-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Kan man undvika att föda ett stort barn?
14 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Kan man undvika att föda ett stort barn?Hej,
jag är i vecka 31, och nu har jag hört så många som föder stora barn ( 4,5 kg's-klumpar). Går det att reglera bebisens vikt med kosten på något vis? Tänkte om man drar ner på sötsaker och kör stenhårt med frukt och grönt ex.? Tänkte även börja med hallonbladste i vecka 35, i förhoppning om att bebisen tittar ut några dagar tidigare än beräknat. Är det någon som har nån erfarenhet av detta? Ha det gott, //Sara
Re: Kan man undvika att föda ett stort barn?Hejsan.
Jag tror storleken på bäbisarna ligger lite i släkten. Kolla runt lite vad bäbisarna på respektive sida har legat på i vikt. På min sida har dom flesta legat mellan 3000 och 3500 g och på sambons sida har de varit lite mindre(dock födda senast vecka 36 också). Våran dotter låg på 3000g när hon föddes och föddes en dag innan bf. Jag började dricka hallonbladste dagen innan förlossningen då jag hade haft värkar till och från i några dagar och hade tröttnat på det:P Dock tror jag bäbisen hade kommit ut när den gjorde det ändå:P Kan ju säga att jag tänkte minska ned på socker efter vecka 34 men det blev aldrig av, tror inte det påverkar för dom beräknade hennes vikt till 3200g vid bf men hon var ju lite mindre. Hur ser ditt sfmått ut? är det normalt, högt eller lågt? mitt var lägre än genomsnittet. Det kommer nog gå bra även om du får en stor bäbis!
Re: Kan man undvika att föda ett stort barn?Hej!
På min sida så är alla bebisar små. Jag skulle väga normalt, men mamma blev igångsatt tidigare för att jag slutade växa. Min sambos sida så är det också normalviktsbebisar. Jag har inte kunnat ta mitt magmått än, är sjukskriven för ryggskott, så förra gången jag var hos min barnmorska så sade hon att det inte gjorde något att vi struntade i första mätningen. Hon kanske såg på mig att jag var varken stor eller liten. Har gått upp tio kilo och allt ligger som en kula på magen. Hoppas att det inte blir en stor bebbe, kan man undvika det på något vis så är ju det bara bra. Ha det gott, //Sara
Vad jag har hört så behöver det inte vara värre att föda en stor bebis! en väninna till mig fick två barn, det var 1,5 kg skillnad på dem, men båda hade samma huvudomkrets! så det behöver inte vara enklare! Och sen behövs inte lika kraftiga sammandragningar för att pressa ut ett större barn! så jag tror inte du ska oroa dig!
Min Bm sa till mig att jag väntade ett stort barn runt 4kg. Herregud tänkte jag men hon sa att det inte är någon skillnad på att krysta ut ett stort som ett mindre. Min son vägde 4855g när han föddes och det var inga problem. Fick sy 3 stygn för att han kom med handen först men annars så skulle jag inte fått sy något alls sa hon. Hörde även innan att stort bebisar hjälper till mer under förlossningen då det blir lite mer tyngd ner på något sätt. Men jag var lika orolig som du men det är ingen fara
Re: Kan man undvika att föda ett stort barn?missies hoppsan, ja det var en stor bebis. jag har dock fött små barn, fick sy både yttre och inre stygn
Re: Kan man undvika att föda ett stort barn?Ok, då behöver jag inte tänka för mycket på det. Trodde att ett större barn hade automatisk större huvud och att de lättare kunde fastna med axlar och dyl, i bäckenet. Men det klart, det är ju hur man själv är byggd också.
Tack för alla svar! Mvh Sara
Re: Kan man undvika att föda ett stort barn?
Det är nog bara skrock. Iaf påstår min bm det iaf. Mina barn vägde över 4,5 båda två och var väldigt lätta förlossningar med dom båda två. Lillan vägde 4708g och var 55cm lång. Lilleman vägde 4580g och var 54cm lång. Jag sprack lite på inre blygdläppen, fick sy två eller tre stygn. Men det berodde på att Lillan kom ut med en hand brevid huvudet Med lilleman så sprack jag på samma sätt. Lillans förlossning tog åta timmar (vilket jag har hört är en snabb fl för en förstagångsföderska) och en timmas krystvärkar. Lilleman tog fyra timmar på sig att komma ut, och tio min krystvärkar. Du ska nog se att det kommer att gå bra. Tänk inte på att bebisen är för stor eller dylikt. Du klarar detta, tänk på att våra kroppar är anpassade för detta =)
Re: Kan man undvika att föda ett stort barn?Nej jag tror inte man kan påverka direkt. Jag var också jätteorolig att min skulle bli stor men åt helt normalt (dock fick jag cravings under sommaren och åt massor på mc donalds hihi) men när min lilla Heiley tittade ut vägde hon 3560g och var 54 cm lång så hon var lång och smal.
Jag drack hallonbladste typ sista veckan eftersom jag gått över rätt långt och var nervvrak (födde i bf+11 eller vecka 41+3) och jag vet inte om det hjälpte direkt men jag fick för mig att jag fick mer sammadragningar som var kraftigare men som sagt det är svårt att säga. En sak jag kan tipsa dig om ifall du går över tiden och blir trött på att vara gravid. Bli deprimerad och gråt mycket! det låter knäppt men jag storgrät över att jag antagligen aldrig skulle få någon bebis och när jag sedan hade lugnat ner mig så gick vattnet 5 min senare:), tror stenhårt på det!. lycka till Mamma till Heiley (110123)
Re: Kan man undvika att föda ett stort barn?Hej hej
Jag har själv ingen erfarehet av att föda några barn. (är gravid nu) Men jag har hör min mammas berättelser. Jag vägde 4700g när jag föddes och var 53cm lång. Min bror vägde 4200g o 53cm och min syster 3800g o 50cm. Jag var den lättaste förlossningen fast jag var störst. Och den som orsakade minst skada på min mamma. Med min bror så gick mamma "sönder" och knäckte svanskotan ordentligt. och med min syster så var det värst fast hon var minst och sist. Så jag tror inte att stora barn ska bara något problem. Enligt min mamma är det bättre som är stora Tror inte heller på att man ska gå ner och äta mindre dom sista graviditetsveckorna, eftersom det är ju då man behöver lagra som mest energi. vist godiset och läsken kan man ju skippa. Lycka till
14 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|