-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
jobbat 6 månader får man sgi då??
6 inlägg • Sida 1 av 1
jobbat 6 månader får man sgi då??hej jag vet att depå försäkringskassan står att man måste jobbat de 240 närmaste dagarna innan bebisen kommer för att få högre ersättning än lägsta nivån på föräldrapenningen. men har så för mig att många här inne bara jobbet typ 6 månader och dom har räknat ut ersättningen på det? har jag fel? är nämligen så att vi tänkte att min man skulle va hemma ett tag samtidigt nu men han har bara arbetat i 6 månader.
Re: jobbat 6 månader får man sgi då??Ett tips: Ring till försäkringskassan! Jag gjorde det idag och fick svar på alla mina frågor, så skönt! =) Då får du veta exakt vad som gäller för dig, men såhär resonerade dom om mig:
Jag ska ha barn i början av april, så med andra ord borde jag ha haft anställning från och med augusti för att få ihop mina 8 månader.. Men jag ringde idag och pratade med dom.. Jag haft jobb sedan december 2009 fram till augusti 2010, och därefter varit arbetslös fram till början av november, så det fattas ju alltså 2 månaders anställning! November-april blir ju bara 6månader.. MEN hon sa att jag får höjd föräldrapenning iaf, på grund av att jag har stått som arbetssökande hela den perioden, och kollar man 8 månader tillbaka från det att jag har beräknade förlossning, 5 april, så får jag ihop rätt mängd dagar iaf =) Hoppas du blev lite klokare i alla fall, men mitt tips är att ringa till dom och höra efter =)
Re: jobbat 6 månader får man sgi då??Malin_90 hmm.. måste man ha jobbat i åtta månader för att bli berättigad till högre ersättning?
jag hade nämligen ett säsongsjobb nu i sommar maj- okt alltså 6 månader... enligt de jag pratat med på försäkringskassan ska de räcka fram till juli då jag ska ha en liten bara jag är inskriveen på arbetsförmedlingen och följer allt där.... men har då fått någon annan information?!
Re: jobbat 6 månader får man sgi då??Jo men det va det jag menade, kanske blev lite rörigt!
Re: jobbat 6 månader får man sgi då??okej då fattar jag lite bättre... och kan själv vara lite lugnare :p hehe
6 inlägg • Sida 1 av 1
|