-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
karpaltunnelsyndrom? :(
6 inlägg • Sida 1 av 1
karpaltunnelsyndrom? :(Hej.
Har sedan några veckor en tumme som är mer eller mindre bortdomnad dagar och nätter och varje natt vaknar ja av att handen (alltid högerhanden) domnar bort och gör så sjukt ont så ja nästan börjar grina Nu har pekfingret och långfinger med börjat domna bort och vid vissa rörelser får jag som världens elstöt som känns ända upp i huvudet Kan knappt skriva med handen längre och att sätta upp håret i en tofs tar vansinnigt lång tid. Blir så himla frustrerad när tummen inte funkar o just att det är högerhanden Har sommarjobb inom vården till sista augusti men finns det någon risk att bli sjukskriven tro? Känner att jobbet börjar bli olidligt med tanke på att man använder händerna så mycket. Kan knappt torka mig själv i baken längre o så hur ska ja kunna göra de på andra... Ursäkta allt gnäll men det börjar bli riktigt jobbigt nu
Re: karpaltunnelsyndrom? :(Hej, vet att det kan vara jobbigt, hade oxå det under slutet på min förra grav. Hur långt gången är du? Kanske kan du ansöka om att gå tidigare med havandeskapspenning? Har du sagt till din bm, jag blev hänvisad till arbetsterapeut som kunde hjälpa mig lite med övningar och skenor som minskade problemen lite.
Re: karpaltunnelsyndrom? :(Jag har samma tips som ovanstående! Prata med BM som kan hjälpa dig komma i kontakt med en arbetsterapeut. Skenor hjälper rätt mycket faktiskt!
Själv hade jag så ont i ederna i fingrarna att jag emellanåt inte kunde hålla i tyngre saker, såsom kaffekoppen på morgnarna! Dröjde någon halvtimme-timme innan jag fick igång blodcirkulationen i händerna och det gick över..
Re: karpaltunnelsyndrom? :(Sätt ihop händerna som om du skulle be till gud och stretcha på så sätt fingrarna mot varandra. Hoppas det kan hjälpa något...
Re: karpaltunnelsyndrom? :(Sätt ihop händerna som om du skulle be till gud och stretcha på så sätt fingrarna mot varandra. Hoppas det kan hjälpa något...
Re: karpaltunnelsyndrom? :(Oj, låter inte alls roligt! Prata med bm så ska du se att du nog kan få hjälp, både med rörelser, skena och ev att få gå hemma.
Karpaltunnelsyndrom "ska" ju bli värre också vid graviditet eftersom kroppen är svullen och blodgenomströmningen fungerar ännu sämre. Har det kommit iom grav. eller hade du problem redan innan? Min väninna har karpaltunnelproblem och jag tror att läkarna ville operera henne före graviditet för att inte riskera något...
6 inlägg • Sida 1 av 1
|