-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Jordnötter och ost
5 inlägg • Sida 1 av 1
Jordnötter och ostJag har hört att det kan vara farligt att äta jordnötter under graviditeten..
Nu är det så att jag fick enormt sug efter chilinötter som jag proppat i mig massa av igår o idag O sen har jag ätit broccoli och ädelostpaj ett antal gånger och fetaost på pizzan! Kan jag ha skadat min lilla bebbe? *Orolig!
Re: Jordnötter och ostHar inte hört nåt om jordnötter så det e nog ingen fara. På livsmedelsverkets hemsida kan man kolla om ost och sånt. Om ädelosten är upphettad till bubblande het så dör basiluskerna så paj borde vara ok och även pizzan. Dessutom är den mesta av feta osten i SVerige, typ Apetina och sånt, gjord på pastöriserad mjölk, så det e ingen fara heller.
Summa summarum; du kan nog andas ut!
Re: Jordnötter och ostÅh, gud vad skönt! Nu kan jag lugna ner mig lite..
Hädanefter ska jag tänka både en o två ggr innan jag äter ngt!¨ Tack för ditt svar!
Re: Jordnötter och ost
Hej Ida! Vissa menar att barnet i magen löper större risk att utveckla allergier om man som gravid äter jordnötter. Men pratade för ett par veckor sedan med en barnallergolog på Sachsska barnsjukhuset och hon sade att det idag inte finns några bevis på att det skulle vara så. Och med osten så är det precis som Aurora säger - så länge den är upphettad till minst 70 grader, eller "bubblande het" som det brukar kallas, så kan man äta vilken ost som helst. Så kort och gott håller jag med Aurora: du kan andas ut
Re: Jordnötter och ostJag har endast hört att man inte ska äta nötter när man ammar i fall bebisen kan utveckla allergi.
5 inlägg • Sida 1 av 1
|