Kan man tatuera sig om man är gravid?

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

Kan man tatuera sig om man är gravid?

Inläggav Jenima 17 jan 2008, 18:12

Jag skulle tatuerat in Max namn nu i helgen... kan man det kom jag på då? detta var ju bestämt innan jag fick reda på att jag var gravid... ska jag avboka eller är det ok?
Jenima

Inläggav gangsterflicka 17 jan 2008, 18:16

dom rekpmenderar att nte tatuera sig om man är gravid.. sen om de är för att kroppens hormoner är annorlunda o kan stöta bort färgen eller om de har någon farlig inverkan på fostret vetr jag inte.. kolla med den som tatuerar eller din bm.
Användarvisningsbild
gangsterflicka
Alltid online

BF: 091210
Status: Sambo

Inläggav Jenima 17 jan 2008, 22:17

gangsterflicka, hmm ja det är ju då min bror som tattuerar och jag har liksom inte gått ut med att jag är gravid ännu... sen har jag inte kontaktat mödravårdsentralen än.. sen så är det i morgon lördag och då är inget öppet! kanske ta och ringa sjukvårdsupplysningen...
Jenima

Inläggav anettejohansson 18 jan 2008, 07:49

Har du ringt ?? Va sa dom ??
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online

Inläggav Cammi 18 jan 2008, 09:31

jag har fått avslag att tatuera mig, nu när jag är gravid och sedan medans man ammar.. vet inte varför, men nogt mer hormoner och de skadliga i färg o så. men alla säger säkert olika, jag får avvakta helt enkelt. jag o min sambo hade tänkt när vi fyller år gå tatuera oss tillsammans...
BildBild
Cammi
Alltid online

Inläggav RedHotWera 18 jan 2008, 11:27

Jag har hört att bläcket kan gå till bebisen, både under graviditeten och ammningen. Har även hört att man utsöndrar adrenalin eller endorfiner eller nåt, på grund av smärtan, som inte ska vara bra för barnet.
Bild
Användarvisningsbild
RedHotWera
Alltid online

Inläggav dignelius 18 jan 2008, 12:23

det finns ju alltid en viss (om än liten) risk för blodsmitta när man tatuerar sig också, även om man har en seriös tatuerare osv. har själv inga tatueringar men är blodgivare och där frågar de alltid om man tatuerat sig under se senaste månaderna (tre eller sex, kommer inte ihåg riktigt), och har man det får man inte ge blod.
dignelius

Inläggav Vinterbarnet 18 jan 2008, 12:49

Jag är tatuerad och man rekommenderar ej gravida kvinnor att tatuera sig. Dels för att bläcket /färgen kan gå till fostret, samt att du har större risk att få infektioner, sen kan de inte garantera ett lika bra resultat när man är gravid.
BildBild
Vinterbarnet
Alltid online

Inläggav Jenima 18 jan 2008, 13:02

Det var tillräkligt med många samma svar för mig :) ingen gaddning detta året då! :)
Jenima

< Återgå till Min bebis föräldragrupper

Support: support@minbebis.com     Press   Priser och info

Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Malmskillnadsgatan 39, 111 38 Stockholm