-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Intervju för nytt jobb - Säga att jag är gravid?
17 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Intervju för nytt jobb - Säga att jag är gravid?Huvva... Måste få skriva av mig och be om era åsikter i saken..
Innan jag fick veta att jag var gravid så sökte jag på ett jobb och blev kallad och gick på intervju, till andra intervjun hann jag få ett svagt svagt plus. Nu verkar det som att jag kommer att få jobbet. Det är en fast tjänst, så jag ser ju långsiktigt på det, å då hade en graviditet blivit ett tema förr eller senare ändå. Ni förstår säkert mitt dilemma: Ska jag säga att jag är gravid eller inte innan jag skriver på kontraktet? Jag vet att jag inte pliktar till å säga det (har läst på alla möjliga sidor om det). Men vet inte om jag har ett samvete som klarar av å inte säga nått. Blir verkligen en konflikt inom mig, och jag kommer fram till olika "handlingsplaner" hela tiden. Jag är ju tidigt tidigt i graviditeten (4+1 idag), och har ett mf i bagaget, så det finns ju alltid en risk att det inte blir nått denna gången heller. Men samtidigt vill jag berätta det ifall det skulle gå vägen å att jag nu vet om det redan vid uppstart/kontraktskrivning. Men tänk om jag inte få tjänsten pga graviditeten? Hur tycker ni jag borde göra? Min sambo tycker inte jag ska säga nått förrän efter 3 månader (provanställning 3 månader via bemanningsföretag, sen fast direkt hos företaget) å göra ett jädra bra jobb de tre månaderna så de vill anställa mig ändå. Men får jag inte den fasta tjänsten då så står jag där utan jobb och är 4 månader gravid, inte så lätt å hitta nytt jobb då.. Då e de lättare å göra det nu.. Kom gärna med åsikter å synpunkter!! Både "allmänna" åsikter och om nån har nån personalerfarenhet - hur HR ser på en sak som detta!?
Re: Intervju för nytt jobb - Säga att jag är gravid?Hej J.K,
Detta ämne diskuterades nyligen i denna tråden: gravid-och-nytt-jobb-hjaelp-38179.html Jag har skrivit där tidigare och jag tycker att du ska ta jobbet, men inte säga något. Men är en samvetsfråga, så du måste avgöra själv! Mamma till finaste Leo som kom 100210
Re: Intervju för nytt jobb - Säga att jag är gravid?Tack för svar och länk Elin! Visste faktiskt inte att det fanns en kategori med "ekonomi och jobb" frågan hade ju passat bättre in där!
För övrigt vill jag bara lägga till att det är ett stort företag det är tal om, flera hundra anställda inom norden och omsätter 4 miljarder+ om året. De har varit borta i gravida anställda förut för å säga det sånn.. Jag hade verkligen inte kunnat hålla det för mig själv om det varit ett litet företag som är helt beroende av de 2-3 anställda de har, å kanske inte haft råd att anställa vikarie.
Re: Intervju för nytt jobb - Säga att jag är gravid?Du kan säga att du inte visste om det när du tackade ja till jobbet
Re: Intervju för nytt jobb - Säga att jag är gravid?Svårt! Det finns ju flera aspekter att tänka på men spontant känner jag att du inte ska säga något. Det är ju så väldigt tidigt i graviditeten än så det vore ju faktiskt inte så konstigt om du inte ens visste om det själv. Som Annasara säger behöver det ju aldrig komma fram att du redan visste det. Men jag vet, jag hade också haft svårt med samvetet men samtidigt man måste tänka på sig själv ibland! Jag tror inte det blir några större problem för ett sådant stort företag. Om du verkligen vill ha jobbet tycker jag absolut du ska satsa på det!
Lycka till!
Re: Intervju för nytt jobb - Säga att jag är gravid?Tack för era åsikter!
Jag tror jag landar på att hålla det för mig själv en stund till. Vi har ju inte sagt något till nån annan heller, och jag fick en brunröd flytning i fredags, vilket verkligen gjorde mig påmind om mf jag hade i somras. Det var inget mer än det som tur är, men samtidigt vet man ju aldrig..
Re: Intervju för nytt jobb - Säga att jag är gravid?Tror att du gör rätt i att inte säga något. Det är så tidigt i graviditeten så att det vore inte så konstigt om du inte visste om det i samband med att du tackade ja till jobbet.
Klart att man känner olika gällande ens egna samvete, men å andra sidan så måste ju arbetsgivare anställa dig oavsett vilket. SÅ i slutändan så spelar det ju ingen roll för arbetsgivaren. Om du säger det efter 12 veckor så har du ju ändå varit i god tid med att meddelad det och sen då har ju också risken för mf minskat. Lycka till med graviditeten och det nya jobbet. MF: 8/10 -10 (v.8+4)
Re: Intervju för nytt jobb - Säga att jag är gravid?Jag skulle inte säga nåt. Jag tackade ja till ett jobb och var inte gravid...då. Sen började jag jobbet 4 månader senare och var i v12. Tyckte det var riktigt jobbigt och visste inte hur jag skulle säga det. Berättade efter 2v med ångest och chefen bara skrattade och sa att hon redan fattat det eftersom jag redan hade så stor mage. Hade 6 månaders prövotid och gick hem 2 månader innan den perioden var slut men fick självklart fortsätta. Så säg inget än på några veckor. Folk vet ju att kvinnor förr eller senare blir gravida så du ska inte ha dåligt samvete. Det är så livet är! Grattis till plusset!
Re: Intervju för nytt jobb - Säga att jag är gravid?Jag tror att jag själv hade berättat det under den allra sista intervjun. Om man är den bästa för jobbet så tror jag att ett stort företag kan hantera en föräldraledighet helt ok- och om dom väljer någon annan på grund av det, så tänker jag att jag i så fall absolut inte hade velat jobba där ändå! Om dom har den attityden så skulle det hur som helst bli jobbigt med VAB och sånt framöver.
Jag tror att jag själv inte riktigt skulle orka med att dölja en graviditet- det tar energi att fundera över vilka reaktioner som kan komma den dagen man väl berättar och jag skulle inte vilja oroa mej. Hoppas allt går bra med jobbet och att du får det!
Re: Intervju för nytt jobb - Säga att jag är gravid?Snigel: Det är det som varit argumentet för att säga det, plus att jag är väldigt ärlig av mig så det tar emot att inte säga nått.
De flesta verka tycka att jag inte ska säga nått (inklusive min sambo).. Jag har ju inte officiellt fått erbjudande om jobbet ännu, men när jag va på intervju sist så var det eg bara å möta den högsta chefen som saknades för att kunna skriva kontrakt (alla nyanställda ska mötas av honom innan de blir anställda) men han var inte där då så jag skulle komma dit igen mån-tis nångång. Så om jag berättar det när jag kommer dit nästa gång så KAN dom ju omöjligt ta tillbaka erbjudandet - då har de ju redan valt mig (eller kan dom det?)
17 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|