-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Förälder
-
Föräldrasnack
- > Shopping, mode & skönhet
- > Grattistrådarna
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Pyssel för barn
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Bak & tårttrådarna
- > Föräldrabloggar
- > Relationen & samlivet
- > Familj & livet som förälder
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
- > Barnaktiviteter & Leksaker
- > Bloggtävlingar
- > Familjen Annorlunda eftersnack
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Jag som är rädd för nålar och för grov smärta...
19 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Jag som är rädd för nålar och för grov smärta...Oj vad otroligt olika det är för alla. Jag är också väldigt sprut- och stickrädd, men hade valt att inte ta EDAn, men sen väl på förlossningen ville jag ha all smärtlindring jag kunde få, men då var det för sent så det slutade med bara lustgas, akupunktur och TENS. Men om jag fick välja idag skulle jag prova EDAn. Jag hade världens bästa värkarbete och jobbade jättebra med min doula som hjälpte mig otroligt mycket och i den fasen kände jag mig som superwoman typ, men för mig var krystvärkarna det absolut smärtsamma och jobbiga. :/ där hade jag velat haft mer smärtlindring, men men.. det gick otroligt bra om man ser i efterhand.
efter satte de in en kanyl på mig, men eftersom man har mycket större blodkärl när man är gravid så gick det hur bra som helst kram och lycka till
Re: Jag som är rädd för nålar och för grov smärta...Huuuuua mig, ryyyyyser av de ja läste... stackare... nu vete skjutton alltså om ja inte skall stå kvar vid mitt besut att ej ta den.... ja e mer rädd för sprutor än smärtan!
Re: Jag som är rädd för nålar och för grov smärta...Jag hann inte få någon annan smärtlindring än lustgas men den kan jag rekommendera! Den tar inte bort smärtan i sig tycker jag men man bryr sig liksom inte
Jag sprack och fick sys en del men de sprutade på en bedövningsspray som hette Xylocain under utrdrivningsskedet. Jag visste inte om att det fanns någon sådan så jag hade inte bett om den men den hjälpte verkligen, ska definitivt be om den inför nästa förlossning! De varma handdukarna som någon annan nämnt är också superbra! Lycka till, det är en helt otrolig upplevelse att föda fram sitt barn!
Re: Jag som är rädd för nålar och för grov smärta...Jag fick ett akut kejsarsnitt år 2001. Jag låg 72 timmar. Fick först EDA som de fyllde på. Den ger man när man inte vet hur lång tid förlossningen kommer att ta. Men, när de sedan bestämde för ett planerat snitt, fick jag SPINAL.
Jag fick lustgas innan dess, förvisso.. Men jag kände inget obehag alls , varken av EDA eller SPINAL. Nu är jag i vecka 26+5 och ska få ett planerat snitt. De ska sätta SPINAL..
Re: Jag som är rädd för nålar och för grov smärta...Smärträdd och spruträdd känner jag igen.
Jag är inte den som är mest rädd för nålar, men när min bm skulle ta stick i fingret på mig första gången så råkade jag sparka henne. Jag tycker på riktigt att det gör ont. När de tar blodprov i armen så gör det först ont, sedan känner jag hur blodet liksom töms ur armen, om det är inbillning eller inte spelar mindre roll. Jag känner det ju! Smärta är jag löjligt rädd för. Trots det så tänkte jag att "ut kommer hon på ett eller annat sätt" (visste att det var en hon) EDA:n var jag oxå rädd för. Jovisst kändes det när de satte den, det tyckte jag, men det var över så snabbt och jag tog hellre den än värkarna. Tyckte iofs inte den gjorde någon nytta alls förens efter mer än en halvtimma, men då var den som en skänk från ovan! EDA och lustgas var toppen. Krystvärkarna tyckte jag var det västa av alltihop till skillnad från de flesta. Så illa att jag inte ens klarade av att krysta ordentligt, utan gjorde "fel". Jag var oxå livrädd för att spricka av den anledningen att min syster sprack så illa att de sydde henne i nästan en timme efteråt.. Hur som helst så, för mig, ändes det som om man var förstoppad när huvudet skulle ut. Eller iaf så som jag kan föreställa mig at kraftig förstoppning känns hehe, aldrig varit det nämligen. Det tog emot liksom. MEn smärtan, nej, den kände jag bara i magen i värkarna. Iaf om man bartser från när bm var där och töjde. satan i hela helvete vad ont det gjorde. Och hade jag nått henne då så hade jag klappat till henne. Det som gjorde ondast av allt var när hon var där och pillade. Varför hon gjorde det vet jag inte egentligen då det faktiskt ska gå super bra utan att hon plågar en. tre småbristningar fick jag varav en syddes med tre stygn. Att bli sydd gjorde sjukt ont då man redan är så misshandlad där nere. Alltså, räkna med att det kommer göra ont. Utan EDA kommer det göra sjukt mycket ondare än med den, för det var som himmel och helvete om man jämför innan den verkade och efter den hade kickat in. Den var helt klart värd det den kändes när den sattes, till och med för mig! Spricker du så är det inte mycket att göra åt, men jag smörjde med olja noga två ggr om dagen i minst en månad innan förlossningen och innan jag åkte in oxå, även där inne om jag inte minns fel faktisk haha. Vem vet, det kanske hjälpte. varma handdukar var guldvärt det med föresten mot fiffi. Lycka till!
Re: Jag som är rädd för nålar och för grov smärta...Jag är livrädd inför förlossningen och har ingen aning om vad jag skulle vilja ha för smärtlindring. Det är nästan så att jag hellre skulle vilja göra kejsarsnitt...
Re: Jag som är rädd för nålar och för grov smärta...Hej Malin !
Du kan be om att få lustgas. Dessutom EDA. Det är min rekommendation !! Tillsammans är dem SUPER BRA !!! Du kommer absolut inte att ångra dig. VAR INTE RÄDD Fråga annars din barnmorska om de olika smärtlindrings-metoderna. Du ska få se att det ordnar sig, Malin. Om du allt för modan ändå känner dig rädd och vilse i denna smärtlindrings-djungeln, så finns där alltid AURORA gruppen eller annat på BB (sjukhusavd) där du kan gå och på samtal och prata om dina ev.rädslor o s v. STOR KRAM TILL DEJ !! Marlene
Re: Jag som är rädd för nålar och för grov smärta...Åh tack så jätte mycket för tipsen! Jag har läst en del om EDA men jag tycker att det verkar lite läskigt. Jag tål inte nålar och sånt... Lämnade mitt första blodprov när jag träffade barnmorskan första gången, jag var riktigt nervös men det var iofs inte så farligt.
Jag hade tänkt lite på både lustgasen och sen EDA och nu när du skriver att dem tillsammans är super bra får jag helt enkelt lita på dig! Jag är kanske inte lika rädd för nålar om jag har så ont! Ska prata med min barnmorska nästa gång jag träffar henne! Tack så mycket! Kram!
Re: Jag som är rädd för nålar och för grov smärta...ja har 9 veckor kvar till beräknad förlossning och ja är extremt spruträdd . höll nästan på att svimma när ja skulle ta blodprov förra veckan . ja är mycket rädd för hur ont de kommer göra när ja får bedövningen på bb men ja är faktiskt inte lika rädd för förlossningen . har försökt läsa och vara så aktiv som möjligt med att få information om förlossningen så de känns ganska bra nu faktiskt om man gämför med innan när ja va livrädd haha men rädslan för sprutor vill inte försvinna ! hjälper verkligen emla om man sätter den på ryggen en timme innan ? ja menar nålen är ju så himla stor , är rädd för att emla kanske bara hjälper mot dom "små" nålarna ...
http://www.ameeena.blogg.se
19 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
|