-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Kejsarsnitt??
6 inlägg • Sida 1 av 1
Kejsarsnitt??Hej allihopa!
Jag och min pojkvän fick n son för 6 mån sen. Nu har vi börjar diskutera nästa barn. vi har sagt 2 år mellan barnen vilket betyder att vi bör börja försöka till sommaren. Men nu uppstår ett problem, jag va hos gyn i mellandagarna och fick veta att eftersom min ringmuskel sprack blir det förmodligen planerat kejsarsnitt då man inte vill sy ringmuskeln mer än 1 gång. Detta göra mig livrädd så jag har fobi och skräck för knivar, och sen va det en kompis som fick ta sprutor på sig själv :-S (blodförtunnande) Sulle aldrig fixa det. Någon som ha erfarenheter av planerade kejsarsnitt och eftervården med stygn och allt?
Re: Kejsarsnitt??Inte varit med om det själv men jobbar inom vården...det positiva med att du vet om det blir ett planerat snitt är ju att du kan förbereda dig. Att få komma och prata med någon innan, kanske får gå och titta hur det ser ut där man kommer göra snittet osv...Ju mer man vet desto tryggare och mindre ångest. Och är det planerat så får du ju vara vaken och slipper sövningen och allt vad det innebär, brukar vara lättare efteråt då. Förmodligen kan du få något lugnande innan de sätter bedövningen, samt att det finns lokalbedövning att få där se ska sticka, både i ryggen och för nål på handen och så. Om du är vaken under op får du ju även ha din kille (eller vilken du nu önskar) med dig. De visar barnet direkt för dig, och är allt bra kan pappan ta barnet medans du blir sydd och sedan får ni vara tillsammans på BB när du är klar.
Lite krångligare blir det för dig som mamma eftersom du måste vara lite försiktig med stygnen och lyft och så vidare efteråt. Däremot tror jag inte det är så att alla får blodförtunnande efteråt?! Ju snabbare du kommer upp och rör dig som vanligt desto mindre risk för proppar. Och vill du inte ta sprutor själv behöver du inte, då får du ta hjälp av sjukvården. Hoppas du fått lite svar, men mitt råd är att be att få prata, prata och prata med de som kan sånt här och kan svara på allt! Lycka till
Re: Kejsarsnitt??Tack så mycket!
Känns lite lugnare. Men fortfarande är det stygnen och kniven jag är rädd för
Re: Kejsarsnitt??jag ska göra ett planerat snitt nu den 17e eftersom bebis ligger i säte. Det jag e mest rädd för är just katetern o ryggbedövningen, sen fick ja reda på att jag måste ta spruta i benet i en vecka efter op. O det kommer jag inte klara heller, men antar att killen kommer få göra de på mej. Det kommer gå bra man får så mkt information så de känns lugnt endå
Re: Kejsarsnitt??Hej!
Jag fick ett akut kejsarsnitt för 11 månader sen för min lilla pojk låg säte. Det gick kanonbra! Sprutan med blodförtunnande behövde jag bara få under dagarna jag låg på bb, inte hemma och den gav sköterskorna till mig. Kändes knappt. Fick mycket smärtstillande för man är lite orörlig och jag tyckte det var lite kämpigt de första två veckorna hemma eftersom man har lite ont och inte kan gå riktigt normalt, man går lixom frammåtböjd. Men jag tror det är olika för alla. Man är så glad över sin lille bebis så allt annat läggs bakom en. Var inte orolig för bedövningen eller katetern, det gick kanonbra, lite ont första gången jag skulle kissa normalt efter att de tagit katetern bara men sen gick allt bra! Lycka till!
Re: Kejsarsnitt??Hej!
Jag gjorde ett akut kejsarsnitt för fyra dagar sen pga havandeskapsförgiftning. Jag, precis som du, avskyr sprutor o liknande! Trots detta var operationen över förväntan. Det gick snabbt (det tog dom fyra minuter att plocka ut lilltjejen!), jag kände ingenting annat än ett tryck och jag kunde ha min sambos stöd under hela förloppet. Det jag tyckte var lite obehagligt var själva bedövningen (jag fick spinal). den gjorde inte ont, mest att det kändes obehagligt med en nål i ryggen. Jag pratade med narkosläkaren om detta innan och hon tog det lugnt och försiktigt hela vägen och lyssnade verkligen på mig, så det var inte alls så farligt som jag hade trott! Jag har mått otroligt bra efter operationen. Första dagen var jag sängbunden, men efter det har jag skött mig själv. Sprutan du pratar om, som man ska ta själv, är bara om man har högt BMI eller förhöjd risk för blodproppar. Jag kommer att få hjälp med dessa på vårdcentralen pga min sprutskräck. Allt sammantaget så gick det jättebra, relativt smärtfritt och jag skulle utan tvekan göra det igen! Lycka till!
6 inlägg • Sida 1 av 1
|