-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Kan det vara troligt?
10 inlägg • Sida 1 av 1
Kan det vara troligt?Jag är nu i vecka 12+2 och ibland så känner jag nån rörelse i magen. Det är som en liten fjäril som rör sig där inne. Kan man känna det i vecka 12+2? Och min mage är jätte svullen mitt på dagen och på kvällen men när jag vaknar på morgonen så syns det ingenting, vad kan det bero på? Trodde att när man var gravid så såg man det hela tiden. Vore tacksam för massor med svar =)
Re: Kan det vara troligt?Har du fått bekräftat via ul att du bara är i vecka 12+2? Jag tycker det låter väldigt otroligt annars att det är bäbisen du känner. I vecka 13 är den så yttepytteliten (ca 6 cm från huvud till rumpa har jag för mig) att den inte kan göra sig till känna genom rörelser. Jag gissar att det är tarmarna i kombination med att du så hemskt gärna vill känna något, som gör att det känns. Men vänta du bara. Om nån månad eller så kommer sparkar och sen blir det bara värre/bättre.
Re: Kan det vara troligt?Jag har räknat ut själv och även dom på mvc har hjälpt mig att räkna ut det. Det jag känner är inget jag inbillar mig. Har läst om flera styckna som varit i vecka 12 som har känt samma sak och som vet att det varit bebisens rörelser. Jag tror nog mera på det än att det är inbillning. Ska på ultraljud på Onsdag så då får vi se så allt står rätt till. Längtar som bara den och dagarna går ju så långsamt =/
Re: Kan det vara troligt?Jag är i vecka 12+4 (helt säkert, fick det uträknat på privat ultraljud i måndags) och jag trooooor mig kanske känna sprattel. Är inte helt säker, men det är sån otrolig skillnad mot det vanliga tarmbubblet och jag har ju varit gravid förut och vet hur det ska kännas... Men jag vågar inte säga nåt helt säker, men jag tror inte det är HELT omöjligt att känna något så tidigt faktiskt.. eller?? Hehe.
Re: Kan det vara troligt?Ska på Torsdag på ultraljud för att kolla så att bebisen växer som den ska. Och kanske man kan få reda på kön =) Både min sambo och jag är väldigt nyfikna =) Jag känner den lille i magen varje dag i stort sett. Det är inte direkt hårda sparkar men det är som små små rörelser. Rörelserna känner jag rätt så långt ner. Ungefär där magen slutar om man säger. Är det normalt? Är idag i vecka 18+4. Min sambo har haft handen på magen men han har ännu inte känt några rörelser. Är det verkligen normalt att han inte gör det? Är ju endå inne i vecka 19. Vore tacksam för massor med svar =)
// Kristin
Re: Kan det vara troligt?Jag kände rörelser jag tror i v 17. Jag blev säker i v 18 och i slutet av den veckan, då kunde även sambon känna på utsidan med stort tålamod för det tog tid innan den lille ville ge en liten puff... =) Ytterligare några dagar senare kunde vi se små puffar... Jag är väldigt smal naturligt, och det bidrog säkert, samt hur ens livmoder är vinklad...
Men det är så olika när man känner. Jag vet folk som känt i v 16, och folk som inte känt nåt förrän i v 24....
Re: Kan det vara troligt?alltså jag trodde att jag kände bebisen i vecka 14, Men det var nog bara inbillning om man jämnför med hur det känns nu! är i vecka 18 kände mina riktiga sparkar förra veckan =) .. Tyckte inte det kändes som "tarmarna" i vecka 14, Men måste ha varit det för det känns helt annorlunda nu!
Re: Kan det vara troligt?Hej!
Andra graviditeten och jag är ganska säker på att jag känner bäbis. Är i 12+4. Den där "lustiga" känsla av att livmodern töjs - som att barnet sträcker på sig. Eller "krafs" som liksom killar. Jag kände rörelser mkt senare i första graviditeten. Det beror ju också på hur moderkakan sitter. Förra gången satt den i framvägg mkt långt ner, och växte sen uppåt. (hade blödningar för att den delvis täckte modermunnen) Nu sitter den också i framvägg, men typ så högt upp det går. Jag känner rörelser på kvällen när jag ligger ner och tar det lugnt.
Re: Kan det vara troligt?Inte alls omöjligt! Det är däremot vanligare att känna tidigt när man har barn sedan innan. Min första graviditet kände jag ca vecka 15, nu vid den andra kände jag 12-13. Bebben börjar röra sig redan i vecka 9, men hurvuvida man känner det beror ju på hur barnet ligger och så. Känner man tidigt kan det ju vara lucky shot att bebisen ligger med benen mot nån livmoder vägg/och att man kanske sitter still eller nåt så man känner det. De första "sparkarna" kan ju lätt misstolkas som bubblor i tarmen..
Re: Kan det vara troligt?Hej tjejer!
Jag är väl en av dom som inte riktigt tror att man kan känna bebis riktigt såå tidigt som i vecka 13 men där efter v15 kan det mycket väl vara så. Bebis ligger ju så skyddat av fostervatten och livmoder så det krävs en hel del styrka för att vibrationen från rörelse ska uppfattas av mamman. Dock tyckte jag som blivande förstagångsmamma att jag börja känna mina flickor rätt tidigt i v17+ och då väntar jag ändå 2st och där e mycket mindre plats att röra sig och BELIEVE YOU ME att jag verkligen låg och kände efter efter dom första rörelserna från dom fram tills jag verkligen kände det! När jag väl kände dom så va det inget snack om det, kändes helt annat liksom! Men känner ni redan av bebis så tidigt så är det ju bara nice att kunna följa rörelserna ändå från den veckan och uppåt Lycka till med graviditeterna och snart känner ni ordentliga höger krokar och sparkar som får er att tappa andan det vill jag lova puuuuhhh Kram Simone
10 inlägg • Sida 1 av 1
|