-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Inte råd med det allra finaste men idag grät jag lyckotårar
18 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Inte råd med det allra finaste men idag grät jag lyckotårarSkulle så gärna ge min lille son det allra finaste men har inte råd med mycket. Har besökt vänner och arbetskamrater med barn eller barn på väg och sett deras babyrum med fina mobiler, babygym, möbler och annat fint som matchar perfekt. Vi har begagnad barnvagn, spjälsäng och barnstol. Det enda vi köpt nytt är ett babyskydd (på rea) och ett spjälskydd med "Tummen" motiv. Än sover han i en ärvd vagga (pga att vi inte har ett eget rum till honom och spjälsängen tar onödigt med plats så länge han får plats i vaggan) med små hål i en kant nertill pga gnag-sugna små valptänder en gång i tiden. Ovanför skötbordet har jag hängt små 10-kronors figurer (sånna man får i automat på tex ica) i ett snöre. Ovan vaggan likadana.
Blev så ledsen idag för jag skulle vilja ge honom så mycket. Men så plötsligt insåg jag något: Han struntar i att vaggan har gnagmärken han sover så gott ändå. Han har rena och hela kläder (om än köpta på ullared eller som han fått i present). Han bryr sig inte om att vagnen inte är av senaste modellen och jag insåg också att skötbordet är hans favoritplats. Han älskar att ligga och titta på sina små figurer. Jag tittar på min bebis som ler och jollrar och sträcker armarna efter dem. Han bryr sig inte om att de kostar 10-kronor och inte hundralappar. Kärlek och lycka har inget pris och efter att ha varit ledsen blev jag så rörd över detta att jag knappt kunde sluta gråta <3 Sötaste Vidar född 110112
![]()
Re: Inte råd med det allra finaste men idag grät jag lyckotårarBarn bryr sig inte om vad saker kostar utan hur mycket dem får och inte i saker utan uppmärksamhet och kärlek.
jag var ensamstående, studerande mamma till min nu 4 åriga dotter hon bryr sig inte ett dugg om vad det kostar hon bryr sig inte om hon har begagnade ytterkläder eller vad det är för märke eller om hon har nyaste finaste stolen i bilen huvudsaken är att hon får vara med oss och att hon får följa med. Hon blir mer ledsen om jag inte säger Jag älskar dig innan hon ska sova än om hon inte får den där saken hon ville ha i affärn. Tycker du ska fortsätta och värdera din kärlek till ditt barn än en massa saker och sen kan jag tipsa om att titta dig omkring på t.ex. öppns förskolor eller kyrkor om de ha någon slags klädbytardagar för där kan du köpa både saker till barnet och kläder för billiga pengar och riktigt fina saker med,,, Trots att jag har råd att köpa ny vagn till våran kommande bebis så överväger jag att använda min gamla vagn som jag hade till min dotter som jag då pga ekonomin ärvde av min kusin från 98.. och två barn innan min dotter har haft den Jag bara älskade den och överväger därför att använda den även denna gång! måste bara försöka laga bromsen, men det borde inte gå på så många hundra hoppas jag.. men får se hur vi gör min sambo har väl lite att säga till om med.. men jag känner nog att jag vill ha samma vagn dels för att den är så mycket snyggare än de nya vagnarna som finns nu.. Tips från en mamma som värderar kärleken till barnen mer än alla saker..
Re: Inte råd med det allra finaste men idag grät jag lyckotårarVet du vad...
Jag har råd med allt du beskriver, men jag vill inte köpa det. Min bebis har en säng från blocket 200 kr. Ett skötbord från blocket 100 kr. En vagn från blocket 500 kr (tyvärr gick den inte in i vår ena bil så...) ... en till vagn från blocket 2000 kr. Köpte nu en sulky av en arbetskamrats kompis 300 kr. Kläder har hon nästan bara såna som hon fått eller jag köpt på rea. Babyskydd lånade vi av min syster, nya bilstolen var på rea...jag kan fortsätta rabbla exempel hur länge som helst. MEN min dotter blir inte lyckligare av nya dyra saker. Jag sparar hellre nu när hon är liten och det vi sparar in nu kommer att räcka till många besök på skansen, kolmården och andra roliga utflykter när hon är lite äldre. Det kommer att göra henne lyckligare än en ny fin spjälsäng. Och skulle man sen inte ha råd med kolmården så kommer en picknick i parken hemma duga lika bra.
Re: Inte råd med det allra finaste men idag grät jag lyckotårarGodishanna- jag tyckte det var fint skrivet o en bra insikt! kärlek är det enda som växer när man slösar med det och barnen bryr sig som sagt inte om prylarnas pris
Re: Inte råd med det allra finaste men idag grät jag lyckotårarStarkt och fint skrivet godishanna! Och du har helt rätt; kärlek och lycka kan inte köpas för pengar! kram
Re: Inte råd med det allra finaste men idag grät jag lyckotårarDin son verkar ha en superfin och förståndig mamma, och det är det som är det viktigaste! De barn som inte får allt och det finaste är oftast de barn som blir mest tacksamma i livet också. Jag tycker det är ett sundhetstecken oavsett om man har råd eller inte att spara på pengarna, använda fantasin och vara kreativ, och lära barnen att de bör vara glada för det de får och göra det bästa av situationen
Re: Inte råd med det allra finaste men idag grät jag lyckotårarEgentligen är jag så nöjd med allt som vi har köpt begagnat. Vi hade inte fått hälften så mycket tillbehör till vagnen tex om vi köpt den ny för samma pris och den är jättefin fast den har några år på nacken. Jag kan ibland önska att vårt hem också var lite finare med en genomgående stil, men det har det ju egentligen - vår stil. Det är mysigt och ombonat och trevligt. Och som sagt: Bättre att spara till upplevelser, resor osv - fina minnen som man alltid kan behålla.
Sötaste Vidar född 110112
![]()
Re: Inte råd med det allra finaste men idag grät jag lyckotårarStämmer så bra!!
Re: Inte råd med det allra finaste men idag grät jag lyckotårarså fint
Jag har samma situation som gotland. Jag skulle ha råd med allt, men har köpt det mesta på blocket ändå... Som alla säger - kärlek håller bäst! Kram och lycka till med Vidar
Re: Inte råd med det allra finaste men idag grät jag lyckotårarSå otroligt fint skrivet, och allt är så sant! Barn blir inte lyckliga av pengar. Kan ju ta och berätta om mig själv. Min mamma och pappa skiljde sig när jag var 3 ( De är ihop igen nu. ) De var båda unga och hade inte utbildning. Mamma hade inget jobb och behövde plugga så hon hade inte råd med så mycket saker. Nu efteråt vet jag att hon mådde oerhört dåligt av det, men hon visade det aldrig för mig och hon höll alltid modet uppe. Trots att det var så illa att hon fick skulder på några hundra tusen som sedan hamnade hos kronofogden så tog hon hand om mig på bästa tänkbara sett. Min pappa hjälpte till otroligt mycket både med att träffa mig så ofta han kunde och hjälpta till med pengar även fast de inte var ett par.
Jag har tex fortfarande aldrig åkt utomlands, min mamma hade inget körkort så vi kunde inte ens resa i sverige, men hon var och är världens finaste och gjorde allt för att se till att jag mådde bra. Många människor anser att föräldrar utan bra ekonomi är samma sak som dåliga föräldrar, jag anser motsatsen. Är det inte de föräldrar som kämpar för att vara bra och se till att ta hand om barnet som är bra föräldrar? Oj det blev lite långt.. Förlåt.. ![]() ![]()
18 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|