-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
kan förlossningen vara nära?
14 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
kan förlossningen vara nära?Hej!
Hoppas det finns någon som kan svara snabbt. Det är så att för några veckor sedan så tror jag att en liten bit av slemproppen gick (se tidigare tråd lite längre ner). Sedan dess har jag börjat få foglossning och idag har ajg känt av det rätt mycket+ att jag nu har riktigt ont, som en ordentlig mensvärk och lite lite ont i nedre delen av ryggen. Kan knappt gå eftersom det gör så ont. Bebisen bökar som bara den i magen men kan det vara ett tecken på att förlossningen är på G?. Mitt BF datum är satt den 12 januari men jag tror mer på den 10 jan eftersom jag gick efter min mens i början av grav. Dessutom kan jag vara 6 dagar längre gången men det var inget som BM ville ändra BF datumet för då hon trodde att min bebis bara var lite längre än normalt (pga av lårbenet). Vore så tacksam för snabba svar. Kanske ska tillägga att jag är i vecka 37+4 och att jag inte märkt någon vattenavgång dock att jag haft lite mer vitaktiga flytningar till och från sista veckan och lite mer "vattninga" emellanåt. Tack på förhand Mamma till Heiley (110123)
Re: kan förlossningen vara nära?Hejsan, spännande!
Inte omöjligt att de är på g ju, inte så mycket att göra dock mer än att vänta o se om värkarna kommer igång Lycka till!
Re: kan förlossningen vara nära?hmm ja jag antar att du har rätt. En annan fråga jag har är ifall man känner när livmodertappen mjukas upp eller utplånas/öppnas?. Vad läkaren sa till mig tidigare var att sammandragningar gör att den mognar men känner man något "där nere" då?
Enligt min läkare jag var hos så hade jag iallafall inte öppnat mig eller att den var mogen när jag var där sist vilket var i vecka 35 tror jag det var. Så frågan är om det kan gå så "fort" eller om det tar mycket längre tid för livmodertappena tt mogna och allt sånt?. Väldigt konstiga frågor jag vet men åandra sidan är man ju förstföderska också hihi Mamma till Heiley (110123)
Re: kan förlossningen vara nära?Hej ja man kan känna när livmodertappen mjukas upp och "drar sig bakåt så att den försvinner. Men det underlättar om du har utforskat dig innan.
Jag kände på min livmodertapp det var häftigt att känna att den "försvann" samt att den började öppna sig. Mogna är väll olika från person till person men något som är a och o är att när värkar kommer att slappna av då öppnar man sig snabbare.
Re: kan förlossningen vara nära?Ninjana: ja alltså jag undersöker mig själv väldigt sällan men de gånger jag försökt känna något har jag inte känt något alls!? eller hittat något så att säga haha. Sitter värkarna som mensvärk strax under magen? (där magen liksom börjar kan man väll säga). För det var där jag kände av sån smärta igår och har även känt lite idag nu på morgonen+ att jag hade en ganska ordentlig sammandragning som gjorde lite ondare än vanligt (sedan är det ju olika på vad man tycker gör ont). Dock blev den stenhård! och kändes nästan lite öm och det höll väll i ca 2-3 min (svårt att säga).
Mamma till Heiley (110123)
Re: kan förlossningen vara nära?omöjligt att säga, du kan bara vänta å se
Re: kan förlossningen vara nära?Var uppe på förlossningen idag efter att ha fått en rikitgt ordentlig värk som gjorde fruktansvärt ont!, började tom gråta eftersom det gjorde så fruktansvärt ont (typ 10 gånger mensvärk)+ att det gjorde ont i hela magen och ryggen. Hade varit lite lös i magen på morgonen och mådde så fruktansvärt illa under värken så vi åkte in.
Allt såg bra ut och tydligen hade livmodertappen börjat utplånas (normalt är livmodertappen 3-4 cm lång men min var 2 cm) och hon fick in ett finger, dock kände hon inte bebisen så jag var tydligen inte direkt öppen men den börjar väll tydligen mogna iallafall:) vilket den inte hade gjort alls i vecka 35 då hon inte ens fick in ett finger alls. Självklart ställer man samma fråga som alltid trots att man vet svaret "när kan det vara dags på riktigt då?", det visste dom ju så klart inte. Under hela dagen har jag känt mensvärkliknande men dock inte alls lika kraftigt som innan men som sagt! snart kanske det är dags!. Orkar snart inte vänta mer!!, måste kommunicera mer med bebisen Mamma till Heiley (110123)
Re: kan förlossningen vara nära?Återupptar denna tråd igen. Igår tror jag att det lossnade ännu en del av slemproppen och denna gång såg den lite mer annorlunda ut. Den var genomskinlig med något vitt i och dessutom väldigt seg. Hann reflektera ganska mycket över den eftersom jag hade det på papper (ursäkta detaljerna). Den var ca 3 mm lång och innan jag märkte av den (satt på toa) så hade jag en ganska kraftig värk i nedre delen av magen. Kan det varit en del av slemproppen?. Jag hoppas verkligen det för jag är sååå otålig nu!. Frågan är bara när det sätter igång på riktigt haha. Kan tillägga att jag tom tog kort på den ifall något händer så kan jag visa upp den för BM eller liknande hehe
Mamma till Heiley (110123)
Re: kan förlossningen vara nära?min slempropp kom tillsammans med blod och var STOR iaf som typ ett pekfinger, seg/hård, blodblandad, min dotter var förr 10h efter det. men den kom ut i samband med att jag öppnade mej...
Re: kan förlossningen vara nära?ang att visa för bm, så är som sällan så intresserade av just slemproppen då den inte säger så mkt om förloppet, men vi kan ju hoppas att det kickat igång iaf
14 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|