-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Kan man undvika att föda ett stort barn?
14 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Kan man undvika att föda ett stort barn?Jag drack hallonbladté, försökte med allt för att få igång förlossningen men 16 dagar över tiden kom han ut. 4,15kg. Tyckte inte att han var svår att få ut och jag sprack inte mycket. Från båda sidorna så har barnen varit över 4kg. Men det är ju inte vikten som är det största problemet utan huvudomkretsen. 35 är normalt men min son hade 37. Man kan nog inte påverka bebisens vikt mycket. Om man har graviditetsdiabetes så kan bebisen bli stor p.g.a. det.
http://junimamma.blogspot.com (Ung mamma till Theodor, blivande fru 28 maj 2011. Babynestmönster finns på bloggen)
Re: Kan man undvika att föda ett stort barn?Min man var stor när han föddes, och det var vår son också: 55cm och 4340g. Jag var bara 3400g och 48cm. Så lite ärftligt är det. Men, då hade jag gått 16 dagar över tiden och gått upp 20kg. En del av det var vatten som jag drog på mig sista 3-4veckorna, en del var choklad som jag också drog på mig sista 3-4v
Var inget spec med förlossningen enl min förlossningsjournal, som jag läst. Krystvärkar ca 40min (han är nr 1). De sydde 2 inre stygn och 2-3yttre, men det var också normala bristningar, ingenting extremt. Däremot måste vi vara kvar på BB på Akademiska minst 1dygn efter förlossningen eftersom stora bebisar, precis som små, ska dubbelkollas lite extra så de inte går ner för mycket i vikt. Tydligen är det större risk för det med de minsta och de största
Re: Kan man undvika att föda ett stort barn?Hej och tack för allas svar!
Nu är vi inne i vecka 37 och längtar så efter vår lilla flicketös! Den sista tiden så har jag inte känt någon direkt hunger efter mat. Kan vara att bebisen tar upp hela magen, och i kombination med värmen. Nu vill jag bara att förlossningen ska sätta igång! Ha det gott allihop! Mvh Sara
Re: Kan man undvika att föda ett stort barn?Vad jag har hört så föder man aldrig ett större barn än vad ens kropp klarar av. Och som folk sagt tidigare i denna tråd, om man kollar i släckten på bådas sidor så kan man kanske få ut en någotlunda förväntad vikt. Själv tror jag att eftersom min kropp är byggd efter mina föräldrar så föder jag inte större barn än vad som är födda i min släckt. Det är ju liksom inte min man som ska klämma ut barnet, det är ju jag.
Sen har jag också hört att om man äter mycket skräpmat, läskedryck och onyttigheter, så får man ju i sig mer kallorier, vilket man inte på samma sätt kan göra sig av med, och det ligger ju i blodet och barnet lever ju av näringen i blodet. Det säjer ju sig lite själv tycker jag. Men jag vet inte. Jag försöker bara se logiskt på saker och ting. Än så länge försöker jag undvika att tänka så långt fram som på förlossningen. Lite tidigt att börja oroa sig 7 månader i förväg. Ät nyttigt, ta det lugnt men rör på dig och försök leva rutinmässigt men normalt, så löser sig nog det mesta. Såg nu att du skrev att du var i v37 i slutet av maj, hoppas allt gick bra. Nyfiken på vart vikten slutade trots allt
14 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
|