-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Kan jag begära VUL?
20 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Kan jag begära VUL?Första besöket var bara ett hälsosamtal om vad man ska undvika och vad man ska äta och sånt. Tester och lyssnande på hjärtljud kom senare.
Re: Kan jag begära VUL?Men hjärtljud kan de väll bara kolla med ett vul?
Re: Kan jag begära VUL?Nej, man kan kolla med en doppler, en grej som man har på magen. Lite osm ett ultraljud fast utan bild. Vet inte hur det är i andra landsting men här lyssnar man aldrig på hjärtat innan vecka 20, för att risken är väldigt stor att man inte hör.
Köper man en egen doppler för att lyssna, typ angelsound, rekommenderas att man testar tidigast v. 12 (har jag för mig, ev ännu senare) och då kan det vara svårt att höra ändå.
Re: Kan jag begära VUL?Tror faktiskt inte det var förrän i vecka 24 som min BM började mäta magen och lyssna på hjärtljuden.
Re: Kan jag begära VUL?Okej. Jag tänker mest på att jag har extremt oregelbunden mens. Hade min sista mens i augusti men plussade först nu i november. Så för mig antar jag att ända sättet att kontrollera hur långt gången jag är, är med hjälp av ett ultraljud.
Re: Kan jag begära VUL?Esca - så du gjorde inget här om dagen? Vad sa de när du var där då? Jag har för mig att man ändå brukar vilja avgöra hur långt gången man är om det är så oregelbundet. Det är ju ganska kort tidsspann att göra RUL på. Du testade inget innan november då?
Re: Kan jag begära VUL?Anile: Jo jag tog ett test i november någon gång, då var det negativt. Så jag har med största sannolikhet blivit gravid runt december någon gång. Men ändå jobbigt att veta.
Nej inget prov när jag var där. De hade slarvat med bokningarna men nu ska jag dit idag klockan 13.00 så jag hoppas att det kontrollerar ordentligt. Berättar för er sen hur det gick
Re: Kan jag begära VUL?Ja nu kan jag ju tala om att jag varit hos barnmorskan och inte blivit klokare för det. Fick en remiss skickad till sjukhuset för UL.
Re: Kan jag begära VUL?haha.. ja, så kan det gå. Men det är ju bra att de kollar upp hur långt gången du är iaf! Lycka till!
20 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
|