Anna Wilsby

Hej! Grattis till att ni väntar barn och vad bra att ni väljer att...

Profylax

(Kanske) Gravid och konsult, vad gäller?

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

(Kanske) Gravid och konsult, vad gäller?

Inläggav elelo 26 dec 2010, 17:50

Hej,
Jag och min sambo "försöker" bli gravida (vi har kört oskyddat några månader och sagt typ "blir det nåt så blir det"), men jag är lite orolig för mitt jobb. Jag är uthyrd som ekonomiassistent av en konsultfirma.. I mars har jag varit där i ett år, men pga outsourcing kommer jag inte bli förlängd utan kommer bara att få vara kvar där jag är nu fram till slutet av april. Jag skulle ha fått mensen igår, har inte testat än men om jag skulle vara gravid så kommer jag vara i typ v. 22 då. Hur stor är chansen att få ett nytt uppdrag om jag är så långt gången? Jag är ju fast anställd hos de som hyr ut mig och har något som kallas "jobbgaranti" (kan alltså gå utan uppdrag men ändå få min garantilön), men jag har ingen aning om hur många månader det skulle gälla om de inte hittar något uppdrag åt mig...

Någon som hänger med och vet vad som gäller eller är/har varit i liknande situation?
Användarvisningsbild
elelo
Alltid online

Bor: Stockholm
Status: Mamma till världens finaste Adrian

Re: (Kanske) Gravid och konsult, vad gäller?

Inläggav Madde O 27 dec 2010, 08:11

Hej!

Det är ingen skillnad mellan att vara anställd hos ett bemanningsföretag som konsult och att vara anställd på vilket annat "vanligt" företag som helst. Du är fast anställd och har samma rättigheter i ett bemanningsföretag som du har i ett annat företag.

Att du är gravid ska inte påverka om du kommer ut på ett uppdrag eller inte. Du gör ju inte ett sämre jobb som gravid, eller hur? Din arbetsgivare kommer när ditt nuvarande uppdrag tar slut att leta reda på ett nytt uppdrag som matchar din kompetens. Hur lång tid det tar är självklart olika från person till person. Konsultuppdrag kan ibland komma in till bemanningsföretagen på dagen och då kan allt gå väldigt fort och ibland så kan det dröja ett par veckor innan du kommer ut på ett uppdrag.

Garantilönen som du har via arbetsgivaren har ingen tidsbegränsning, du kan i princip få den lönen hur länge som helst. Men det är ingen skillnad på hur ett vanligt företag agerar och hur ett bemanningsföretag agerar om de har personal som inte är i arbete, dvs arbetsbrist.

Det som är viktigt att tänka på är att de uppdrag som du erbjuds, efter det att ditt uppdrag tagit slut, bör du tacka ja till. Om du blir erbjuden ett uppdrag som du tackar nej till så är det grund för arbetsgivaren att "dra in" din garantilön (står säkert även i ditt anställningskontrakt eller om du fått någon introduktionspärm så står det även i denna).

Om du är med i facket så tycker jag att du ska ringa till dom om du har fler frågor. Alternativt att du tar kontakt med en facklig representant inom ditt företag för att diskutera vad som gäller närmare. Om det är ett större bemanningsföretag som du jobbar åt, typ Manpower eller Proffice så borde du nå en facklig representant via företagsväxeln.

Hoppas att det går bra för dig och att det blir ett plus på stickan sen när du testar!
Bild

BildMake a pregnancy ticker

MF v. 7+4, 12/5-2010
Madde O
Alltid online

BF: 110411
Status: Gravid!!

Inläggav Apelsinen 27 dec 2010, 16:15

Du kan vara lugn, du har dina rättigheter även som konsult.
Jag är själv konsult och får nya uppdrag trots att det syns massa att jag är gravid, bara visa att du vill jobba & disskutera med din arbetsgivare när du blivit gravid så ska det gå fint.

Lycka till.
Bild

Bild

Bild
Apelsinen
Stammis

BF: 110603
Status: Pl Snitt 110518

Inläggav elelo 29 dec 2010, 07:30

Vad skönt med lite lugnande besked, jag plussade nämligen i förrgår :D :D
Användarvisningsbild
elelo
Alltid online

Bor: Stockholm
Status: Mamma till världens finaste Adrian

Inläggav Madde O 29 dec 2010, 12:56

Grattis! :D
Bild

BildMake a pregnancy ticker

MF v. 7+4, 12/5-2010
Madde O
Alltid online

BF: 110411
Status: Gravid!!

< Återgå till Bli gravid

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm