Teresa Hellgren

Hej Matilda! Alla mjukostsorter är ok att äta under graviditeten!...

Kostrådgivare

IVF-äggdonation samma till en början...

IVF forum för dig som planerar och går igenom IVF behandling.

IVF-äggdonation samma till en början...

Inläggav Gotland 15 sep 2011, 19:57

Har starka funderingar på att donera ägg när min bebis kommit ut och min kropp är tillbaka på banan.
Har läst lite om det och kommit fram till att det är samma sak som ni "ivf-are" går igenom. Förutom tillbakasättandet av ägget då.
Spray för att slå ut hormoner, sprutor för att få igång hormoner igen....

Kan ni som gått igenom det berätta lite för mig hur ni upplevde det.
Blir det många turer till sjukhus? Gör det väldigt ont? Hur mår man under behandlingens gång? Blir mitt arbete lidande? Berätta precis vad ni vill! Jag vill veta allt!!!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Re: IVF-äggdonation samma till en början...

Inläggav Gotland 16 sep 2011, 19:15

Ingen?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

Inläggav Lejonungen 17 sep 2011, 09:06

Jodå här kommer ett svar, har tänkt svara direkt när jag läste ditt inlägg har bara inte hunnit :D

Jag tycker det är toppen att det finns människor som donerar, själv kommer jag inte att kunna göra det då man inte ska ha haft problem att få barn för att donera och det har jag uppenbart eftersom jag hänger i IVF-tråden.

Jag har själv genomgått två IVFer med den korta metoden. Det finns nämligen en lång och kort metod och jag kan då bara tala för den korta som jag gjort.

När man gör den korta slipper man neregleras vilket man görs i den långa då man sätter sig själv i ett klimaterieliknande tillstånd. I den korta metoden så följer man en naturlig cykel istället. Man börjar spruta sig själv i magen på dag 2 av mensen med en läkemedel som stimulerar äggstockarna så att fler ägg än naturligt mognar. Ena IVFen sprutade jag i 7 dagar och den andra i 10 dagar så det är lite olika hur länge man håller på. Under tiden gör man både blodprov för att se hur nivån med östrogen är och man gör även VUL (vaginalt ultraljud) för att se hur stora äggblåsor har hunnit bli. Under sprutande kan man båda får öka och minska dos beroende på hur hur äggblåsorna utvecklar sig. Efter några dagar lägger man till ytterligare en spruta som ska hindra äggen från att lossna för tidigt.

När äggblåsorna vuxit till lagom storlek så tar man en ägglossningsspruta. Den tas EXAKT 36 timmar före äggplocket. Vid äggplocket kan få lite olika smärtlindrande. Senast äggplocket fick jag bara lokalbedövning och lite lugnande, vilket gjorde att jag kunde följa med i äggplocket, spännande tycker jag. Men det finns vissa som tycker äggplocket är obehagligt och då försöker man söva patienten precis under själva äggplocket. Även om man känner av äggplocket efteråt så tycker inte jag inte att det varit jobbigt, det kommer ju nåt bra av det.

Sen är ju ditt jobb klart.

Under behandlingen kommer du att uppleva en ömhet i magen då äggblåsorna trängs där inne och efter äggplocket kommer du också vara öm i några dagar innna det lägger sig. Du kommer behöva vara borta från jobbet för info om sprutor m.m. Sen blir det oftast en par VUL och på äggplockningsdagen bör du vara helt ledig. MAn blir lite groggy av medicinerna och sen kan du som sagt ha lite ont efter.

Men det här är korta metoden då man slipper den långa nedregleringen, om jag var du skulle jag försöka få göra den. Så mycket smidigare och total tid för allt är under 2 veckor.

Hopppas det var till nån hjälp, fråga mer annars!
Lejonungen
Alltid online

Inläggav Gotland 17 sep 2011, 19:28

Aha, jag har bara hittat info om den långa och det är just den första biten med klimakteritjosan som jag tycker verkar mest jobbig. Den korta verkar ju superbra :D Jag har alltid haft en regelbunden cykel och det kanske ökar chansen för den korta?
Mina ägg verkar det inte heller va nåt fel på då jag blir gravid väääldigt lätt.
Nu känner jag ännu mer att jag vill hjälpa nån som är mindre lyckligt lottad än jag själv.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

< Återgå till IVF forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm