-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Klumpfot? Är helt knäckt..
14 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Klumpfot? Är helt knäckt..Har precis kommit hem från ett rutinultraljud som jag hade förväntat mig skulle gå precis lika bra som det första vi gjorde ( i vecka 14). Allt såg bra ut tills barnmorskan upptäckte en missbildning, klumpfot på bebisens högra fossing. Jag började storgråta direkt och kan inte sluta än
Barnmorskan visste ingenting om vad klumpfot innebär, så vi fick en tid till en kvinnoklinik på sjukhuset på onsdag, så nu försöker jag desperat googla mig fram till vad klumpfot innebär. För det första, finns det inget finare benämning? Det verkar som att man kommer börja behandla redan från födseln, och sedan kommer det troligen följa med resten av uppväxten. Det här är mitt första barn, jag vill koncentrera mig att kunna byta blöjor och sånt, och inte behöva åka till sjukhuset för omgipsning flera gånger i veckan! Jag är helt förstörd, vet inte var jag ska ta vägen. Min pojkvän och jag har sjukskrivit oss från jobbet idag, trots att vi har massor att göra den här veckan. Vill inte ringa någon för stöd, jag bara gråter. Det här fick man väl för att jag varit så lugn och inte alls orolig.. Anklagar också mig själv så jag har en kraftig idopatisk scolios, och känner att det kanske har kommit därifrån. Alla tankar.. Har bebisen ont? Hur gör vi med försäkring? Varför såg de inte det här redan vid första ultraljudet? Någon annan som har barn med klumpfot, som har lite erfarenhet?
Re: Klumpfot? Är helt knäckt..Hej!
Fy vad jobbigt för er. Försöker förstå hur ni känner det. Väntar mitt första barn om 1 månad, och det ända jag tänker på é att jag bara vill att det skall vara friskt. Tänker på er, hoppas ni får bra hjälp. Stora kram
Re: Klumpfot? Är helt knäckt..Min kusin föddes med klumpfot.
Han fick gips direkt och fick byta gips 7ggr det första halvåret sen fick han en skena som han bött ut 3ggr tills han va 3år då va hans fosing helt normal. Fattar att det kan kännas dö jobbigt nu min moster bestämde sig för att ta det som det kommer och allt blev bra i slut änden. Hon fick 2st bran till efter det och ingen hade klumpfot. kämpa på.
Re: Klumpfot? Är helt knäckt..Vet inte om detta hjälper, du kanske tycker jag låter kall men det är verkligen inte min mening.
Försök att tänka positivt, är ju säkert svårt nu. MEN det hade faktiskt kunnat vara ngt mkt värre, som en hjärnskada eller ngt annat värre handikapp som är mkt värre än klumpfot. Det är ju ändå en missbildning som man kan behandla och få ordning på nu för tiden. Det är ju alltid ngt att tänka på. Visst blir det många sjukhusbesök, men bebisen mår ju ändå bra annars och kommer även att göra detta trots sin fot. Det är ju ändå det viktigaste. Försök att tänka positivt och glädjas av er graviditet istället. Är ju ändå underbart att ni ska få barn!!
Re: Klumpfot? Är helt knäckt..Min dotter, snart ett år, föddes med klumpfot. Nu kanske du redan kollat upp allt, men det är inte alls så illa som det låter. Det är inte en klump utan en felställd fot som kan justeras. Det är lite meckigt första månaderna med gips, många ortopedbesök, sjukgymnastik och en operation (hälsenan skärs av för att foten ska ställas rätt), men jämfört med alla andra men barn kan födas med är det verkligen inget att oroa sig för. Har ditt barn dessutom bara klumpfot på ena foten är det inte lika besvärligt med kläder. Kläder är en sak du kan tänka på innan. Smala byxor funkar inte så bra till gips och skena så satsa på vidare modeller. De bästa pyamasarna tyckte jag var sådana med knäppning längs hela grenen så man kunde lämna öppet runt gipset och sedan skenan.
Mitt råd till dig är att sluta gråta och njuta av din bebis när den kommer. Klumpfot behandlas framgångsrikt och sätter inga hinder för barnens utveckling i övrigt. Min dotter är 11 månader och är just i färd med att lära sig gå. Hon har fortfarande skena 14 timmar per dygn, men detta trappas ner gradvis (men hon kommer ha den nattetid upp till 7 års ålder). Du kan gärna mejla mig om du undrar något mer.
Re: Klumpfot? Är helt knäckt..Hejsan! När jag väntade vårat första barn så fick vi reda på ultraljudet att det var en pojke som hade klumpfot på båda fötterna. Det är vanligare än vad man tror. Inget man ska orolig över. Han ha nu gjort sin andra operation och han kan gå i stort sett som vanligt. Jag tyckte det var bra att vi fick redan på det så tidigt. Då vet man vad som väntar.
Re: Klumpfot? Är helt knäckt..Är det någon som har barn som är född med klumpfot vill ni träffas?
Re: Klumpfot? Är helt knäckt..Ni verkar vara så otroligt starka alla tjejer!
Jag är just nu bara glad över att de inte hittade något annat avvikande på bebisens lilla kropp. Hur ställe ni er till frågan om ni ville göra fostervattenprov? emma_juni: Gärna, klart vi ska ses!
Re: Klumpfot? Är helt knäckt..Hejsan! Jag bor utanför Kalmar. Vi kanske kan ses i sommar. Jag tyckte det var självklart att göra fostervattenprov vi ville veta om det fanns några avvikelser. Är gravid nu i 5e månaden och visade inget på ultraljudet denna gången. Så det är nått som kan hända
Re: Klumpfot? Är helt knäckt..Absolut, det gör vi!
Jag fick frågan om att göra fostervattenprov, men alla barnmorskorna och läkare sa "är du rädd om din graviditet så bör du nog avstå"..
14 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|