-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
kan man bli avskedad pga VAB
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
kan man bli avskedad pga VABNu har en jag känner blivit avskedad från sitt jobb på grund av att han haft för mycket frånvaro från jobbet.
De dagar han varit borta har han varit hemma och tagit hand om sin sjuke son , och förlorade jobbet som följd. Har man inte rätt att ta ut vård av barn utan att vara rädd att förlora jobbet!!?? Nu handlar det om max två veckors frånvaro totalt. Barnet är ca 2 år och dragit på sig de vanliga dagisbasiluskerna som alla barn får. Har de någon rätt att avskeda med vård av barn som grund? Nu är han tyvärr inte medlem i facket så han kan ju inte räkna med någon hjälp där ifrån.
Re: kan man bli avskedad pga VABSom provanställd har dom tyvärr att anskedda honom av det skälet
Mf maj-07 v.8
Mf 11/11 -07 v.12 Oskar 2810g 48 cm 4/9-08 Alma 3090g 49 cm 9/10-09
Re: kan man bli avskedad pga VABJa, tyvärr... Under provanställning så har arbetsgivare eller arbetstagare rätt att avsluta tjänsten utan att ange skäl. Hoppas att han får nytt jobb snart i dessa bistra tider.
Re: kan man bli avskedad pga VABHej! Fel Dannie. Det är timanställning du blandar in. Där behöver man inte ha skäl för att avskeda även om man bör ha det för alla parters skull. Den kan man avsluta från en dag till en annan. Är själv aktiv fackligt och har haft mkt med facket att göra. En provanställning ska syfta till en tillsvidareanställning och ger ett visst skydd. Det krävs ganska starka skäl för att avskeda någon från en provanställning och då måste det i princip vara så att man har misskött sig på jobbet grovt (brott, stöld o.s.v). Det olyckliga i soppan är att din vän inte är med i facket. Snälla ALLA gå MED I FACKET! De skyddar och företräder en vid sådana här saker och VAB är en RÄTTIGHET som förälder som man får ta ut ett visst antal dagar per år. Sedan om man har en provanställning som låt oss säga pågår ett halvår måste man ha papper på tidsperioden (från oktober till mars exempelvis) och arbetsgivaren kan inte vid vikariat och provanställning utan vidare avsluta innnan perioden om det inte är väldigt starka skäl.
På ett ställe jag jobbade hade jag en dust med en arbetsgivare om en provanställning och var givetvis med i facket o aktiv också. De kunde inte slänga ut mig innan prövotiden var slut och facket lyckades förhandla så att jag fick ha kvar en del av innehållet i min tjänst och en del blev degraderat. Sen beror det självklart på vilket fack man är med i men generellt kan man säga att Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, vissa Kommunalavdelningar (dock inte alla) och metall är starka fack med bra representatörer och förtroendemän. Tyvärr är Handels bland annat försvagat för att de har få medlemmar, mindre status som fack och har förhandlat sig till sämre arbetstidsavtal än andra fack bland annat. Ett råd till er som skriver här och som läser denna tråd är att läsa på och ta reda på era rättigheter hos er lokala representant på facket. Att vara påläst och läsa lagarna är något som är väldigt viktigt nu i dessa tider då bemanningsföretagen växer. Exempelvis vet jag en som de ville slänga ut från en visstid via ett bemanningsföretag för att han jobbade för "långsamt" men det finns alltid 2 veckors uppsägning i visstidsavtalet o inom skolan säger de exempelvis att det ska mycket till om ett tidsbegränsat avtal på papper avbryts i förtid. Låt inte arbetsgivarna köra mer än de redan gör!
Re: kan man bli avskedad pga VAB
Det är så jag har förstått det... Om min pojkvän skulle få nytt jobb efter sommaren och sedan planerar att vara pappaledig i december så kan han alltså inte bli av med jobbet pga det?
Re: kan man bli avskedad pga VABJag har också jobbat mycket fackligt och en provanställning kan avslutas utan att arbetsgivaren behöver ge något skäl. Läs t ex: http://www.personalekonomi.se/artikel/p ... lning.aspx
Re: kan man bli avskedad pga VABJa, som sagt, så har jag också förstått det. Det kan ju vara olika beroende vilken bransch man tillhör.
Re: kan man bli avskedad pga VABEn provanställning kan inte avslutas utan skäl. Man har rätt att arbeta sitt kontrakt ut. Men, de behöver inte ange skäl till att inte fastanställa en person efter en provanställnings slut. Om de däremot anger VAB som skäl har man rätt att ta ärendet till DO och stämma företaget för diskriminering av småbarnsföräldrar. De har alltså möjlighet att inte ange något skäl, men om de anger ett skäl och det är ett OLAGLIGT skäl att avskeda någon så kan man slåss för jobbet.
Re: kan man bli avskedad pga VABSjälvklart borde man kunna vara hemma och VAB:a utan att vara rädd att bli av med jobbet. Har man en partner med fast jobb är det ju dock kanske säkrast att den som har fast jobb tar lite fler av VAB tillfällena.
Tyvärr är det ju så att som arbetsgivare vill du ju oftast ha dina anställda på jobbet så mycket som möjligt. Det blir dyrt när de är hemma och man skall har vikarie, eller andra anställda skall försöka täcka upp. /Katarina
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|