-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Inte hinna få igång amning
20 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Inte hinna få igång amningHej.
Jag ska ha barn om två månader här i Uppsala. Jag har förstått att man åker hem efter 6 timmar och att det inte är förväntat att amningen ska ha kommit igång. Man kan få hjälp via BB på väg men det kan nog dröja dagar innan de hinner komma. Min man kan nog sköta en nyföding om jag är för klen. Men han kan ju inte amma. Finns någon ersättning man kan ha i reserv om det inte funkar, åt minstone fram till det man kan få hjälp. Vad är bäst för nyfödda? Försökt hitta något frågeforum på amningshjälpen men de verkar inte ha något sådant. Mvh Karin
Re: Inte hinna få igång amningmåste man åka hem efter 6timmar??? är itne det om man känner att man vill?
Re: Inte hinna få igång amning6 timmar?? Oj jag kan tänka mig att en person som får sitta andra eller tredje barn etc får åka hem så tidigt om man vill. Men när jag fick min son och skulle åka hem dagen efter, fast vi sovit två nätter då han föddes på natten, frågade de upprepade gånger om vi var säkra på att vi verkligen ville åka hem. två dygn har jag hört ska vara "standard". men det beror väll på vart man bor lite också.
Min mjölk rann till på 3e dagen och då var jag hemma. men pojken ammade friskt de timmar han var vaken. Andra natten var skön att jag faktiskt tillbringade på BB då de flesta bebisar suger som mest för att få igång mjölken då. Hoppas att ni finner någon bra lösning. Det ska kännas bra för er!
Re: Inte hinna få igång amningTack för svar. Kanske andra ställen låter nyförlösta vara kvar lite längre. Jag tror de tagit bort BB-platserna i Uppsala det är därför som man måste hem. Men tre dagar verkar i alla fall knytten klara sig innan amning är igång ordentligt. Då hinner nog experterna hem till oss. Tack.
Re: Inte hinna få igång amningLåter onekligen väldigt konstigt att ni ska behöva åka hem efter sex timmar. Det kan jag inte tänka mig. Har du kollat upp det så att du är bombsäker på det?
Det tar ju ett par dagar för amningen att komma igång efter att mjölken runnit till ordentligt men man behöver ju faktiskt även vila efter förlossningen och det tar inte bara sex timmar.
Re: Inte hinna få igång amningJag bor mitt mellan sthlm och uppsala. Har hört att uppsala är så bra så vi tänkte åka dit. Men min bm på mvc sa att eftersom jag inte tillhör det landstinget så kan jag bli hemskickad efter 6 timmar om det varit en normal förlossning.
Det var orsaken att det till slut blev karolinska för våran del. Men karolinska var fantastiskt. Vet inte om 6timmarsregeln gäller dom som faktiskt tillhör det landstinget.
Re: Inte hinna få igång amningDet är nog samma för alla fast kanske värre för dem i det egna länet. Om man kommer utomläns ifrån så får väl landstinget extra inkomster per vårddygn. Ingen som vet om ersättning för nyfödda att ha i reserv?
Re: Inte hinna få igång amningdå hade jag valt att föda nånannastans :/
Re: Inte hinna få igång amningHej, på Akademiska i Uppsala så finns det ingen som tvingar hem föräldrarna efter 6 timmar, är man förstföderska så får man frågan om man vill stanna längre eller gå hem efter 6 timmar. Om man väljer att gå hem efter 6 timmar så måste barnläkaren kolla barnet innan man får tillstånd att gå hem. Sen vill dom att man gör ett besök hos bvc eller en barnspecsialist för Pku-prov och koll gällande gulsot.
Redan vid förlossningen så får barnet söka efter bröstet och börja amma. Mjölken finns redan då i brösten. Jag valde att gå hem redan efter ca 6 timmar, även fast doktorn dröjde och det hade gått 8 timmar efter förlossning innan vi fick åka hem. För mig var det bäst, men det är helt upp till dig själv.
20 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|