Teresa Hellgren

Hej Matilda! Alla mjukostsorter är ok att äta under graviditeten!...

Kostrådgivare

kan någon guida mig i djungeln?

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

kan någon guida mig i djungeln?

Inläggav Nancy 24 mar 2010, 20:03

hej!

Jag är gravid i v 12 och har lite funderingar gällande kosten (!)- finns ju så mycket information och jag är rädd att bli neurotisk om jag ska sätta mig och läsa ALLT..

Framförallt vill jag få utrett det här med kallrökt/varmrökt fisk och kött... vaccumförpackat, kallskuret osv.

Serverade påsklunch häromdagen och det var ju bara en massa goda saker som jag inte kunde äta! Fick med mig en del hem.. så nu undrar jag.. om man fryser in den rökta fisken, kallrökt lammstek och kalkon, är det okej att äta sen? Om man tillagar det som går i ugn är det okej att äta? Eller ska man helst undvika det helt? Läste nånstans att om man fryser in minst tre dygn eller värmer till minst 70 grader blir allt okej.. är det så? Hur är det med löskokt ägg (har ju ändå kokat..)? Mozarella och fetaost som är pastöriserad (läste nånstans att man ska undvika det TROTS att det är pastöriserat...)

otroligt tacksam om någon orkar svara! :)

/Nancy
Nancy
Stammis

Re: kan någon guida mig i djungeln?

Inläggav Gotland 24 mar 2010, 20:08

Allt som är värmt är ok. kort sagt som jag fattat det: undvik sånt som det lätt blir bakterier i och lättare kan orsaka matförgiftning. Dvs kallskuret etc. Det ska va färskt isf.
Själv ringde jag min mamma för en vecka sen och beställde färsk och hemgravad lax till påsken. Hon skulle köpa färdig, men nu gravar hon själv ist.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm