Teresa Hellgren

Hej Soha! Koffein finns det i choklad, men främst i mörk choklad....

Kostrådgivare

Inte hinna få igång amning

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

Re: Inte hinna få igång amning

Inläggav soffilina 24 okt 2010, 17:11

hade dom släppt mej efter 6 timmar hade det blivit katastrof här hemma.. hon sökte fint efter bröstet direkt efter FL men sedan strulade det som sjutton på bb, och hon fick lågt socker å allt. jag trodde bara hon sov mycket för att bebisar ju gör det de första dygnen, men hon fick i sej för lite mat och blev slö... ush.
jag åkte hem efter tre dygn och då ville dom egentligen ha mej kvar ett dygn till men jag ville verkligen HEM.
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav v94kan@hotmail.com 24 okt 2010, 19:12

Tack CHR. Födde du nu i oktober? För det är nu från oktober de börjat med denna 6 timmars gräns. Bra om du har rätt.
v94kan@hotmail.com
Nykomling

Inläggav Gotland 24 okt 2010, 21:07

Ring akademiska och fråga hur det ligger till.
Berätta gärna vad dom sa.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav CHR 25 okt 2010, 09:57

Hej, jag födde min dotter den 24 september, men redan då hade man valmöjligheten att kunna stanna kvar eller gå hem.

Enligt min BM så kan dom inte tvinga hem dig efter 6 timmar.
CHR
Nykomling

Inläggav v94kan@hotmail.com 25 okt 2010, 21:52

Jag frågade min barnmorska och hon sa att eftersom det troligen inte finns någon på BB som hinner hjälpa en så kanske det är mindre stressande att vara hemma. Jag tror hon har rätt. Hellre än att ha stressad personal som inte hinner med en så är det nog lugnare hemma, med make och ersättning vid behov. Man märker kanske själv om barnet blir slött/för trött eller inte får i sig mat.
v94kan@hotmail.com
Nykomling

Inläggav DeeLine 26 okt 2010, 07:19

Ja det kan det ju vara, men å andra sidan om du försöker få igång maningen ska du ju absolut inte ge ersättning, för då blir ju barnet mätt och suger inte på bröstet och då kommer inte amningen igång.

Bebisen suger ju för att brölsten ska få bestämma hur mycket bebisen behöver och producerar enligt det. Kan ta ett par dagar innan mängden är inställd. Även under växt och icke växt-perioder så ställer ju bebisen in detta genom att antingen äta jättemycket eller nästan inget i flera dagar.

Kroppen är fantastisk.. :D
DeeLine
Stammis

Inläggav Elin83 26 okt 2010, 08:15

Hej,

Finns ingen regel i Uppsala att du måste gå hem efter 6 tim om du är förstföderska. Däremot är min egen erfarenhet (många har andra upplevelser) att stödet är minimalt på BB UAS och att de inte VILL hjälpa en. Hellre dricka kaffe. Många andra som legat på BB UAS har andra mer positiva upplevelser. För mig tror jag problemet var att jag var så utmattad efter förlossningen att jag hade svårt att stå på mig. Jag lyckades helt enkelt inte förmedla mitt hjälpbehov till personalen. Man kan tycka att de borde vara så professionella att de går in och stöttar upp ändå, men så var det inte i mitt fall. I min journal står tex. att jag hade mjölk till bebisen, trots att mjölken inte rann till förrän jag kommit hem. Alla har ju råmjölk i början, det hade jag också, men den "riktiga" mjölken rann inte till förrän jag lämnat BB. Kanske hade jag också otur med just den personal som var där när jag var det.

Personalen på BB på väg och förlossningen däremot var fantastiska!

Så mitt råd är att du och din sambo/man tänker igenom vilket stöd ni vill ha på BB, pratar igenom med din barnmorska vilket stöd du faktiskt har rätt till och sen inte bara skriver ett förlossningsbrev, utan ett BB-brev också.

Om du vill ha ersättning och flaska hemma kan du köpa den på din vanliga livsmedelsbutik. Du kan köpa färdigblandad ersättning på tetra, på sjukhuset använder de Babysemp1. Själv kan jag rekommendera MaM:s flaskor med antikolikeffekt som också är fria från Bpa. Förhoppningsvis fungerar amningen för dig och du behöver aldrig använda det!

Här kan du läsa mer om amning:
http://www.amningshjalpen.se
amningsbloggen.blogspot.com
http://www.ammehjelpen.no (norska amningshjälpens sida, jättebra!)

Lycka till!
Mamma till finaste Leo som kom 100210
Elin83
Stammis

Inläggav MariaTheres 27 okt 2010, 07:32

Jag hade också valt annat i sådana fall..

Men ersättning då. Den vi använder är Sempers. Sen finns ju Sempers Lemolac men det tror jag är för barn med misstänkt komjölksproteinallergi eller kolik. Kommer inte ihåg riktigt.
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

BF: 100602
Status: Mamma till världens finaste gos!

Inläggav soffilina 27 okt 2010, 08:38

man rekomenderar koppmatning när bebisen är så liten. så man inte blandar in flaskan innan bebisen suger ordentligt på bröstet... mängderna är så små i början att koppmatning funkar.

jag födde på sös och hade världens bästa hjälp, dom var verkligen "på" och släppte mej inte förrns det hade börjar fungera.
jag fick amma, ge lite ersättning, pumpa ur lit och ge det åxå. hade jätte trassel med att komma igång då kerstin inte alls tog bröstet...
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav aimay 11 feb 2011, 12:12

Min ammning ville inte sätta igång och jag har fortfarande för lite mjölk och hon vill inte greppa bröster rätt (13 dagar gammal) så jag pumpar och ger ersättning.
I början körde jag med färdigblandan modersmjölksersättning ersättning i små tetror ( finns i barnmatshyllan) jätte behändingt när dom äter så lite i början.
Jag matade med en liten medicinspruta så håller man koll på exakt hur mycket dom får i sig då det blir betydligt mindre dräll än med sked.
Nu äter hon nan 1 modersmjälkersättning i pulverform som man blandar till själv
aimay
Stammis

Föregående

< Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm