Madeleine Kil...

Det är en fråga som jag inte kan svara på. Du bör kontakta arbets-...

Barnmorskan

Kläder till ett sommarbebis

Här diskuteras shopping gravid, mamma och barnprylar.

Kläder till ett sommarbebis

Inläggav Hannapetersson 30 sep 2009, 11:48

Hej allesammans!

Jag undrar om det är någon som kan ge mig lite tips.
Vad för kläder behöver en nyfödd som är född på sommaren?
Hur mycket kläder behöver man i de minsta storlekarna?
Några bra affärer som ni rekomenderar?

Det skulle vara jätte snällt om ni kunde svara, Tack :)
Hannapetersson
Nykomling

Re: Kläder till ett sommarbebis

Inläggav *nea 30 sep 2009, 12:33

Jag fick en liten tjej i juli förra året och det är lätt att tro att man behöver mer kläder än man gör. Jag tror att bara blöja eller en kortärmad body var allt hon hade på sig sin första månad i livet. Pyjamas hade vi när det inte var hemskt varma nätter, det blir så kallt när de sover och har sparkat av sig täcket.
Självklart behöver man något/ra set med kofta/tröja och byxa och någon tossa/strumpa. Det är inte alla dagar som är varma och det kan vara kyligt om kvällen. Men ofta är det lätt att bädda om de små eftersom de mest ligger i vagn ute eller blir burna.
Mitt mesta "felköp" var att jag köpte ett tjockt täcke i minsta storleken (vagn/vagga). Helt onödigt till en sommarbebis, bara lakan eller tunn filt räcker bra och när hösten/vintern kommer är det ofta läge att byta till ett lite större täcke (storlek spjälsäng).
Jag hade inga plagg alls i 50 och det jag hade med till BB var i 56 från PoP, som är ganska stora i storlek. Jag ångrar att jag inte hade något som passade bra i början, på BB och så. Sen får man ofta en del presenter i de minsta storlekarna så en uppsättning, kanske 2 body & 1 byxa räcker och sen lite mer i 56: 4 body, 2 byxa och 1-2 kofta eller tröja. 2-3 pyjamas eller sovpåse. Liten babymössa är bra även på sommaren.
Omlottbodys är bra till de minsta och heldresser med knäppning hela vägen från ben till hals. De är lättast att ta på en nyfödd.
Hoppas det var till någon hjälp!
Bild
Bild
MF 7 juli -07
MA 25 maj -07, v.12
Användarvisningsbild
*nea
Alltid online

Inläggav Hannapetersson 01 okt 2009, 11:49

Tack så mycket. Det var till stor hjälp ! Nu känner jag mig något klokare haha :)
Hannapetersson
Nykomling

Inläggav stajners 05 okt 2009, 19:52

Till sommaren så säljer de ju heldresser fast kortärmat och med korta ben. Det kan vara bra för en nyfödd.

Men annars är det bra med tunna bodys och byxor. Jag tycker du ska köpa 3 uppsättningar i 50 iaf. Visst att de växer ur fort men det är faktiskt roligare om kläderna inte är så stora att de försvinner i dom. Kul att ha lite att byta med också, har man dessutom en bebis som spyr mkt så behövs det mer kläder.
En tunn mössa, solhatt och strumpor är bra. De blir gärna kalla om fötterna. Sen som sagt ngt varmare också, typ luvtröja som jacka. Är ju inte så att sommaren är speciellt varm hela tiden nu för tiden.
I strl 56 kan man köpa mer.
Vi fick nog bara presenter i strl 62, vi hade kläder så jag fick byta pga det.

Fleecefilt räcker att ha i sängen om det är lite kallare, annars bara påslakanet.
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav Hannapetersson 05 okt 2009, 20:54

Okej :) Tack så mycket!
Hannapetersson
Nykomling

< Återgå till Shopping

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm