Jan. mammorna 2011 bebissnack

Jan. mammorna 2011 bebissnack

Inläggav Mia1978 14 jan 2011, 05:36

Nu när det har kommit så många januaribebisar så är det väl dags att starta denna tråd ! :)
Bild

Bild

Utomkvedshavandeskap, sep 2012
Mia1978
Alltid online

Re: Jan. mammorna 2011 bebissnack

Inläggav L8i 14 jan 2011, 08:07

Då börjar jag då :)
Tänkte höra hur ofta era bebisar äter på nätterna.. Julian har ätit klockan 2 och nu 5, vilket jag är jättenöjd med! Men i stället ammade han nästan en gång i timmen mellan 18-22. Därefter skrek han en timme innan han förstod att det inte blev mer mat. Hur gör ni?
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Inläggav Mia1978 14 jan 2011, 19:00

Det är lite olika, hon äter ungefär varannan timme eller i bland var tredje timme. I natt tror jag det blev vid 1-2 tiden, kl 3 och kl 5. För tillfället så är min sambo fortfarande hemma så vi delar på nattpassen och ger henne ersättning. Det går bättre och bättre med amningen , men det blir emallanåt mycket skrik och frustration och jag orkar inte ta det just nu på nätterna. När han börjar jobba igen så kommer jag ta nattpassen själv och hoppas jag kan få till amning liggandes till dess. Det går inte alls just nu :(
Bild

Bild

Mia1978
Alltid online

Inläggav Skoogstrollet 14 jan 2011, 23:21

Ja, även här varierar det mycket. De bra nätter vi haft flest av har hon ätit 20, 24, 04, 08 och sedan kan det dra igång betydligt oftare på dagen. Vissa nätter blr det var tredje timme och ibland har hon skrikit även efter maten så då har vi fått ta en omgång till. Ronja ammas bara, i dagsläget med amningsnapp varje gång, då hon busar med taget en del samt att mina bröstvårtor gjorde så ont i början. Ja, första gången pekade ju en vårta inåt, så då plockade de fram nappen redan på bb. Så med tanke på att nappen ändå ska sköljas mellan gångerna så blir det att vi går upp och sätter oss i soffan. Liggamningen har jag inte orkat krångla med ännu, men det är säkert smidigt då man inte använder napp.

Det verkar ändå som att de täta amningarna som Ronja har önskat har gett effekt för nu hade hon gått upp ordentligt, tack och lov. Vi får se vad vågen visar på måndag då bvc kommer på hembesök. Det känns både bra och nervöst. Jag har ingen bil nästa vecka så det är ju skönt att inte behöva åka kollektivt, även om det säkert också hade funkat. Jag är tacksam att jag faktiskt lyckades komma i tid till halv tolv idag, men då började jag ändå duscha vid kvart över åtta, annars är det ju skönt att sova tills hon vaknar, men vi tog en tuplur på två timmar ikväll istället, så nu är jag piggare i alla fall. Allt tar ju sådan tid att fixa och det är ju nya rutiner för mig också ...
Skoogstrollet
Alltid online

BF: 130606
Status: Mamma t Ronja 101227 & Wilda 130606

Inläggav Mia1978 15 jan 2011, 01:22

Är i valet och kvalet om jag ska gå och lägga mig eller inte... jag har "jouren" fram till kl 2 sen tar mannen över fram till 07. Just nu ligger Wilma och sover över min axel, men vet att hon kommer vilja äta en gång till innan kl 2.. sova lite nu och behöva gå upp, eller hålla ut och få lägga sig sen utan att behöva stiga upp? :)

Skogstrollet: Jag har lyckats vänja av Wilma amningsnappen på vänster bröst. Men höger bröst är omöjligt utan amningsnapp, har försökt reta bröstvårtan och så men det är omöjligt. Det funkar ju bra med amninsgnappen så det är ju ingen fara, fast jag tycker det är extra mycket klet och meck med den, just som du säger också att den måst sköljas emellan. hade gärna sluppit.

Vad skönt för dig att Ronjas vikt går upp ordentligt nu, jobbigt att oroa sig över det. Själv undrar jag lite över måndagens bvc besök för och se om vikten inte ökar lika snabbt nu när jag ammar mer än förut. Hon har gått upp väldigt mycket de senaste kontrollerna nu men då har vi ju alltid haft kontroll över hur mycket hon fått i sig eftersom nästan alla måltider har varit ersättning eller utpumpad mjölk.. när jag ammar mer nu så vet jag ju inte hur mycket hon får i sig...
Bild

Bild

Mia1978
Alltid online

Inläggav L8i 15 jan 2011, 10:41

Ännu en bra natt här :) äter Julian två gånger är jag riktigt nöjd! Så kvällen såg ut så här; (han helammar) mål kl 17.30, 19, 20, 21.30, 23, 2, 5, 9.
Så ser nästan alla kvällar ut, han gallskriker om han inte får bröstet.. Har nu köpt minifom och vi använder redan semperdroppar sen tidigare, vi får verkligen hoppas det fungerar. Julian får så ont i magen att han spänner hela kroppen tills han blir röd samt skriker tills han tappar andan. Jobbigt att se honom ha så ont, samt att jag börjar tappa förståndet av det jäkla skrikandet. Tyvärr är det så att han till 90% av sin vakna tid skriker, vilket har gjort att jag inte vill att han ska vakna.. Jag vet att så fort han vaknat till kan det ta upp till 3 timmar att ta en dusch o klä sig, o då är vi bägge fortfarande hemma!

Vi var på BVC för första gången igår! 130g upp på tre dagar :) nu är han 49cm lång och väger 2870g, stora killen. Han lyckades kissa ner henne (jag varnade och sa vi skulle sätta på blöja) bajsade nästan ner pappa och gallskrek hela sin vakna tid. Det var skönt, hon förstod att vi inte överdrev och tyckte vi skulle använda dropparna och se hur det hjälpt till nästa vecka.

Mia1978: i över 5 veckor har Julian nu matats minst var tredje timme och jag säger bara; gå o lägg dig!! Ta alla chanser på natten för att få lite sömn, annars orkar du inte. Jag var jämt vaken de första 4 veckorna, det är de senaste två jag varvat ner.. Annars orkar du inte dagarna..
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Inläggav Skoogstrollet 15 jan 2011, 12:58

Mia: Jag känner igen det där valet och kvalet-läget. Som tur är har jag nog blivit lite tröttare så igår sov jag mellan 6 och 8 som Ronja och sedan har jag börjat gå och lägga mig efter 8-9 matningen. Innan dess satt jag gärna och läste här med mm och gick och la mig först efter tolvmatningen. Det funkade väl då, men nu när hon gärna är vaken och vill bli buren eller vara nära från 8-9 på mornarna är det viktigt att jag får mer sömn tidigare. Visst det blir ju inte mycket tid över för egentid, men det är väl så babylivet är ...

Idag blev jag väckt av att hon spydde på ärmen på mig ... :-( Inte så mysigt precis, så det är tur jag har flera sovtröjor ... KappAhls sovtröjor med knäppning nästan till magen är perfekta.

L8i: Ha ha, det får de räkna med. Ronja passade också på att kissa på skötbordet sist hon var på bvc. I sådana lägen är jag rätt tacksam över att vi har en tjej ...

Ja, nu har jag äntligen sett till att få i mig frukost. Tanken var ju att farmor skulle kommit idag, men hon vände på grund av för mycket snö ... Vi får väl se om hon lyckas komma hit innan våren kommer ... Å, andra sidan är det rätt skönt att bara få vara hemma och pula när sambon kan ha Ronja och se på film med sonen. Jag kanske ska skynda att duscha innan nästa amning ...
Skoogstrollet
Alltid online

Inläggav Mia1978 15 jan 2011, 18:18

Jo jag vet, jag borde se till att gå och lägga mig tidigare. Just nu fungerar det eftersom jag och sambon kan dela på nätterna så jag får rätt många timmars sömn, men när han är tillbaka på jobbet så kommer det inte gå.

Skogstrollet: Jo man är ju van med mycket mer egentid, det är helt klar en omställning. Nu ska jag nog inte klaga än eftersom dels är sambon hemma och Wilma är väldigt snäll. Hon knorrar, gnäller eller i bland skriker enbart när hon är hungrig. Ja i bland vill hon bara ha närhet också. Men får väl se vad jag tycker på torsdag nästa vecka när det blir min första dag hemma själv.

L8i: Ha ha, roligt med kisseriet på bvc :)

I dag har jag för övrigt gått en timmes promenad själv, utan barnvagn eller sällskap. Jag måste säga att det känns helt underbart att börja få tillbaka sig själv. Jag kan numera gå i rätt raskt tempo utan problem, när kunde man det sist ? :)

Skoogstrollet: Hur är det med foglossningen förresten? vad jobbigt att få den efter graviditeten
Bild

Bild

Mia1978
Alltid online

Inläggav Skoogstrollet 15 jan 2011, 21:15

Mia1978: Vad skönt att du redan kan gå en promenad i rask takt ... Nja, här är det väl sådär, det känns som att problemen flyttas runt, vissa dagar bara typ i musbenen, andra gånger i ryggen. Värst är väl att stå still som i lång kö på Ica idag. Det svåra är ju att veta om rörelse hjälper eller stjälper ... så jag får väl ringa sjukgymnasten snart och få tips. Helst vill jag ju klara mig utan tabletter också. Tanken är att hitta mitt ryggband efter flytten, det kanske hjälper.

Annars har jag haft en dag med en del egentid då Ronja har varit mycket hos pappa mellan amningarna. Tyvärr har hans son fått börja spela WoW så jag har ju inte fått tid att summera början på bebislivet tyvärr. Det vore kul att göra det innan man glömmer. Sedan dök det inte upp någon farmor idag, det snöade tydligen för mycket så ev kommer hon imorgon istället ... o jag som ville en sväng till IKEA för nästa vecka är jag billös.

Annars funderar jag på det här med blöjor. Ännu har vi Liberos premature, men insåg att Pampers 1:or var i liknande storlek. Men har jag fattat fel? Det där nätet fastnade ju i rumpan på henne när hon hade bajsat, det känns ju inte särskilt schysst. Är det någon som vet om typ Icas eller Willys är stora eller små i storlekarna?
Skoogstrollet
Alltid online

Inläggav lexus_ 16 jan 2011, 11:51

Usch vilken natt... Från 4 imorse har jag nog sovit en halvtimme... Viggo har ett extremt sugbegär på nätterna... Så när klockan va lite över 6 gick jag ner så mannen kunde få sova lite iaf.. Tråkigt nog så sover han mesta delen av dagen och är vaken på nätterna. Så rutin har vi inte fått än... Förresten... har era små börjat sova i egna sängar än?
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
lexus_
Alltid online

BF: 110102
Bor: Ängelholm
Status: Mamma till två prinsessor och en prins

Nästa

< Återgå till Januariföräldrar 2011

Support: support@minbebis.com     Press   Priser och info

Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Malmskillnadsgatan 39, 111 38 Stockholm