-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
jobbigt med vikten och maten!
15 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: jobbigt med vikten och maten!Herregud, jag är ju riktig tungviktare i jämförelse med er.
Vägde 83 när jag vart gravid och sist jag vägde mig var jag uppe på 100 kg. Visst kändes det jobbigt rent psykiskt men jag är ju gravid!! Jag tänker inte låta mig ätas upp av en massa dåligt självförtroende och komplex nu utan bara njuta av att jag får det finaste i världen! Jag kan betala det med min kropp. Det är ok. Och ja, jag äter godis. Alldeles för mycket godis dessutom men jag tänker inte slå på mig själv för det heller. Jag röker ju inte iaf, och dricker inte heller för den delen. Och jag mår faktiskt bra! Det är väl huvudsaken? Och bebben verkar också må bra eftersom att kurvan och mina värden ligger så fint varje gång. Jag vet dessutom att känslan av att vara tjock och hur verkligheten faktiskt ser ut i stort sett aldrig stämmer överens... Försök att slappna av nu åtminstone! När ungen väl har ploppat ut så har ni tid till promenader och kan börja äta nyttigt. Då ska ni se att kilona rasar av. Var man dessutom smal från början så verkar det som att det är lättare att bli av med övervikten. Var inte så hårda mot er själva!
Re: jobbigt med vikten och maten!Ja det är klart att det känns lite konstigt att bara gå upp i vikt hela tiden. Men herregud oroa er inte för det! Jag har gått upp ca 10 kg sen inskrivningen, från 72 till 82 och jag är 168, en del av er tycker jag verkar ha lite sned kroppsuppfattning. Jag ser mig själv absolut inte som överviktig, även om jag kanske tyckte att jag vägde ett par kilo för mycket innan. Men tänk bara på att det är er bebis därinne, gläds åt den och tänk att vikten kan ni ta tag i senare. Vikten är ju bara en siffra, må bra, ät så bra ni kan (inte alltid så lätt) och rör på er som ni orkar så är det ingen fara. Njut av att vara gravida istället!
Re: jobbigt med vikten och maten!Födde vår lilla prinsessa för 6 månader sedan och förstår att det kan vara jobbigt att öka i vikt. Tyckte också det ett tag när man öka 0,5 kg i veckan och undrade också var det skulle sluta. Men nu när man ser tillbaks på tiden som gravid så är det ju så kort tid och det kan kvitta om man går upp lite extra, för upp i vikt går man när man är gravid. Det viktigaste är att den lilla i magen har det bra och inte blir lidande på något sätt för att man själv är så fixerad vid vikten. Tycker man det är jobbigt så får man ta tag i det när man fött och i många fall kommer ni får massor med hjälp att gå ner i vikt om ni ammar, själv försvann alla kilo + lite till
Lycka till!
Re: jobbigt med vikten och maten!Hej du e inte ensam vad gäller vikten..jag e 160 cm lång å väger 84 kilo..fast d mesta kilona sitter på bakdelen/låren....men ändå så e bm å varnar, INTE mera kg..
då jag blev inskriven först i 4:e månaden, vid 77.4 kilos vikt...har jag egentligen inte gått upp så mkt, men däremot fått svullna fötter å vader pga vattenansamling.. jag gjorde tidigt en glukosbelastning, som inte visade på ngn diabetes alls... trots jag e i 6:e månaden nu så har jag verkligen ingen stor gravidmage, till skillnad från dem som e smala där d syns tidigt... mitt tips till dej e att röra på dej, gå en promenad varje dag, eller hellre fler men kortare, d kommer du ha nytta av senare..å för varje gång du e sugen på chips/läsk, tänk istället om å gör en god måltid, med grönsaker, kött el fisk å njut av...eller gå en promenad istället för å vräka i dej fet mat som chips..d ger juh ingen näring till barnet.. jag har som tur vad sluppit foglossning än så länge å jag har en liten hund, som behöver rastas varje dag så jag går många men kortare promenader..
15 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
|