla äggen och när han tyckte de såg ok ut så ringde han till sjukhuset och kollade så de hade tid för en sk Swim-up. Då åkte jag och hämtade sambon på jobbet, upp till sjukhuset där sambon fick skaka fram en "dos" inne på toaletten som lämnades in för att "tvättas" (de bästa och snabbaste simmarna tas ut), skjutsade tillbaka mannen till jobbat, upp till sjukhuset och hämta "simmarna", ner till kliniken och där gjordes inseminationen.................
Stressigt!!! Känns bättre nu när man gjort det en gång :oops:

Ni kanske gör allt på samma ställe???

Ca 2 v innan inseminationen var jag på sjukhuset och lämnade blod för olika tester och sambon fick lämna spermaprov - DÅ var det viktigt att han ej hade haft utlösning på 3-6 dgr.
När det gäller inseminationen så säger min läkare att det ej spelar ngn roll utan vi ska "köra på" som vanligt. Eftersom de "tvättas" så tas de bästa ut ändå......... Och trots inseminationen så ska man ju ha sex på egen hand dessa dgr ändå för att ha så stor chans som möjligt!

vid själva inseminationen så kändes det lite smånyp när slangen skulle föras in i livmodertappen och sen kändes det som om livmodern blåstes upp som en ballong. Sen kände jag mig uppblåst resten va dan. Dagen efter (tors) t o m fre.kväll hade jag jätteont på vänster sida...... Googlade och läste att det är väldigt vanligt - vet ej varför.......
Men på kliniken sa de oxå att man kan få lite värk beroende på hur "bra tvättade" spermierna är.

Igår var jag på en ny ägg-koll men ska nu dit imon igen. Så imon eller fre blir det en ny insemination!

Då ska vi ju dit samma dagar :-)

Har du tagit FSH, T4, AMH???

jag har ju varit väldigt orolig eftersom jag fyller 37 år i dec men jag hade väldigt bra värden både på mina hormoner och äggreserv vilket gjorde mig jätteglad! Hade 3,8 på AMH - läkaren sa att det är väldigt högt för en 36-åring och man kunde tro att jag var 10 år yngre :-)

Lycka till nu!!!
Vi kan väl hålla kontakten här om hur det går!

Kram :-)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Solen73
Alltid online

Inläggav soma 10 nov 2010, 20:50

Hej Solen och tack för svaret. Spännande att läsa om dina erfarenheter!
Tråkigt att läsa att det inte blev något, men nu är det ny chans! Heja heja!

Vi får se hur det blir för oss, för nu är jag lite orolig att min ägglossning kommer att vara innan fredag. Så typiskt att den ska vara extra tidig den här månaden :roll: Min LH stegring kom igång nu under dagen och VUL är 8:00 på fredag så det blir nog gränsfall. Men den här inseminationen var en chansning för min ÄL har inte blivit "spårad" med VUL. Jag har bara tagit alla blodprover (och dom såg bra ut). Men läkaren frågade om vi ville köra insemination redan nu om det passade... och det ville vi ju såklart :D Det som känns knasigt är att vi inte ska ha sex innan fredag så har ägget släppt är det liksom noll chans att jag blir gravid den här cykeln. Men har vi väntat så här länge gör ju en månad egentligen ingen skillnad. :wink: Även om det suger att vänta!

Hoppas att du har mer tur! :D
Bild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Inläggav Solen73 11 nov 2010, 20:49

Hej Soma!

Det blev insemination idag för mig :-)
Nu hoppas jag att det tar denna gången!

Lycka till imon!!!!!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Solen73
Alltid online

Inläggav soma 11 nov 2010, 21:56

Åh vad roligt. Hur mår du den här gången?
Jag är lite nervös för jag har massor av ÄL känningar, så hoppas inte ägget hinner sticka. Har inte ens hunnit oroa mig för ev smärta mm. Men det känns som att jag kan överleva ALL smärta för en ev bebbe. Uppdaterar i morgon! :D
Bild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Inläggav soma 12 nov 2010, 19:30

I morse inseminerades jag. Ska in och göra om det i morgon :shock: Gjorde inte alls ont på mig och jag är inte svullen eller något. Spännande!!! Hoppas vi belönas med fina plus om två veckor! :D
Bild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Inläggav Solen73 12 nov 2010, 20:10

Åh va spännande!
Men ska du göra 2 dgr efter varandra??
jag har bara gjort en gång per gång.

Usch, jag får lägga all min tillit till inseminationen denna månaden. Hade sex i tisdags, då äl inte kommit igång, sen inseminerades jag torsdagmorgon och sen hade vi sex vid fem i em :oops: innan sambon åkte iväg och då tror jag äl är över........
Får hålla tummarna helt enkelt!

Hur tyckte du att det var?
Det gjorde lite ondare denna gången :shock:
Både när han sprutade in och efter.....

Nu får vi verkligen hoppas att vi plussar ihop om två veckor!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Solen73
Alltid online

Nästa

< Återgå till IVF forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm