Teresa Hellgren

Hej Erika! För några år sedan pratade jag med en barnallergolog p...

Kostrådgivare

Kan jag begära VUL?

Frågor och tankar om bebisen i magen. Ladda upp din ultraljudsbild här

Kan jag begära VUL?

Inläggav Esca 31 jan 2012, 23:05

Jag tog ett graviditetstest (apotekets) för en vecka sedan som visade positivt. Dagen därpå tog jag ett till (clearblue digital) som visade gravid 3+. Vilket alltså innebär att jag ska vara i minst vecka 5.

Ringde BM som bokade in mig för tid den 21 februari. BM näst intill konstaterade att jag var i vecka 5 trots att jag har extremt oregelbunden mens. Hade sista mensen i augusti 2011.

Jag känner att jag inte riktigt kan vänta till den 21 februari. Dels för att jag vill veta vilken vecka jag är i samt för att jag vill veta att allt är ok.

Känner mig egentligen inte gravid. Jag har jätte ömma bröst och är extremt trött men har inget illamående. Symptomen är dock olika för alla har jag hört. Min syster säger också att man inte känner sig gravid förrän en BM konstaterat graviditeten. Antar att det blir mer verkligt då.

Bokade därför ett besök på Vasamamma redan i morgon bitti. Kan jag kräva ett vul? Eller görs det bara om BM anser det vara nödvändigt?

Jag är jätte orolig och sover dåligt. Även om jag vet att jag är gravid vill jag på något sett få det konstaterat.
Esca
Stammis

Bor: Stockholm

Re: Kan jag begära VUL?

Inläggav kristallklarvinter 31 jan 2012, 23:20

Jag vet inte om du kan kräva ett VUL. Jag har lång cykel och blev flyttad från vecka 17 till vecka 15 vid min första graviditet. Denna gången sade jag dock till min barnmorska att det är lika bra att göra ett tidigt och veta från början vilken vecka jag är i.

Dock kommer de förmodligen råda dig till att vänta på VUL till ca vecka 8-10 eftersom det så här tidigt förmodligen inte finns något hjärta som pickar ännu.. Det gäller att ha is i magen och bara veta att det finns något där. Precis i början är det många som känner så här, att de inte känner sig gravida menar jag.

Men vad är känslan att vara gravid? Jag tror att många väntar sig att känna sig väldigt annorlunda. Vissa gör det, då ett konstant illamående tar vid, medans andra mår hur bra som helst, kanske till och med bättre än innan.

Svårt att svara på ändå. Jag känner mig inte speciellt gravid vissa dagar just nu, trots att jag har mage som syns. Bebisen sparkar ju inte hela tiden.

Hoppas att det löser sig! :D
kristallklarvinter
Alltid online

BF: 120425

Inläggav Esca 31 jan 2012, 23:22

Tack för ditt svar.

Du har säker rätt, trots att tålamod inte är min starka sida. Jag får helt enkelt be om det och se vad hon tycker :)

Har lärt mig att man inte ska läsa allt för mycket på forum och Internet. Jag fastnar för allt och tänker "tänk om det är så med mig?". Oron blir bara värre.
Esca
Stammis

Bor: Stockholm

Inläggav naellie 01 feb 2012, 07:49

Vi var osäkerna på i vilken vecka jag var i och vi fck ett vul, så vi inte skulle missa att göra det där testet (vad det nu hette igen) i v 13... Kub nupp... jag minns inte vad som var vad längre... men nått av dem gör man ganska tidigt. Sen ville vi inte göra testet, men vi skulle få chansen att välja iaf och det blev ett vul i rasande fart innan vi ens hann fundera :)
Det är väl egentligen enda anledningen till att du kan få ett vul... begära bara för sakens skull brukar vara svårt. Då får man betala själv. Och inte ens våra gyn här tar emot för en sån sak :)
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav kristallklarvinter 01 feb 2012, 09:03

Ja hur svårt är det inte att vänta i över 9 månader? Inte veta vem som är där inne etc. Det är väll för att kvinnor ska lära sig tålamod kan jag tro!
kristallklarvinter
Alltid online

BF: 120425

Inläggav Afasi 01 feb 2012, 09:08

kristallklarvinter skrev:Ja hur svårt är det inte att vänta i över 9 månader? Inte veta vem som är där inne etc. Det är väll för att kvinnor ska lära sig tålamod kan jag tro!

Haha! Så sant så :D
Bild
Bild
Afasi
Alltid online

BF: 111009
Status: Mamma till William<3

Inläggav stajners 01 feb 2012, 18:55

Än är det ju för tidigt att se nåt om du är i v 5. VUL kan du inte kräva men du kan ju alltid fråga. Sen kan du ju istället välja att betala för det och göra ett privat. Brukar kosta runt 500kr. Så det skulle väl jag göra i så fall om jag vore du och om du inte får det dit du ska nu.
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav anile 01 feb 2012, 19:04

Jag förstår verkligen den där önskan att vilja veta. Men vecka fem-sex är sannolikheten inte så stor att man ser nåt. Sedan är det ju inte helt riskfritt att göra ultraljud heller. Jag säger det inte med manande mening, jag kommer kanske att vilja göra ett ultraljud själv vid v 13 (pga mitt ma) om jag blir gravid igen. Men många vet inte alls om att det över huvud taget är en risk, så om du vet kan du ju kolla upp detta och bestämma vad som är rätt för dig. Ett ultraljud förändrar ju inte det som redan är bestämt, mer än att det lugnar dig för stunden (men hur är det dagen efter när riskerna fortfarande finns kvar?) och potentiellt kan stressa ett embryo.
Bild
MA okt -10 vecka 13 (v 9)
MA april -12 vecka 8 (v 6+0)
Utredning påbörjad april 2012
anile
Alltid online

Inläggav Ryttarmamman 02 feb 2012, 18:08

Hej!
Jag är i vecka sex nu är för tillfället utomlands o ska hem nästa vecka när jag kmr vara i vecka sju!! Ska då ringa o beställa tid för inskrivning med mera tror ni dem gör ultraljud då eller hur är första besöket?
Ryttarmamman
Nykomling

BF: 120929

Inläggav AnnaMaria76 02 feb 2012, 19:49

Jag har aldrig gjort ultraljud hos vanliga BM, där har det bara varit samtal, blodprov, koll av blodtryck och bebisens hjärtljud. Alla ultraljud har gjorts på kvinnokliniken (sjukhuset). Kan förstås vara olika på olika ställen.
Användarvisningsbild
AnnaMaria76
Stammis

BF: 120215
Status: Gravid

Nästa

< Återgå till Bebisen i magen & ultraljud

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm