Anna Wilsby

Hej Anna, din fråga bör skickas till barnmorskan här på MinBebis i...

Profylax

IVF-kliniken Öresund i Malmö, erfarenhet?

IVF forum för dig som planerar och går igenom IVF behandling.

IVF-kliniken Öresund i Malmö, erfarenhet?

Inläggav mamma_2011? 28 maj 2010, 12:14

Vi är ett barnlöst par (40 fyllda båda) som har fått tid för vår första IVF-behandling i juni, IVF-klinken Öresund i Malmö. Någon som har erfarenhet av dem? Vi har fått mycket bra intryck via telefon och mail, och ska gå direkt på IVF pga att jag tillhör den övre ålderskategorin och de inte vill slösa dyrbar tid på en utdragen utredning. Min man ska bara lämna spermaprov + att man gör en bas-undersökning på mig med påföljande hormonstimulering, sen blir det IVF direkt innan de stänger i juli-augusti för semester. Lyckas det ej i juni gör vi nytt försök när de öppnar igen i augusti.

Allt detta är helt nytt för oss, vi hoppades så under ca 20 månader (15-16 seriösa försök) att lyckas på egen hand... Men tyvärr utbyttes ett svaagt Clearblue-plus i maj till minus, och stor besvikelse förstås. Vi har en "naturlig" chans en gång till innan IVF-försöket, hoppet finns ju såklart ännu att vi "slipper" IVF.. Två vänninor har fått barn med IVF, så det är ju en himla tur att det finns men trist att det ska behövas :(

Det är så mycket känslor o tankar som snurrar, tänk om det inte lyckas. Tänk om jag är för gammal. Tänk om mina ägg är slut. Tänk om vi måste tvingas acceptera leva utan barn. Tänk om, tänk om.. osv. Tårarna är aldrig långt borta. :cry: Vi får betala allt själv, så det rör sig om en bra bit över 28 000 totalt per försök, inkl allt. Men det är ingenting i sammanhanget. Vi har räknat på en budget på 3 försök, sen blir det skralt i kassan... Barnmorskan gav ca 20% chans per försök, enligt statistiken. Så chansen är ju inte enorm, men den finns där.

Styrkekramar och egna erfarenheter av IVF och gärna Öresundskliniken välkomnas varmt!
mamma_2011?
Nykomling

Re: IVF-kliniken Öresund i Malmö, erfarenhet?

Inläggav mamma_2011? 29 maj 2010, 09:21

Puffar tråden lite.
mamma_2011?
Nykomling

Inläggav ciccil 29 maj 2010, 15:21

jag vet tyvärr intget om den kliniken men ville bara önska er ett stort lycka till! Det kommer säkert att fungera fint! Bara en liten undran varför ni måste betala själva?

Kram
ciccil
Stammis

Inläggav mamma_2011? 29 maj 2010, 17:20

Cicci, tack för uppmuntran. Med anledning av att vi passerat åldersgränsen så får vi betala själva. Men det är värt varenda krona. Kram tillbaka!
mamma_2011?
Nykomling

Inläggav Lizie 31 maj 2010, 23:24

Jag var i kontakt en del med IVF-kliniken Öresund för något år sedan. (Då gällde det i och för sig inte IVF, utan diskuterande av frysning av mina ägg). Var där ett par tre gånger på kliniken, och de är verkligen jättetrevliga alla som jobbar där, och de kommer att ta väl hand om er.

Tips, (som ni säkert redan tänkt på): Skriv upp alla frågor och funderingar inför besöket. När man väl är där så är det så mycket nervositet och känslor, så då glömmer man det mesta, så det är bra med en komihåg-lapp.

Vet du vilken läkare ni ska träffa?
När ska ni dit?

Stort lycka till!!
Lizie
Nykomling

Inläggav mamma_2011? 01 jun 2010, 19:28

Hej Lizie,

Tack för svar! Vi har också fått intrycket av att de är proffsiga och trevliga. Har talat med Eva och Ankie, båda mycket rara. Och framförallt mycket villiga att hjälpa oss SNABBT innan kliniken stänger för sommaren. Varje månad är som bekant dyrbar i vår ålder.. Nej, vet ännu inte vilken läkare, men har fått preliminär tid för fas 1 den 11 juni, får def besked vilken dag som helst. Då vi bor i utlandet är det lite knepigt för min man ska lämna spermaprov här, men jag gör alltså fas 1-utredning den 11 och påbörjar medicinering veckan därpå. Själva IVF-en görs i början av juli.

Vi kommer dock att ha lång semester i år, och bo i Malmö-regionen under hela juli -aug. Vi hoppas och håller tummar och tår för en vårbebis 2011!!

Och tack för tipset med komihåglapp, ska absolut ha det!
Lycka till med framtida "upptining" och IVF med dina ägg!

Kram
mamma_2011?
Nykomling

Inläggav mamma_2011? 15 jun 2010, 07:24

Hej, nu har jag gjort mitt första besök på kliniken. Mitt första intryck var rätt blandat.. visst de är säkert proffsiga men det är som det saknas något..kanske själ, hjärta, personligt engagemang. Man är en i mängden och det känns oerhört kommersiellt. Snabbt in, fort ut - och räkningen kommer här.. Fick knappt möjlighet att ställa frågor..Extra sårbar som man är i denna situation har man verkligen behov av lite extra "tender loving care" men det var bara att glömma. Blev så "avtänd" att jag överväger att skippa hela grejen, min man tycker dock jag ska avvakta en vecka och se vad jag känner då. Men att lägga drygt 30 t (ur egen ficka) för max 20 % chans till graviditet... Det innebär ju 80% risk att det inte blir något. Kassa odds!! 24 000 per ytterligare försök, inga garantier för att det blir något då heller. Kanske bättre testa sommaren ut själva, och sen gå direkt på ÄD. Tankarna snurrar, det är inte bara en fråga om pengar utan också att gå igenom en krävande behandling, som kanske i slutändan ändå bara leder till besvikelse och tandagnisslan.. depp depp,, :(
mamma_2011?
Nykomling

Inläggav Lizie 05 jul 2010, 13:52

Vad synd att det inte blev som du hoppats på. Jag kanske hade extrem tur när jag var där.. Dåligt av dem, visst, de gör ju sitt jobb och blir kanske lite avtrubbade av att jobba med sånt år ut och år in. Men man kan ändå visa lite ödmjukhet och ha förståelse för att det är en process som rör upp många känslor hos paren som kommer dit. Läkaren jag träffade kändes inte helt engagerad, men sjuksköterskorna var desto bättre, och jag tror verkligen att alla där kan sin sak, och det är väl ändå det som räknas?
Hoppas verkligen att ni går tillbaka dit, för det är ju rätt mycket pengar det handlar om, ifall man ska finansiera behandlingen själv.
Ni kanske kunde försöka hitta någon terapeut att prata med istället? Har för mig att de har en på Öresundskliniken som man kan vända sig till just för att prata av sig.
Ge inte upp, även om det känns jobbigt!

Stor kram
Lizie
Nykomling

Inläggav JojoMojo 06 jul 2010, 12:35

Förstår att känslorna var blandande. Min erfarenhet är att läkarna inte är lika duktiga på känslor och ödmjukhet mot patienterna men att sjuksköterskorna och barnmorskorna väger upp för det flera gånger om. De är verkligen jättesöta och snälla och omtänksamma. Jag mår alltid så bra när de är med och känner mig så lugn.

Hoppas att nästa möte känns bättre! jag har gjort 6 ivf-försök hos dem och trots att jag inte lyckats få en full graviditet så har jag alltid återvänt dit.

Lycka till!
Titta gärna in på min blogg: http://plusresan.blogspot.com
Användarvisningsbild
JojoMojo
Alltid online

Inläggav mumintrollet 17 sep 2010, 16:45

Vad tråkigt att du blev tråkigt bemött!
Jag har ingen erfarenhet av Öresundskliniken men däremot av Cura. Jag kan verkligen rekommendera Cura, där är alla jättegulliga och det känns som att de verkligen bryr sig, även läkarna. De tar sig tid med en och engagerar sig verkligen i just vår situation och våra funderingar. Tyvärr har vi inte lyckats bli gravida trots 6 behandlingar men blir det fler försök så blir det på Cura igen.
Lycka till!

PS. Köp 3-pack, det blir billigare, kostar iaf 52000 på Cura tror jag.
mumintrollet
Alltid online

< Återgå till IVF forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm